Salling Group

Bilka og føtex dropper over en million sugerør af plastik

Del

Bilka og føtex tager nu et nyt skridt i kampen mod plastikforurening. Over en million sugerør i papir erstatter de ikoniske rød-hvide plastiksugerør, der ellers har været at finde i bistro- og Quickfood-afdelingerne landet over

29-01-2019

Hvert år uddeler Bilka og føtex over 1.100.000 plastiksugerør til sodavand i Bistro- og Quickfood-afdelinger i varehuse over hele landet. Men nu slutter det. De to supermarkedskæder erstatter de traditionelle plastiksugerør med det mere miljøvenlige alternativ, papirsugerør. Udskiftningen er ét ud af en række tiltag for at minimere unødvendig plastik.

Bilka og føtex er en del af Salling Group, der i partnerskab med WWF Verdensnaturfonden har udviklet en strategi mod unødvendig plastik – og her er stop for udlevering af sugerør i plastik endnu et skridt i den retning.

-Plastiksugerør fra take-away bruger vi, når vi er på farten, men vi bruger dem kun få minutter, før vi smider dem væk. Derfor er sugerør på top 10 af affald, vi finder i miljøet, hvor de gør stor skade på dyr og natur. En beslutning om at stoppe brug af plastiksugerør i føtex og Bilka er et skridt på vejen mod mindre plastikforurening til gavn for dyrelivet. Det skylder vi naturen, forklarer Malene Møhl, Havbiolog og Plastekspert i WWF Verdensnaturfonden.

Ifølge WWF Verdensnaturfonden bruger naturen over 400 år på at nedbryde plastik, og derfor er der heller ikke et eneste plastiksugerør, der endnu er blevet nedbrudt i naturen. De nye papirsugerør er derimod lavet af bio-nedbrydeligt papir, og det betyder, at hvis et sugerør ved et uheld skulle ende i skovbunden eller i havet, så kan naturen selv nedbryde hele sugerøret.

- Vi arbejder på at udfase plastik alle steder, hvor det ikke er nødvendigt, og derfor har vi et ansvar for at finde gode erstatninger til vores kunder. De nye papirsugerør er et rigtig godt alternativ til plastiksugerør, fordi vores kunder ikke kommer til at mærke forskel på kvaliteten – men forhåbentlig kan vi gøre en stor forskel for naturen, fortæller Jacob Fejerskov, der er salgsdirektør hos Bilka.

Mindre plastikforurening
Partnerskabet mellem WWF Verdensnaturfonden og Salling Group indebærer at udfase unødvendig plastik og sikre, at mest muligt plastik kan genanvendes. Arbejdet er allerede godt i gang, og plastikbestik, vatpinde og sugerør er allerede fjernet fra alle føtex-varehusene, mens Netto tester pant på plastikposer på Fyn og Bornholm.

Udfasning af de traditionelle plastiksugerør er i fuld gang og sker i takt med, at de sidste sugerør bliver uddelt i Bilka og føtex.

Fakta:

-       Salling Group indkøber hvert år over 1.100.000 sugerør til uddeling sammen med drikkevarer i Bistro- og Quickfood-afdelingerne i Bilka og føtex

-       Plastiksugerør erstattes med det mere miljøvenlige alternativ, papirsugerør

-       Udfasningen sker som en del af et fem-årigt samarbejde mellem Salling Group og WWF Verdensnaturfonden om at udfase unødvendigt plastik de steder, det er muligt og sikre, at mest muligt kan genanvendes

Om Salling Group og WWF Verdensnaturfondens partnerskab:

Salling Group forpligter sig til:

-       At kæmpe for, at plastik fra vores varer, butikker og logistik ikke ender i naturen

Salling Group vil:

-       Bruge mindre plast og andre emballagetyper

-       Sikre bedre genbrug af plastikGive mere information og flere muligheder til vores kunder omkring plastik og emballage

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum