Bilister og pendlere venter på politisk handling

Både Sydjylland og resten af Danmark ville blive rigere, hvis der blev bygget en Hærvejsmotorvej, E45/E20 blev udbygget mellem Fredericia og Kolding, eller hvis flere jernbanestrækninger blev opgraderet. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at fem infrastrukturprojekter i Sydjylland vil give overskud i løbet af en årrække

Bilerne kører i sneglefart på flere og flere strækninger, og pendlerne bruger længere tid end nødvendigt i togene, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der er fem rentable infrastrukturprojekter i Sydjylland, som vil give overskud i løbet af en årrække.

Det drejer sig om en udbygning af motorvej E45/E20 mellem Fredericia S og Kolding, en Hærvejsmotorvej, en hastighedsopgradering af banen mellem Odense og Aarhus og videre mod Hobro og en elektrificering af jernbanen i Sydjylland og resten af landet.

- Det er nødvendige investeringer, der er til gavn for samfundet. Det viser tallene. Og mon ikke alle os, der hver dag kører på de strækninger i bil eller tog kan bekræfte, at det er nødvendigt at opgradere netop de her strækninger. Vi venter sådan set bare på, at politikerne på Christiansborg retter blikket mod Sydjylland og får sat skub i projekterne. Derfor ser vi meget frem til den infrastrukturplan, som regeringen har lige på trapperne. Og vi håber naturligvis på både en konkret tidsplan for realisering af projekterne, og at finansieringen er på plads, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Alle fem sydjyske infrastrukturprojekter har en intern rente på over fire procent, hvilket betyder, at investeringerne vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering.

- Når bilerne og togene snegler sig afsted eller holder stille, så giver det en masse stress og frustrationer, og det er altså ikke kun i København, de holder i kø, det gør vi også flere steder her i Sydjylland. Det er også sværere for vores virksomheder, når de skal ansætte nye medarbejdere. Hvis transporttiden er for lang, fx fordi man hver dag skal holde i kø på E45 ved Kolding, vil det helt naturligt få nogle til at fravælge en arbejdsplads. God infrastruktur er afgørende for mange ting, og politikerne bør som minimum udvide E45/E20 her i Sydjylland, siger Michael Mathiesen.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sydjylland, Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.