Bilka sendt til tælling i Hjørring

De Samvirkende Købmænd har vundet en stor sejr ved, at Planklagenævnet har ophævet Hjørring kommunes kommunalplan. Der er dermed lukket for etableringen af en Bilka i Hjørring.

De Samvirkende Købmænd og COOP har i mere end 10 år kæmpet for at forhindre en Bilka i Hjørring og har nu fået Planklagenævnets ord for, at Hjørring kommune ikke kan planlægge en Bilka, sådan som et flertal i byrådet har ønsket det. Planklagenævnet har ophævet kommunens lokalplan, og Salling Group vil derfor ikke kunne gå i gang med at bygge den ønskede dagligvarebutik på 3.300 m2 i tilknytning til den eksisterende A-Z.

”Vi glæder os meget over Planklagenævnets helt klare og entydige afgørelse, som nu sender Bilka i Hjørring til tælling. Nu ser vi frem til, at der kan skabes ro om arbejdspladser og investeringer hos de lokale butikker i hele Nordjylland. Etableringen af en Bilka kunne være forskellen mellem liv og død for mange butikker og arbejdspladser, så mange butikker i Hjørring og omegn kan nu ånde lettet op, ” siger adm. direktør Jannick Nytoft, der samler de godt 1.500 selvstændige købmænd i Danmark.

Helt tilbage i 2012 sendte De Samvirkende Købmænd og COOP den første indsigelse mod en ombygning af den eksisterende A-Z til et egentligt Bilka hypermarked, som Hjørring kommune ønskede at placere i et nyudpeget såkaldt bydelscenter. På trods af advarslerne fra De Samvirkende Købmænd og COOP om, at en sådan plan ikke ville være lovlig, valgte kommunen alligevel at fortsætte arbejdet.

I 2014 fik De Samvirkende Købmænd og COOP Naturstyrelsens ord for, at det ikke ville være lovligt, og myndighederne nedlagde veto mod etablering af et Bilka hypermarked. Det stoppede hverken kommunen eller Salling Group, der efter et par år fandt de gamle planer frem igen. Det medførte i 2022 et nyt byggeprojekt, som der igen blev klaget over.

Allerede den 8. december 2022 traf Planklagenævnet afgørelse om, at klagen skulle have opsættende virkning, da nævnet fandt en vis sandsynlighed for, at planlovens § 5 m ikke var overholdt i den konkrete sag. Den afgørelse har et enigt Planklagenævn nu fastholdt.

”Lov er lov, og lov skal holdes – også i Hjørring. Vi glæder os naturligvis over samtlige 11 medlemmer af Planklagenævnets klare afgørelse og vil samtidig opfordre kommunerne til at holde sig inden for lovens grænser. I forsvaret for den fintmaskede butiksstruktur og de lokale arbejdspladser kan vi være lige så vedholdende, som det er nødvendigt”, siger Jannick Nytoft.

Se hele Planklagenævnet afgørelse her: https://pkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/3cb015bf-7c10-4e45-a1c2-db4d49c9a268