Bilka halverer madspild på rekordtid og sætter nyt ambitiøst mål

Siden 2014 har Bilka halveret sit samlede madspild. Det får kæden til at sætte et nyt mål, der endnu engang skal halvere spildet af mad frem mod 2030

Et større fokus på madspild, bedre systemer, oftere varelevering og bedre udnyttelse af kasserede varer, som ingenting fejler, betyder, at der i Bilkas 19 hypermarkeder ikke længere ryger lige så meget mad i skraldespanden som før.

Sammen med de øvrige kæder i Salling Group har Bilka forpligtet sig til inden 2030 at halvere madspildet. Men allerede nu, 12 år før tid, er målet indfriet. Bilka har siden 2014 reduceret kædens madspild med 4.193 ton. Det er, hvad der svarer til 52% eller godt 33.544.000 pakker spegepølse.

- Vi er selvfølgelig glade for, at vi på så kort tid har halveret mængden af det mad, vi smider ud. Det får os dog ikke til at læne os tilbage i stolen og sige, at det var det. Tværtimod giver det os mere blod på tanden, at vi kan se, at vi virkelig har mulighed for at reducere madspildet ved en fælles indsats, og derfor sætter vi os nu også nye mål, siger Bilkas direktør, Mark Nielsen.

En halvering af halveringen
Det indfriede mål om at mindske madspildet med 50% er på linje med FN’s verdensmål, men Bilka sætter sig altså nu endnu et halveringsmål. Inden 2030 vil Bilka således lave en halvering af halveringen. En reel reducering af madspildet på 75% sammenlignet med 2014.

- Det er et ambitiøst mål, men alle Bilka-varehuse har gjort en enorm indsats for at mindske det samlede madspild. Vi har taget nogle helt nye arbejdsgange i brug, som blandt andet betyder, at vi er blevet meget bedre til at bestille de rette mængder varer og samtidig udnytte varer, hvor emballagen eksempelvis er blevet beskadiget, men intet fejler, siger Mark Nielsen.

Helt konkret får Bilka nu leveringer på ferskvarer flere gange om dagen, ligesom eksempelvis en bulet pakke kylling eller et salathoved, hvor emballagen er brudt, nu udnyttes i Bilkas egen bistro og delikatesse.

Om madspild

• Bilka har fra 2014 til 2018 reduceret sit samlede madspild med 4.193 ton. Det svarer til 52%.

• Ambitionen er, at Bilka inden 2030 har reduceret sit madspild med 75% sammenlignet med 2014.

• Salling Group, herunder Bilka, føtex og Netto lagde som den første dagligvarekoncern i Danmark i 2017 sine madspildstal åbent frem. Samtidig forpligtede gruppen sig til at halvere sit madspild frem mod 2030.

• Mad, der ikke længere kan sælges i Bilka-varehusene, bliver blandt andet doneret til velgørende formål, omdannet til biogas eller brugt til dyrefoder. Inden varerne løber på dato, sætter Bilka prisen ned på varerne og markerer det med gule skyer.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Ny undersøgelse: Stort flertal af danskerne vil have tobakken skjult23.10.2018 07:40pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal på 71 procent af danskerne bakker op om, at butikkerne skjuler tobak og cigaretter. Metoden bygger på gode erfaringer fra udlandet og anbefales af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægeforeningen, for at forhindre unge i at blive rygere. Et flertal af danskerne er også parate til at gøre det lovpligtigt at gemme cigaretterne væk. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.