Billigere fly i sigte: SDU, Terma og Technicon lancerer verdensnyhed til global kompositproduktion

Af Jane Thoning Callesen
I et laboratorium på Syddansk Universitet er professor i robotteknologi, Henrik Gordon Petersen, ved at lægge den allersidste hånd på et stort robotteknologisk system ved navn Flexdraper.
Efter seks års intens forskning og programmering er systemet nu klar til at løse en kompliceret opgave: At placere fibermåtter på forme under fremstillingen af kompositdele, hvilket er et automatiseringsproblem, som industrien i over 30 år har kæmpet for at løse.
Og hvor teknisk det end kan lyde, så er Flexdraper-systemet faktisk lidt af en verdensnyhed.
- Det er den mest komplekse proces i verden, som det mig bekendt nogensinde er lykkedes nogen at offline-programmere, fortæller Henrik Gordon Petersen.
- Det har været enormt kompliceret rent matematisk, men nu står vi med et færdigt system, som rummer et stort potentiale for flyindustrien, og på sigt også bil- og vindmølleindustrien.
Skal draperes forsigtigt
Flykomponentproducenter som danske Terma anvender i stigende grad kompositmateriale til forskellige flydele, da det er lettere, stærkere og mere fleksibelt end for eksempel aluminium.
Men indtil nu har fremstillingen krævet et sæt menneskehænder, der forsigtigt og nøjagtigt har draperet fibermåtterne til kompositdelene på en dobbeltkrummet form, uden at der opstår folder og bobler i strukturen.
Den manuelle proces har fordyret og forsinket udbredelsen af det ellers effektive materiale, og derfor tog Terma i 2014 kontakt til SDU for i fællesskab at udvikle en robotteknologisk løsning.
- På det tidspunkt havde jeg talt med stort set alle andre folk i automationsbranchen, husker Jesper Freltoft, afdelingschef på Innovation Lab ved Terma.
- De havde alle sammen sagt nej til at udvikle en løsning. De mente, det var umuligt, fordi det var så svært og kompliceret. Heldigvis tog SDU udfordringen op, og vi fik skabt et stærkt konsortium af partnere med indsigt i branchen og et tårnhøjt akademisk niveau.
Den færdige Flexdraper-løsning består forenklet sagt af 48-120 individuelle sugekopper, sofistikeret software, sensorer, arme og kameraer, der tilsammen sørger for en præcis og fejlfri robotplacering af det bløde kompositmateriale på formen og en verifikation af at oplægningen er kvalitetsmæssig i orden.
Hos Terma skal den nye teknologi bruges til at producere paneler, haleror, vingeflaps og andre flydele. Termas største kunde er amerikanske Lockheed Martin, der i øjeblikket er ved at fremstille de første danske F-35 kampfly i Texas. På sigt vil delene til disse fly også blive produceret med den nye teknologi.
Lavere CO2-udledninger
Luftfartsindustrien har generelt meget strenge regler og guidelines, og Joachim de Kruijk fra Netherlands Aerospace Centre i Holland, som er med i partnerkredsen, har fungeret som konsulent på projektet. Han fremhæver sikkerheden og ensartetheden i produktionen som nogle af Flexdraper-systemets største styrker.
- Vi foretrækker alle at vores fly bliver på vingerne, og derfor er der enormt høje krav, som leverandører af flydele skal leve op til. Det er imponerende, at det er lykkedes teamet bag Flexdraper at udvikle en så driftssikker og præcis løsning af så høj kvalitet, vurderer han.
- Når dette bliver udbredt, vil vi se en bredere anvendelse af det lette kompositmateriale, og det vil føre til lettere og billigere fly, et mindre brændstofforbrug og dermed lavere CO2-udledninger.
På jagt efter investorer
Men først skal teknologien produktionsmodnes og kommercialiseres i regi af den kommende virksomhed, Sarto Robotics, og hvad den del angår, er det integratorvirksomheden Technicon, der går forrest.
- Vi er superglade for, at det er lykkedes os at komme så langt, fortæller Casper Hansen, direktør i Technicon, der ligesom Terma har været med til at udvikle det færdige system.
- Oplægning af fibermåtter til kompositdele er på mange måder en klassisk case til automatisering, da det både er arbejdstungt og kvalitetskrævende. Men processen har været sindssygt svær, og derfor er det en stor tilfredsstillelse, at vi nu er kommet i mål med et stort fysisk værktøj og en avanceret softwaresuite, der kan skaleres og kommercialiseres i forskellige sammenhænge.
- Med dannelsen af Sarto Robotics bliver det næste skridt at finde udviklingspartnere og investorer, der vil være med til at trække det her ind i den globale flyindustri og implementere teknologien i produktionen. Det glæder vi os til at tage hul på sammen med SDU og Terma, afslutter han.
FAKTA: Støttet af Innovationsfonden
Flexdraper-projektet har gennem årene modtaget omkring 29 millioner danske kroner i støtte, heraf knap 21 millioner fra Innovationsfonden.
FAKTA: Om kompositmateriale
Kompositdele opbygges af en række klæbrige lag tynde fibermåtter. De enkelte lag skal placeres helt præcist og glat på en form, så man undgår ujævnheder i strukturen. Dette har hidtil udelukkende kunnet håndteres manuelt, hvilket har fordyret og forsinket anvendelsen af kompositdele. Med automatiseringen af den tidskrævende manuelle proces styrkes konkurrenceevnen for en bred vifte af sektorer og brancher, herunder aerospace.
Nøgleord
Kontakter
For mere information eller ønske om interviews kontakt venligst communication manager Jane Thoning Callesen på SDU: jtca@mmmi.sdu.dk / +45 93507540
Billeder







Information om Syddansk Universitet
Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Stærk interesse for SDU’s uddannelser5.7.2025 18:27:25 CEST | Pressemeddelelse
Selvom der er nye adgangskrav, oplever SDU en samlet stigning i søgningen. Universitetets uddannelser nyder stor interesse fra danske og internationale ansøgere, og nye udbud som psykologi i Esbjerg tiltrækker rekordmange ansøgere.
Mette Juel Rothmann udnævnt til professor i diabetesomsorg og brugerinvolvering2.7.2025 11:57:28 CEST | Pressemeddelelse
Et professorat med fokus på livet med diabetes: Styrket forskning i psykosociale aspekter af diabetes skal bane vejen for nye patientnære løsninger og bedre egenomsorg
Researchers develop new robot: The future of scaffolding is here2.7.2025 09:35:44 CEST | Press release
Together with the German scaffolding manufacturer PERI and several other European partners, researchers from SDU’s Centre for Large Structure Production (LSP) have developed a robot that can relieve scaffolders. The robot will be tested in real-life conditions over the next years.
SDU-forskere udvikler ny robot: Det bliver fremtiden for stilladsarbejde2.7.2025 09:35:44 CEST | Pressemeddelelse
Sammen med den tyske stilladsproducent PERI og en række europæiske kollegaer har forskere fra SDU’s Center for Large Structure Production (LSP) udviklet en robot, der kan aflaste stilladsarbejdere. I løbet af de næste par år skal robotten testes på byggepladser.
De første læger fra den regionale kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg er uddannet26.6.2025 09:33:49 CEST | Pressemeddelelse
De første 21 nyuddannede læger fra den regionale kandidatuddannelse ved Syddansk Universitet på Esbjerg Sygehus – Syddansk Universitetshospital har 25. juni aflagt lægeløftet
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum