Grøn automation: BILA går på global robotskattejagt

Interessen for brugt robotteknologi er voksende, og derfor opsporer automationshuset BILA  brugte robotter i hele Europa ndkøbere kan slippe med at betale omkring en tredjedel af prisen på en ny robot, når de vælger at investere i et anlæg med en brugt robot.
Interessen for brugt robotteknologi er voksende, og derfor opsporer automationshuset BILA brugte robotter i hele Europa ndkøbere kan slippe med at betale omkring en tredjedel af prisen på en ny robot, når de vælger at investere i et anlæg med en brugt robot.

BILA har endnu ikke skrottet en hel robot. Gode robotter har en lang levetid, bare de bliver serviceret og vedligeholdt. Eksempelvis har mange Kawasaki-robotter et langt liv. Det ved BILA som skandinavisk forhandler af de japanske robotter i mere end tre årtier. I Nordnorge kører eksempelvis en brugt Kawasaki-robot i døgndrift på 24. år i en fiskeproduktion. På den måde har automationshuset i Nykøbing Mors arbejdet med cirkulær økonomi, længe før det i det hele taget blev et begreb.

Alene de sidste 10 år har 70 robotter fået ny ejer med BILAs hjælp. Andre robotter er blevet skilt ad til reservedele, så kunder hurtigt kan få her og nu hjælp af BILAs serviceteam til at komme op at køre igen, selv i en tid med komponentmangel.

Lige nu har vi ni brugte robotter på lager. Der er rift om dem, og vi har solgt ekstraordinært mange i år, men heldigvis kan jeg stadig opstøve flere. Modellerne varierer fra gang til gang, men de kan typisk bruges til opgaver inden for håndtering, pakning og palletering, fortæller Brian Ejsing, der er Team Leader, Service Nord, BILA A/S. Samtidig har han i 10 år været hovedansvarlig for BILAs formidling af brugte robotter.

Der er iøjnefaldende økonomiske fordele ved BILAs cirkulære forretningsmodel. Modellen gør det muligt for BILA at sælge mere uden at bruge nye materialer og ressourcer. Indkøbere kan slippe med at betale omkring en tredjedel af prisen på en ny robot, når de vælger at investere i et anlæg med en brugt robot.

Det er jo dejligt, når noget både er bæredygtigt og en god forretningsmæssig finte for alle parter. Når der installeres automationsanlæg, især hos større virksomheder, bliver ældre robotter af og til overflødige i dén produktion. Det kan være, når emner udgår. Så ringer de til mig og spørger, om BILA vil aftage robotudstyret. Det vil vi som regel gerne, uanset robotfabrikat. For så kan vi bedre hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at få råd til at automatisere, siger Brian Ejsing.

Flere og flere vil købe brugt

Interessen for brugt robotteknologi er voksende, og derfor går Brian Ejsing også mere opsøgende til værks med opkøb, genbrug og videresalg af brugte robotter. Via annoncering og kontakter i hele Europa opsporer han robotter og får dem fragtet til Danmark, hvor de bliver serviceret og eventuelt også retrofittet. Herefter bliver robotterne købt eller lejet af kunder både i ind- og udland, hvorfor BILA også eksporterer brugte robotter. De robotter, der viser sig ikke at kunne repareres, skilles ad, og de dele, der kan bruges som reservedele til andre robotter, gemmes til dette formål, så alle råvarer genbruges. Det er i øvrigt ikke altid kun selve robotten, der kan genbruges hos nye kunder. Øvrige komponenter som sikkerhedsafskærmning, borde, baner og værktøjer er standardkomponenter, der også har en høj genanvendelsesgrad. De kan genbruges i nye lignende installationer eller mere specifikke projektopgaver.

Vi kunne ikke finde en hyldevare, der passede til os, og derfor har vi valgt at udvikle løsningen selv, hvor vi selv har sammensat de nødvendige komponenter. Vi har bl.a. købt en brugt robot hos BILA i stedet for en ny. Samtidig har vi samlet to processer i den samme robotcelle. Udover afrensning med laser bliver der svejset stag fast i cellen til at stabilisere ovnen, siger Rasmus Revsbæk Hansen.

Uddybende interview:
Brian Ejsing, Team Leader, Service Nord, BILA A/S. +45 22 65 02 08 / BRE@BILA.DK
Malene Grouleff, Pressekonsulent for BILA A/S +45 28915809, malene@grouleff.it

BILA har endnu ikke skrottet en hel robot. Gode robotter har en lang levetid, bare de bliver serviceret og vedligeholdt.
"Det er jo dejligt, når noget både er bæredygtigt og en god forretningsmæssig finte for alle parter. Når der installeres automationsanlæg, især hos større virksomheder, bliver ældre robotter af og til overflødige i dén produktion. Det kan være, når emner udgår. Så ringer de til mig og spørger, om BILA vil aftage robotudstyret. Det vil vi som regel gerne, uanset robotfabrikat. For så kan vi bedre hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at få råd til at automatisere", siger Brian Ejsing.

En af de brugte robotter fra BILA har f.eks. nu fået en masse at lave hos ovnproducenten Hounö i Randers. Tidligere blev den brugt af en nordjysk produktionsvirksomhed, hvor den automatiserede produktion af smykkeæsker til Pandora. Men nu er den i fuld sving med at afrense rustfrie svejsninger indvendigt i kombiovnenes kabinetter med en laser. Produktionschefen hos Hounö, Rasmus Revsbæk, er godt tilfreds med både at have automatiseret en proces til en overkommelig pris.

BILA Group A/S er en moderne, dansk vidensvirksomhed grundlagt i 1988, der fokuserer på produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger, typisk ved hjælp af industrirobotter. Udover KILDE Automation A/S har BILA Group de seneste år opkøbt PJM A/S, Reo-Pack, serviceafdelingen hos Blaaholm samt Dan Palletiser, så automationshuset i dag er til stede i Nykøbing Mors og på følgende øvrige lokationer i Danmark: Skive, Herning, Aalborg, Randers, Sønderborg, Svendborg, Varde, Mariager, Vemmelev og Fårevejle samt i Norge og Sverige. Herfra leverer BILA Group automatiseringsløsninger til en række industrier på det europæiske og amerikanske marked. Automationshuset har en samlet årsomsætning i milliardklassen og beskæftiger samlet 650 medarbejdere fordelt på rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Opdelt i forretningsområderne AutomationEnd of Line og Service  dækker løsningerne fra BILA Group over en bred palette af højteknologiske, industrielle robotanlæg, palleteringsmaskiner, selvkørende trucks mv., som hjælper til at optimere produktion og intern logistik hos en lang række producerende virksomheder.