Deloitte

Billeder med geotags kan hjælpe indbrudstyven på vej

Del

Mere end hver fjerde dansker afslører gerne, hvor de befinder sig i sommerferien

København, 11. juli 2016

”Hej, vi er i Las Palmas, så bryd bare ind i vores hus.” Den besked er der næppe mange danskere, der klistrer op på hoveddøren, inden de tager afsted på sommerferie. Og så alligevel. Mere end hver fjerde af os deler nemlig billeder med såkaldte geotags på de sociale medier. Det viser nye tal fra Deloitte. Det betyder, at venner og familie kan se, hvor i verden vi befinder os. Det kan indbrudstyvene også.

- Geotagging er et meget udbredt fænomen, som ganske enkelt betyder, at man kan se, hvor et billede er taget henne, såfremt det er taget med en smartphone. Det kan lade sig gøre, fordi vores smartphones har en indbygget GPS, der altid ved, hvor vi befinder os og dermed også kan regne ud, hvor vi er, når vi fotograferer, siger cyberekspert i Deloitte Kim Schlyter.

Selve geotagget bliver ikke vist på billedet, men ligger i stedet gemt i baggrundsfilen. Det kan systemer som Facebook og Instagram afkode.

- For så vidt er geotags enormt praktiske. Man behøver aldrig selv huske, hvor et givent billede er taget. Samtidig er der jo også mange, der gerne vil dele deres position med familie og venner på de sociale medier. Det er en smart måde at følge med i hinandens liv, siger Kim Schlyter.

Mindre smart er det, at andre kan følge med i, hvor man befinder sig i verden, mener Kim Schlyter.

- I undersøgelsen siger hele 28 pct. af den voksne befolkning, at de deler billeder med geotags på fx Facebook, Instagram og Twitter. Det svarer til mere end 1,3 mio. danskere, som altså gladeligt viser omverdenen, hvor de befinder sig. Groft sagt svarer det til at hænge et skilt på sin hoveddør, som indbrudstyvene kan læse. De er jo ikke dummere, end de også kan følge med på de sociale medier.

Kim Schlyter opfordrer derfor til, at man passer på med geotags særligt i ferierne, der er højsæson for indbrud:

- En iPhone er fx pr. automatik indstillet til at lægge geotags på billeder. Går man ind i telefonens indstillinger, kan man dog meget let slå funktionen fra. Er man tre uger på Mauritius, og står parcelhuset tomt derhjemme, er det i hvert fald en mulighed, man bør overveje.

25 pct. af danskerne deler af og til billeder med geotags, mens 3 pct. gør det ofte. 65 pct. gør det aldrig.

Fakta:

Deler du billeder med geotags på sociale medier som Facebook eller Instagram?

3 pct. gør det ofte

25 pct. gør det af og til

65 pct. gør det aldrig

7 pct. svarer ”ved ikke”

Tallene er baseret på i alt 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Kim Schlyter
Tlf. +45 30 93 44 92
kschlyter@deloitte.dk

Billeder

Download
Kim Schlyter
Kim Schlyter
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data-, it- og cybersikkerhed.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum