Bilister og pendlere venter på politisk handling

Det vil gøre både Østjylland og resten af Danmark rigere, hvis der fx blev bygget en bro over Randers Fjord, en Hærvejsmotorvej eller hvis flere østjyske jernbanestrækninger blev opgraderet. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at ni infrastrukturprojekter i Østjylland vil give overskud i løbet af en årrække

Bilerne kører i sneglefart på flere og flere strækninger, og pendlerne bruger længere tid end nødvendigt i togene, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der er ni rentable infrastrukturprojekter i Østjylland, som vil give overskud i løbet af en årrække.

Det drejer sig om en bro over Randers fjord, en Hærvejsmotorvej, udvidelse af E45, hastighedsopgradering af banen Ryomgaard-Grenaa, Fredericia-Hobro, Fredericia-Aarhus, en ny bane over Hovedgård-Hasselager, opgradering af strækningen mellem Odense og Aarhus inkl. Aarhus H samt en elektrificering af jernbanen i Østjylland og resten af landet.

- Jeg ved, at rigtig mange her i Østjylland drømmer om, at E45 bliver udvidet. Der er absolut sket forbedringer med udvidelsen mellem Aarhus og Skanderborg, og der er startet undersøgelser med udvidelser omkring Aarhus samt mellem henholdsvis Vejle og Skanderborg samt Aarhus og Randers. Vi mangler dog at få finansieringen på plads og fokus på trekantsområdet og videre mod Frederikshavn. Et ekstra spor vil i den grad spare tid og ikke mindst daglige frustrationer hos både medarbejdere og virksomheder, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher.

- Men det er ikke kun bilisterne, som har brug for at få en opgradering, det har togpendlerne også. De spilder også dagligt en masse tid på enten langsomme tog, eller tog som ikke kører af den ene eller anden grund, siger Michael Ancher.

Alle ni østjyske infrastrukturprojekter har en intern rente på over fire procent, som betyder, at investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering.

- Vi har de sidste år inviteret lokale folketingspolitikere til topmøde i Aarhus og fortalt dem om vores trængselsproblemer, og de kan næsten dagligt læse om det i medierne. Nu skal der snart handling til. Forhåbentligt kommer der nogle meldinger allerede mandag den 4. februar, når vi afholder ”Byen møder Borgen” i Aarhus. Måske kan det kommende folketingsvalg være med til at sætte skub i sagerne, så vi får bevilget penge til østjyske infrastrukturprojekter. Det vil være en gevinst for både Østjylland og resten af Danmark. Men imens vi venter på politisk handling, så må østjyderne jo desværre fortsat holde i kø og bruge længere transporttid i toget, siger Michael Ancher.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65