Bilka accepterer bøde for skæve reklamer
Bilka har siden foråret 2019 været i dialog med Forbrugerombudsmanden om fortolkningen af markedsføringsloven i forhold til markedsføringen af enkelte nonfood-varer og ændrede derfor allerede sidste sommer og efterår prisstruktur på blandt andet grill. Bilka anerkender, at markedsføringen af kombinationstilbud på grill tilbage i dele af 2018 og 2019 var skæv og betaler af den grund bøden.
– Vi har på intet tidspunkt haft til hensigt at være ude af trit med Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, så vi er tilfredse med, at fortolkningen af reglerne nu er klare. Allerede sidste år ændrede vi vores tilbudssammensætning for disse varer efter dialog med netop Forbrugerombudsmanden, så vi har for længst rettet op, siger Henrik Schmidt, indkøbsdirektør for Bilka nonfood.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Bilkas normalpriser på blandt andet grill i den pågældende periode ikke har været retvisende, herunder fordi varen for hyppigt indgik i kombinationstilbud. Som følge af dialogen med Forbrugerombudsmanden valgte Bilka derfor sidste år at ændre priser og markedsføring af blandt andet grill. Læsere af Bilkas tilbudsavis har siden efteråret derfor oplevet grill solgt til lavere sortimentspriser og med færre udsving i priserne.
Med flere end 80.000 varer på hylderne, kan der naturligvis ske fejl. Men indkøbsdirektøren er alligevel ikke tilfreds med den tidligere markedsføring af de pågældende nonfood-varer.
– Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, siger Henrik Schmidt.
Kunder, der har købt de pågældende grill til normalpris i Bilka, blev allerede i efteråret tilbudt at blive kompenseret med differencen mellem den tidligere annoncerede normalpris og den nye sortimentspris, som den pågældende grillmodel har været solgt til siden prisjusteringen sidste år. Kunder kan fortsat henvende sig i Kundeservice i deres lokale varehus, uanset om købet til normalpris blev foretaget online eller i en fysisk butik. Læs mere her: https://www.bilka.dk/meddelelse-til-kunder.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comInformation om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Køb billetter til Grøn 2025 i Bilka, Netto og føtex3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group støtter igen i år Muskelsvindfondens arbejde og gør det muligt at købe billetter til Grøn Koncert, når du handler i deres butikker.
Bilka udvider sin hjemmelevering markant og tester ny version af BilkaToGo PickUp1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 tilføjet et stort tocifret antal postnumre til listen over byer, der kan benytte sig af BilkaToGo Hjemmelevering. Men ambitionerne er større, og Bilka ønsker at nå ud til endnu flere danskere, og derfor er de nu klar med endnu et tiltag – BilkaToGo PickUp Stigsborg.
føtex og Bilka tilpasser sig kundernes ændrede alkoholvaner med nyt sortiment28.3.2025 11:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bilka og føtex er til for kunderne, og som direkte respons på livsstilsændringer og nye behov introducerer føtex og Bilka nu et stort sortiment af vinflasker i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer.
Salling Group når ud til endnu flere kunder med godkendelse af COOP-aftale26.3.2025 11:53:00 CET | Pressemeddelelse
Netto og føtex rykker ind på nye adresser på tværs af Danmark, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop har godkendt aftalen, der ender med en overdragelse af 33 COOP-butikker og projekter til Salling Group.
Salling Group styrker ledelsen med to markante profiler11.3.2025 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med to nyoprettede stillinger i topledelsen understreger Salling Group ambitionerne om et styrket kundefokus, innovation, investeringer og opkøb som en del af Aspire 28.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum