Bilister og pendlere venter på politisk handling

Det vil gøre både Midt- og Vestjylland og resten af Danmark rigere, hvis der fx blev bygget en Hærvejsmotorvej, eller hvis de midt- og vestjyske jernbanestrækninger blev elektrificeret. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at flere infrastrukturprojekter vil give overskud i løbet af en årrække

Bilerne kører i sneglefart på flere og flere strækninger, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der er to rentable infrastrukturprojekter i Midt- og Vestjylland.

Det drejer sig om en Hærvejsmotorvej og en elektrificering af jernbanen lokalt i Midt- og Vestjylland og resten af landet.

- Der er ingen tvivl om, at en Hærvejsmotorvej vil gøre hverdagen lettere for mange både helt almindelige mennesker, der skal til og fra arbejde, og for mange virksomheder, der skal have transporteret deres varer. Vores veje er for små til alle de lastbiler, der hver dag kører til og fra de lokale virksomheder her i Produktionsdanmark, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen.

Der er brug for at udbygge infrastrukturen flere steder i Danmark, mener Dansk Byggeri.

- Mange af os, der bor i Midt- og Vestjylland, arbejder fx i Aarhus og omegn, og derfor vil blandt andet en udvidelse af E45, en bro over Randers Fjord og flere andre trafikprojekter også komme Midt- og Vestjylland til gode. Men desværre ligger projekterne i en skuffe og samler støv, indtil politikerne på Christiansborg kommer til fornuft og prioriterer at afsætte penge til dem, siger Niels Hansen.

Alle infrastrukturprojekterne har en intern rente på over fire procent. Det betyder, at investeringerne vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed samfundsmæssige gode investeringer.

- Fx har Hærvejsmotorvejen jo en intern rente på 7,5 procent, så der burde ikke være noget, der holder politikerne fra at sætte byggeriet af den i gang. Dertil kommer, at nye beregninger viser, at virksomhederne får et langt større område at tiltrække medarbejdere fra, når de ikke skal holde i kø på motorvejene hver morgen og aften i myldretiden. Med en Hærvejsmotorvej vil virksomhederne i f.eks. Viborg kunne få adgang til over 20 procent flere medarbejdere inden for en times daglig kørsel mellem arbejde og hjem, siger Niels Hansen og tilføjer:

- Jeg håber, at det kommende folketingsvalg kan sætte lidt skub i særligt vores lokale folketingsmedlemmer. De bør arbejde for, at vi i Midt- og Vestjylland har veje og jernbaner, der er up to date og kan rumme det behov, der er.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen, telefon 40 17 20 67
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65