Billedserie: H.K.H. Kronprinsessen udsætter sømrokker

Der var store smil og godt humør, da H.K.H. Kronprinsessen i dag udsatte sømrokker med repræsentanter fra WWF Verdensnaturfonden, H&M i Danmark og Kattegatcentret.

H.K.H. Kronprinsessen satte i dag sømrokker ud i Kattegat som sin første officielle opgave som præsident for WWF Verdensnaturfonden. Foto: Lars Hestbæk

Med solen højt på himlen og vind i håret har H.K.H. Kronprinsessen i dag udsat de første seks ud af i alt 50 sømrokker i Kattegat.

Det er Kronprinsessens første officielle opgave som nyudnævnt præsident for WWF Verdensnaturfonden. Et embede hun har overtaget efter Prins Henrik, som var med til at etablere den danske afdeling af WWF.

Parterne bag projektet håber at skabe større fascination omkring havnaturen herhjemme samt ny viden om rokkernes adfærd. Generelt er de danske farvande er i det, der hedder, ugunstig naturtilstand.

Derfor indgik H&M og WWF Verdensnaturfonden for knap to år siden i et langsigtet partnerskab for i fællesskab at hjælpe Danmarks marine liv. Det kulminerede i dag med H.K.H Kronprinsessens udsætning af seks sømrokker.

Sømrokken er i danske farvande gået tilbage med 80 % over de seneste 60 år og det er problematisk, for som toprovdyr spiller den en vigtig rolle i havet ved at holde det øvrige marine liv i en sund balance.

De udsatte sømrokker er udstyret med et lille, nummeret mærke, som fiskere vil blive honoreret for at indberette i en database, hvis de får rokken i nettet. På den måde kan WWF Verdensnaturfonden og Kattegatcentret løbende blive klogere på rokkernes fangststed, tilvækst og bevægelsesmønstre.

Det vil give ny viden, der kan bruges i nye naturbeskyttende indsatser og som led i at udpege nye områder med beskyttet havnatur, hvilket i dag er en mangelvare.

Projektet er et godt eksempel på, hvordan ambitiøse samarbejder mellem NGO’er og virksomheder kan gavne naturen – og samtidig sætte fokus på nye forbrugsvaner og udviklingen af mere bæredygtige forretningsmodeller.

Billeder og video kan downloades under links samt anvendes frit ved redaktionel brug og ved kreditering.

Video: Jonas Lysholdt Ejderskov, WWF Verdensnaturfonden

Foto: Lars Hestbæk

’Earth Overshoot Day’ ligger endnu engang tidligere i år - men Corona har vist os vejen29.7.2021 07:02:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, 29. juli, er jordens naturressourcer opbrugt for hele 2021. Dermed ligger ’Earth Overshoot Day’, som er dagen, hvor alle jordens ressourcer er opbrugt, og kloden begynder at gå i minus, tre uger tidligere end sidste år. Kun to gange tidligere har det set værre ud for planeten - et tydeligt signal om, at vi mennesker misbruger verdens ressourcer på bekostning af naturen. Men ifølge WWF Verdensnaturfonden er der en vej ud af mørket, der både vil gøre os rigere og give os mere natur.

H.K.H Kronprinsessen og WWF jubler: Der er håb for den danske natur21.6.2021 10:45:24 CEST | Pressemeddelelse

Flere tusinde højkvalitetsbilleder af den danske natur er på bare tre uger blevet delt under hashtagget #ForNaturenWWF, som er hjertet i H.K.H Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfondens fælles fremstød for den danske natur. Danskernes kærlighed til naturen er overvældende, og det store engagement er et vigtigt skridt i kampen for at beskytte den vilde danske natur og de mange truede arter.

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.

50 fiskebørnehaver skal skabe mere liv i Københavns Havn8.6.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdens bedste storby at bade i, lystfiskeri fra kajkanten og et væld af rekreative muligheder. Havnemiljøet i København er blandt verdens bedste, og det skal det også være i fremtiden. WWF og By & Havn installerer i dag, på World Ocean Day, 50 fiskebørnehaver, der skal sikre flere beskyttede levesteder for de mindst 28 fiskearter, der i dag findes i Københavns Havn. Det naturforbedrende projekt er det største af sin art i Nordeuropa og det første store udviklingsprojekt i et femårigt partnerskab mellem By & Havn og WWF.

Fire grønne organisationer overrækker i dag 1,2 millioner underskrifter til Rasmus Prehn på Christiansborg2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, onsdag d. 2. juni 2021, overrækker fire grønne organisationer en opfordring fra 18.000 danskere og knap 1,2 millioner EU-borgere til fødevareminister Rasmus Prehn. Underskriverne kræver, at EU skal kæmpe hårdere for verdens skove. Det er et vigtigt skridt i kampen om at få Danmark længere frem i bussen og sætte en stopper for det forbrug og de produkter, der har skov og anden natur på samvittigheden.