DOT - Din Offentlige Transport

Billetkøb er for alle – DOTs app testes af kunder med særlige krav til tilgængelighed

Del

Alle skal kunne købe deres billetter i DOT Billetter app – uanset nedsat syn eller andre fysiske udfordringer. Derfor har DOT relanceret DOT Billetter app’en med forbedret tilgængelighed, så den kan være nem at bruge for alle.

DOT, Din Offentlige Transport, vil gerne gøre det lettere for alle at købe billetter via app. DOT har derfor re-designet sin app, DOT Billetter app, som sælger billetter til rejsende på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Nu er bliver den testet af de kunder, der har mest brug for de nye features.

- Alle rejsende i DOTs område skal kunne bruge appen. Uanset om du har brug for læsebriller – eller har langt større udfordringer, skal DOT Billetter app være nem at bruge, og du skal kunne få den hjælp, du har brug for, mens du bruger appen, siger sekretariatschef i DOT, Din Offentlige Transport, Rune Jon Jensen.

Fra 23. juni i år skal offentlige mobilapplikationer leve op til EU’s tilgængelighedsdirektiv. Det stiller nye krav til apps og hjemmesider, hvad angår tilgængelighed for brugere, der lever med nedsat syn eller andre handicap. DOT igangsatte derfor en tilgængelighedsanalyse af den eksisterende DOT Billetter app i juni 2020 og har gennem det seneste år udviklet og re-designet DOTs app til information og billetkøb.

- Nu vil vi konfronteres med det virkelige liv. De forbedringer, vi har lavet, ser fine ud ”på papiret”, men vi vil også se, om de rent faktisk giver mening for brugerne. Det er et omfattende arbejde at tilpasse en så kompleks app som DOT Billetter app til tilgængelighedsfunktionerne, så vi har måttet prioritere i forslagene. Vi glæder os til at nu få brugernes respons og ud fra den justere appen yderligere, siger sekretariatschef Rune Jon Jensen.

Den re-designede app har fået en ny forside. Her er en overskuelig hovedmenu, tydeligere kontraster i det grafiske, mulighed for at forstørre al tekst med minimum 200% samt mulighed for at vælge at få indholdet læst op. For dem, der har en iOS telefon (iPhone), findes tjenesten ”show numbers”, hvilket kort fortalt betyder, at du via stemmen kan ”klikke” på knapper ud fra de numre, de tildeles.

Det er deltagere i DSB’s Handicap-panel og Movias Tilgængelighedsforum, der er med til at gennemføre brugertests og derved give feedback på den re-designede DOT Billetter app. DOT forventer at gennemføre disse tests i løbet af 4. kvartal 2021 og derefter opdatere appen i første halvår 2022.

- Vi har lagt stor vægt på at være på forkant med udviklingen og så hurtigt som muligt få tilpasset appen de nye tilgængelighedskrav. Forhåbentlig kan vores arbejde være til inspiration for andre, som udvikler samme type apps, og vi vil gerne sparre med andre organisationer, der står med de samme udfordringer, siger DOTs sekretariatschef Rune Jon Jensen.

FAKTA:

Om tilgængelighed i mobilapplikationer

Fra den 23. juni 2021 er der krav til alle offentlige mobilapplikationer om en bedre håndtering af tilgængelighed. Dette sker i “Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”, som Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med.

Når vi taler tilgængelighed i mobilapplikationer, betyder det, at brugere skal kunne bruge mobiltelefonens indbyggede tilgængelighedsredskaber.

iOS’ og Androids funktioner til “Tilgængelighed” er blevet mere modne i løbet af de seneste versioner af operativsystemerne, så det er blevet nemmere for udviklere at levere gode tilgængelighedsløsninger.

Det vurderes, at mellem en og halvanden million danskerean få glæde af digitale værktøjer med en høj grad af tilgængelighed. (Kilde: https://greenerpastures.dk/blog/android-udvikling/app-tilgaengelighed-et-spoergsmaal-om-holdning)

Sådan blev DOT Billetter app testet og udviklet for bedre tilgængelighed

På iOS blev telefonens tilgængelighedsværktøjer benyttet. På Android blev Google værktøjet Accessibility Scanner samt Android telefonens egne tilgængelighedsværktøjer benyttet.

Det blev DOTs app bureau, Monstarlab (tidligere Nodes), der løste opgaven med at re-designe og udvikle appen efter digitalbureauet Adapts anbefalinger. Adapts analyse pegede på forbedringspotentialer på en række konkrete punkter inden for kategorierne, opfattelig, forståelig, anvendelig og robust.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om DOT - Din Offentlige Transport

DOT - Din Offentlige Transport
DOT - Din Offentlige Transport
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby

https://dinoffentligetransport.dk/

DOT, Din Offentlige Transport, arbejder for at gøre det nemt at være kunde i den offentlige transport på Sjælland og øerne. DOT sørger for kundeservice, koordineret trafikinformation, sammenhængende køreplaner, billetkøb og priser, når én million daglige rejser foretages med bus, tog og metro. DOT er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet, der skal sikre en god kundeoplevelse på tværs af transportformer og gøre det attraktivt at rejse bæredygtigt.

Følg pressemeddelelser fra DOT - Din Offentlige Transport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DOT - Din Offentlige Transport

Nyt website: Sådan kommer du til Tour de France i Danmark med offentlig transport9.5.2022 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 1. juli i år begynder verdens største cykelløb, Tour de France, i Danmark. Det påvirker trafikken i hele landet. København og Storebæltsbroen vil være lukket for biltrafik i perioder under Tour de France - derfor er rejser med bus, tog og metro det eneste og bedste valg for mange. Landets trafikselskaber har i fællesskab lavet en hjemmeside, der giver overblik over al offentlig transport i Danmark under tourens danske etaper. Her er der hjælp at hente til at planlægge rejsen til Tour de France og finde den rette billet.

Sidste bus venter på dig - nyt DOT-forsøg på Holbæk Station12.4.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Du kender måske bekymringen for, om du kan nå den sidste bus, hvis f.eks. toget er forsinket: Venter bussen eller er den kørt, når jeg kommer til stationen? Løsning på det problem er mere kompliceret, end man skulle tro, men nu sætter DOT et forsøg i gang for at give større sikkerhed for skiftet mellem bus og tog på Holbæk station, så aftenens sidste bus først kører, når toget er ankommet.

Kunder i den offentlige transport vil have personlig trafikinformation3.3.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at kunderne vil have personlig, individuel trafikinformation om deres rejse. Når toget ikke kommer som det plejer, når bussen kører en anden rute, eller de skal med en erstatningsbus i stedet for med metroen, er der mange, der bliver usikre i den offentlige transport. Derfor arbejder DOT, Din Offentlige Transport, løbende med at forbedre den information kunderne får, når der er sporarbejder eller andet, der påvirker deres rejse.

Ny hjemmeside giver overblik over din station og gode skift mellem tog, bus og metro1.2.2022 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Det skal være lettere for kunderne at skifte mellem bus, tog og metro og hurtigt få et overblik over, om der er elevator på stationen og nem adgang med barnevogn eller cykel eller gode parkeringsmuligheder. Derfor lancerer DOT, Din Offentlige Transport, i dag en ny hjemmeside, der giver et hurtigt overblik over faciliteterne på stationen, og mulighederne for at skifte til og fra bus og metro. Hjemmesiden gør det også nemmere for personer med et handicap at planlægge rejser med bus, tog og metro.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum