Bilister og pendlere venter på politisk handling

Både Fyn og resten af Danmark ville blive rigere, hvis der blev bygget en ny jernbane over Vestfyn og flere jernbanestrækninger blev opgraderet. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at fire jernbaneprojekter på Fyn vil give overskud i løbet af en årrække

Pendlerne bruger længere tid end nødvendigt i togene, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der er fire rentable jernbaneprojekter på Fyn, som er en samfundsmæssig god investering, og derfor i løbet af en årerække vil give overskud.

Det drejer sig om en opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Odense, en opgradering af jernbanen mellem Odense og Aarhus, anlæg af banespor og tilslutning ved Nyborg Havn og en ny jernbane over Vestfyn.

- Nu skal vi endelig i gang med at udvide motorvejen på Vestfyn med et tredje spor, så bilisterne ikke hver dag skal sidde i kø på E20, og så må det være togpendlernes tur. Projekter som er en samfundsmæssig god investering, bør ikke syltes, men sættes i gang hurtigst muligt. Når trafikken ruller – både på veje og skinner – så bliver Danmark rigere, siger regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn, Mads P. Gede.

Alle fire fynske jernbaneprojekter har en intern rente på over fire procent, som betyder, at investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering.

- Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Odense har endda en intern rente på 16 procent, så det bør være en investering, der ikke er til at komme udenom. Det er den første fase af timemodellen, som politikerne faktisk helt tilbage i 2009 blev enige om at starte. Men der er ikke sket noget endnu næsten 10 år efter. Det er virkeligt sørgeligt, at et sådant godt projekt syltes. Jeg håber, at de lokale folketingspolitikere vil gøre deres til, at politikerne på Christiansborg får øjnene op for, at jernbanen på Fyn har behov for at blive opgraderet, siger Mads P. Gede.

Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn, Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65