BILA har bygget et prøverum for automationsløsninger

I et nyt 1000 kvadratmeter stort Teknologicenter hos BILA i hovedkontoret i Nykøbing Mors er der god plads til at lege med hele produktpaletten, programmere både selvkørende trucks og robotter. Dermed kan industrien prøve forskellige automationsscenarier af, før de beslutter sig for, hvordan deres produktion skal optimeres.

Der er rig mulighed for, at industrien fra hele Danmark trygt kan komme til personlige 1-1 møder med BILAs eksperter og undersøge i praksis, hvordan de kan optimere flowet i deres produktion.

Det er meget nemmere at se flowet og mulighederne for at automatisere, når man kan komme og få testet sine ideer af på rigtige produkter og straks se det hele i et realistisk setup, siger Jan Bisgaard Sørensen, CEO i BILA A/S.

BILAs nye Teknologicenter rummer snart hele perlerækken af produkter fra BILAs palette: Pallemagasinerne fra PALOMAT, selvkørende trucks fra Global AGV, cobots fra Universal Robots, robotter fra Kawasaki samt rullebaner, palleteringsløsninger fra DAN Palletiser, viklere fra REO-PACK, robotgribere fra OnRobot og meget andet. På sigt bliver eksempler på robotanlæg med BILAs mange teknologier også integreret i den ”fabriksmodel”, Teknologicentret rummer.

Trygge 1 – 1 møder

Centret løser også nogle af de udfordringer, det har skabt, at næsten al messe- og konferenceaktivitet er blevet aflyst i 2020, i og med industrien så i stedet kan komme ”hjem til automationshuset” og ”sparke dæk”. Dermed kan produktionsansvarlige blive opdateret på de nyeste automationsmuligheder fra BILA og afprøve løsninger med egne emner og få bygget deres eget setup op med f.eks. afhentning af paller. Dermed er der mulighed for at få afprøvet i praksis, hvordan BILAs udstyr kan bruges til det ønskede formål.

Det handler jo om at bruge de muligheder, vi har for at skabe udvikling og vækst i Danmark, ikke mindst i denne tid, hvor optimering af konkurrenceevnen og indtjeningsevnen står højt på agendaen i industrien. Vi skal accelerere os ud ad coronakrisen ved at arbejde smartere og automatisere flere processer, siger Jan Bisgaard Sørensen,

BILA har allerede haft besøg af både slutkunder, forhandlere og netværk i Teknologicentret. Her har centret dannet rammer om kurser og hands on produkttræning. Gæsterne er kommet så langt væk fra som Portugal og Estland men også fra Tyskland, Sverige og UK.

Praktisk information: Besøg i Teknologicentret kan bookes hos BILA. Kontaktperson er Sara Moth +4530384204 / smo@bila.dk. Pressen er også velkommen.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.BILA på YouTubeVideokanal

Praktisk information:
Besøg i Teknologicentret kan bookes hos BILA. Kontaktperson er Sara Moth +4530384204 / smo@bila.dk. Pressen er også velkommen.

Interview med BILA:
Kontakt Malene Grouleff, presserådgiver for BILA A/S, +45 28915809, malene@grouleff.it

"Det er meget nemmere at se flowet og mulighederne for at automatisere, når man kan komme og få testet sine ideer af på rigtige produkter og straks se det hele i et realistisk setup," siger Jan Bisgaard Sørensen, CEO i BILA A/S.
BILAs nye Teknologicenter løser nogle af de udfordringer, det har skabt, at næsten al messe- og konferenceaktivitet er blevet aflyst i 2020, i og med industrien nu kan komme ”hjem til automationshuset” og ”sparke dæk”
På sigt bliver eksempler på robotanlæg med BILAs mange teknologier også integreret i  Teknologicentret i Nykøbing Mors.
På sigt bliver eksempler på robotanlæg med BILAs mange teknologier også integreret i Teknologicentret i Nykøbing Mors.

BILA A/S blev grundlagt i 1988 og har hovedkontor i Danmark i byen Nykøbing Mors og også afdelinger i Svendborg, Sønderborg, Varde, Herning, Randers, Mariager, Aalborg og Vemmelev foruden nu Norge og Sverige. Virksomheden har omkring +400 medarbejdere og leverer automationsløsninger til produktionsoptimering typisk ved hjælp af industrirobotter. Virksomheden leverer til store dele af verden og har leveret mere end 2000 automatiseringsløsninger til det europæiske og amerikanske marked indenfor forskellige industrier.

Europapremiere: Danfoss har automatiseret montage med 3 toarmede cobots9.3.2021 08:24:52 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet har fået et markant løft, samtidig med at de ansatte kan arbejde endnu mere effektivt. Det er gevinsterne i en ny robotcelle, som Danfoss på rekordtid har designet og installeret sammen med automationshuset BILA. Operatørerne samarbejder med tre såkaldte duAro-robotter fra Kawasaki. Danfoss Climate Solutions er først i Europa til at optimere montageopgaver med den nye fleksible robotteknologi.

Danish robot palletising solution is top choice with Swedish gelatine manufacturer2.3.2021 06:03:00 CET | Press release

GELITA in Sweden is pleased to have chosen Danish automation from DAN Palletiser to ensure efficient and accurate palletising thousand tonnes of gelatine annually in small and large bags. The implementation was completed in 3-4 months and the pallet loading solution has since run impeccably. The investment has increased GELITA’s production capacity and optimised delivery time as the machine can load multiple pallets in less time.

Dansk palletering är favorit hos svensk gelatintillverkare2.3.2021 06:03:00 CET | Aktuelt

GELITA i Sverige är nöjda med att ha valt dansk automation från DAN Palletiser för att säkerställa effektiv och precis palletering av flera tusen ton gelatin årligen, fördelat på små och stora säckar. Implementeringen avklarades på 3–4 månader och pallastarlösningen har sedan dess fungerat smidigt. Investeringen har ökat GELITAs produktionskapacitet och optimerat leveranstiden eftersom maskinen kan lasta fler pallar på kortare tid.

Dansk pallelaster er favorit hos svensk gelatine-producent2.3.2021 06:03:00 CET | Nyhed

GELITA i Sverige er tilfreds med at have valgt dansk automation fra DAN Palletiser til at sikre effektiv og præcis palletering af flere tusinde ton gelatine årligt fordelt på små og store sække. Implementeringen var overstået på 3-4 måneder og pallelasterløsningen har siden kørt upåklageligt. Investeringen har øget GELITAS produktionskapacitet og optimeret leveringstiden, fordi maskinen kan laste flere paller på kortere tid.