Danske By- og Delebiler

BILLIGE BILER PRESSER DELEBILERNE

Del

Delebiler er et effektivt værktøj til at nedbringe trængslen i byerne, men ulige markedsvilkår og billige biler presser delebilskonceptet.

Danskerne køber flere og flere biler, og de bliver større og større. Det betyder mere trængsel, flere parkerede biler og større energiforbrug pr bil. Trafikministeriets eksperter vurderer, at trængslen med den nuværende udvikling vil stige til 2,5 gange det nuværende niveau i storbyerne*. Så selv om vi indfører alverdens smarte lyskryds, parkeringsapps og intelligent navigation, så kommer vi til at bruge rigtig meget tid i kø i byerne. Medmindre vi altså begrænser antallet af biler på gader og parkeringspladser.

”Det er ofte blevet spået at fremtiden står i delebilernes tegn. At de unge vil have fleksibel adgang til bil uden at eje - og uden at stå med besvær og faste udgifter. Men det ser desværre ud til, at politikerne vil det anderledes”, lyder det fra Tommy Brøndum Olsen, bestyrelsesformand for ”Danske By- og delebiler” med henvisning til at Hertz for få uger siden valgt at lukke ned for deres delebil-ordning, blandt andet fordi konkurrencen på markedet ikke har lige vilkår, da der mangler politiske tiltag, der tager hensyn til delebilsordningerne:

”Taxaer betaler ikke fuld moms, udlejningsbiler kan trække afgifter fra, nabobiler (som f.eks. GoMore og Snappcar) kan leje private biler ud uden beskatning. Delebiler har absolut ingen fordele. Derfor bør politikere der ønsker mindre trængsel og mere byrum se på vilkårene for delebiler, så de får fair vilkår i konkurrencen. Der er heldigvis flere udbydere tilbage”, lyder opråbet til politikerne fra Tommy Brøndum Olsen.

Hvorfor så mange – billige – biler?

Foreningen for Danske by- og delebiler stiller også spørgsmålstegn ved om det øgede bilsalg afspejler et reelt behov: Det virker ofte sådan, at når noget bliver billigere, så køber flere folk varen – uanset om der er et reelt behov eller ej. Og politikerne har de seneste år gjort biler meget billigere, samtidig med at leasing-smuthuller og leasingaftaler med meget korte bindingsperioder gør det let, billigt og tæt på risikofrit at anskaffe sig en bil – også for indbyggere i storbyen, hvor bilen ofte bare ender med at stå som en unødvendig luksus nede på gaden”, lyder vurderingen fra Tommy Brøndum Olsen, som efterlyser akut handling fra politikerne:

De meget billige biler betyder, at delebilerne har svært ved at konkurrere. Prisen for en delebil er mere end bilen. Man betaler også for bekvemmeligheden:
”Bag bekvemmeligheden ligger et set-up af bookingsystemer, servicefunktioner og administration - alt der gør delebilen let at bruge. Og det bliver ikke billigere, bare fordi bilen bliver det. Der er derfor hårdt brug for politiske tiltag, hvis delebilens potentiale for trængsel og miljø skal udnyttes fuldt ud”, lyder det afslutningsvist fra Danske By- og Delebiler.

 

For yderligere oplysninger, kontakt da: Tommy Brøndum Olsen, bestyrelsesformand, Danske By- og Delebiler:
info@danskedelebiler.dk / Telefon: 2810 3695

 

FAKTABOKS:
Derfor er delebilen en god idé:

  • Delebilen er den billigste løsning, hvis man kører mindre end 10.000 km om året, men de billigere biler har forskubbet regnskabet – for få år siden var tallet nemlig 15.000 kilometer
  • Hver delebil afløser mellem fem og ti private biler, konkluderer bl.a. Københavns Kommune
  • Delebilister kører 30% mindre i bil og bruger kollektiv trafik lang mere end ”almindelige” bilister
  • En delebilist kan tilpasse biltypen efter det aktuelle behov – hvilket også gavner miljøet.
  • En privat personbil i Hovedstaden holder i gennemsnit parkeret 23.5 time i døgnet. Og 25 % af bilerne flytter sig slet ikke i løbet af ugens hverdage.

Kilde: https://www.kk.dk/artikel/strategi-delebiler-i-koebenhavn

Nøgleord

Kontakter

Information om Danske By- og Delebiler

Danske By- og Delebiler
Danske By- og Delebiler
Liljens Kvarter 2
2620 Albertslund

28 10 36 95http://danskedelebiler.dk/

Danske By- og Delebiler repræsenterer en række delebil udbydere fra lokale foreninger til store kommercielle udbydere. Kontakt os gerne hvis du vil vide mere.