Bilister og pendlere venter på politisk handling

Både Nordsjælland og resten af Danmark ville blive rigere, hvis de sidste etaper af Frederikssundsmotorvejen blev bygget og Hillerødmotorvejen forlænget, eller hvis flere jernbanestrækninger blev opgraderet. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at en række infrastrukturprojekter i Nordsjælland vil give overskud i løbet af en årrække

Bilerne kører i sneglefart på flere og flere strækninger, og pendlerne bruger længere tid end nødvendigt i togene og på vejene, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at en række rentable infrastrukturprojekter i Nordsjælland vil give overskud i løbet af en årrække.

Det drejer sig om anlæg af etape 3 og 4 af Frederikssundmotorvejen, færdiggørelsen af motorvejen til Hillerød og en opgradering af hastigheden på S-banen til 120 km/t.

- Når man ser på de lange kører af biler hver dag på Frederikssundmotorvejen, burde det ikke være muligt for politikerne på Christiansborg at sylte hverken færdiggørelsen af Frederikssund- eller Hillerødmotorvejen. De projekter burde være sat i gang for længe siden. Jeg håber, at det kommende folketingsvalg kan få nogle af vores politikere i aktion, så vi hurtigst muligt får sat gang i de nødvendige infrastrukturprojekter, som både borgere og virksomheder har brug for, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen.

Alle de nævnte infrastrukturprojekter i Nordsjælland har en intern rente på over fire procent, som betyder, at investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering.

- Det er meget positivt, at regeringen både har spillet ud med en plan for infrastrukturen i hovedstadsområdet og Nordsjælland samt et nyt trafikselskab, der samler den kollektive trafik med bedre indbyrdes køreplaner. Men vi mangler en konkret udrulningsplan for, hvornår forbedringen af infrastrukturen er på plads og en finansieringsplan til realisering af projekterne, siger Jørgen Simonsen.

S-tog til Roskilde og Helsingør samt en Helsingør-Helsingborg-forbindelse er også rentable infrastrukturprojekter, men de løser ikke de nuværende trængselsproblemer.

- Det er vigtigt, at Kystbanen fungerer bedre end i dag. Ved at vedligeholde togene bedre, så der ikke er så mange togsæt på værksted, vil vi kunne få en bedre rettidighed og færre aflysninger. Det kan realiseres inden for få år, mens den anden løsning tager mange år, siger Jørgen Simonsen.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland, Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.