Bilister og pendlere venter på politisk handling

Både hovedstadsområdet og resten af Danmark ville blive rigere, hvis der fx blev bygget en Ring 5-motorvej, udbygget og forlænget flere af de eksisterende motorveje eller hvis flere jernbanestrækninger blev opgraderet. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at ti infrastrukturprojekter i hovedstadsområdet vil give overskud i løbet af en årrække

Bilisterne kører i sneglefart på flere og flere strækninger, og pendlerne bruger længere tid end nødvendigt i togene, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der er ti rentable infrastrukturprojekter i hovedstadsområdet.

Det drejer sig om en ny Ring 5-motorvej, udbygning af motorring 3 og 4, opgradering af og dobbeltspor på strækningen Glostrup-Kalvebod-Ørestad, udvidelse af kapaciteten på Øresundsbroen med sporsluse og niveaufrit udfletningsanlæg, ny østlig ringvej i form af en havnetunnel, opgradering af hastigheden på S-banen til 120 km/t, nyt vendespor ved Carlsberg station og en ny station ved Favrholm.

- Politikerne har investeret alt for lidt i vores infrastruktur, og det gør det svært for almindelige mennesker at få hverdagen til at hænge sammen, når de skal bruge så mange timer i kø i trafikken. I år spilder trafikanterne på vejene i hovedstadsområdet over 22 millioner timer pga. trængsel. Og virksomhederne får svære ved at få fat i medarbejdere, fordi de vælger arbejdspladser fra, når transporttiden bliver for lang. Veje, jernbaner og broer, som er en samfundsmæssig god investering, burde ikke ligge og samle støv i skuffe, men sættes i gang hurtigst muligt, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou.

Alle ti infrastrukturprojekter i hovedstadsområdet har en intern rente på over fire procent, som betyder, at investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering. Nogle projekter har endda en intern rente på helt op til 17 procent.

- Det er meget positivt, at regeringen både har spillet ud med en plan for infrastrukturen i hovedstadsområdet og et nyt trafikselskab, der samler den kollektive trafik med bedre indbyrdes køreplaner. Men vi mangler en konkret udrulningsplan for, hvornår forbedringen af infrastrukturen er på plads og en finansieringsplan til realisering af projekterne. Her er tale om virkelig gode samfundsøkonomiske investeringer, som burde være svære for politikerne at komme uden om. Jeg håber, at det folketingsvalg, som venter lige rundt om hjørnet, kan få politikerne til at vise handlekraft og sørge for, at vi ikke evig og altid skal holde i kø, siger Mads Raaschou.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Hovedstaden, Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65