Bilka glæder sig over klarere markedsføringsregler

Hidtil har der ikke været klare regler for hyppigheden af gode kortvarige tilbud. Bilka har, efter dialog med Forbrugsombudsmanden, accepteret, at Bilka indtil sommeren 2018 har tolket retningslinjer anderledes og har siden indrettet sin markedsføring derefter.

Reglerne for hyppigheden af tilbud har hidtil ikke været fastsat, og landets butikker har derfor tolket disse forskelligt i deres markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har trods det vurderet, at Bilkas tolkning af reglerne i en kort periode fra oktober 2017 til januar 2018, hvor denne tolkning har været benyttet, har overtrådt markedsføringslovgivningen og herpå fastsat klarere rammer for landets butikker. Bilka accepterer afgørelsen og ser frem til de fælles rammer:

– Vi har alene et ønske om at markedsføre vores tilbud efter bogen. Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet nu, og vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, siger Mark Nielsen, direktør i Bilka.

Bilka fulgte i tre måneder, fra oktober 2017 til januar 2018, en praksis og en tolkning, der svarer til praksis i en række af landets øvrige butikskæder. Siden i sommer har Bilka fulgt de nye anvisninger, der følger med Forbrugerombudsmandens påbud:

– Vi hilser helt overordnet de nye og klarere anvisninger, vi allerede har indført, velkomne, og vi ser frem til, at de bliver gældende og håndhævet på tværs af markedet, uddyber Mark Nielsen.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.