BILA har bygget et prøverum for automationsløsninger

I et nyt 1000 kvadratmeter stort Teknologicenter hos BILA i hovedkontoret i Nykøbing Mors er der god plads til at lege med hele produktpaletten, programmere både selvkørende trucks og robotter. Dermed kan industrien prøve forskellige automationsscenarier af, før de beslutter sig for, hvordan deres produktion skal optimeres.

Der er rig mulighed for, at industrien fra hele Danmark trygt kan komme til personlige 1-1 møder med BILAs eksperter og undersøge i praksis, hvordan de kan optimere flowet i deres produktion.

Det er meget nemmere at se flowet og mulighederne for at automatisere, når man kan komme og få testet sine ideer af på rigtige produkter og straks se det hele i et realistisk setup, siger Jan Bisgaard Sørensen, CEO i BILA A/S.

BILAs nye Teknologicenter rummer snart hele perlerækken af produkter fra BILAs palette: Pallemagasinerne fra PALOMAT, selvkørende trucks fra Global AGV, cobots fra Universal Robots, robotter fra Kawasaki samt rullebaner, palleteringsløsninger fra DAN Palletiser, viklere fra REO-PACK, robotgribere fra OnRobot og meget andet. På sigt bliver eksempler på robotanlæg med BILAs mange teknologier også integreret i den ”fabriksmodel”, Teknologicentret rummer.

Trygge 1 – 1 møder

Centret løser også nogle af de udfordringer, det har skabt, at næsten al messe- og konferenceaktivitet er blevet aflyst i 2020, i og med industrien så i stedet kan komme ”hjem til automationshuset” og ”sparke dæk”. Dermed kan produktionsansvarlige blive opdateret på de nyeste automationsmuligheder fra BILA og afprøve løsninger med egne emner og få bygget deres eget setup op med f.eks. afhentning af paller. Dermed er der mulighed for at få afprøvet i praksis, hvordan BILAs udstyr kan bruges til det ønskede formål.

Det handler jo om at bruge de muligheder, vi har for at skabe udvikling og vækst i Danmark, ikke mindst i denne tid, hvor optimering af konkurrenceevnen og indtjeningsevnen står højt på agendaen i industrien. Vi skal accelerere os ud ad coronakrisen ved at arbejde smartere og automatisere flere processer, siger Jan Bisgaard Sørensen,

BILA har allerede haft besøg af både slutkunder, forhandlere og netværk i Teknologicentret. Her har centret dannet rammer om kurser og hands on produkttræning. Gæsterne er kommet så langt væk fra som Portugal og Estland men også fra Tyskland, Sverige og UK.

Praktisk information: Besøg i Teknologicentret kan bookes hos BILA. Kontaktperson er Sara Moth +4530384204 / smo@bila.dk. Pressen er også velkommen.

BILA på YouTube
Videokanal

Praktisk information:
Besøg i Teknologicentret kan bookes hos BILA. Kontaktperson er Sara Moth +4530384204 / smo@bila.dk. Pressen er også velkommen.

Interview med BILA:
Kontakt Malene Grouleff, presserådgiver for BILA A/S, +45 28915809, malene@grouleff.it

"Det er meget nemmere at se flowet og mulighederne for at automatisere, når man kan komme og få testet sine ideer af på rigtige produkter og straks se det hele i et realistisk setup," siger Jan Bisgaard Sørensen, CEO i BILA A/S.
BILAs nye Teknologicenter løser nogle af de udfordringer, det har skabt, at næsten al messe- og konferenceaktivitet er blevet aflyst i 2020, i og med industrien nu kan komme ”hjem til automationshuset” og ”sparke dæk”
På sigt bliver eksempler på robotanlæg med BILAs mange teknologier også integreret i  Teknologicentret i Nykøbing Mors.
På sigt bliver eksempler på robotanlæg med BILAs mange teknologier også integreret i Teknologicentret i Nykøbing Mors.

BILA A/S blev grundlagt i 1988 og hjælper industrien med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger. Løsningerne dækker over alt fra simpel automatisering til optimering af hele produktionsanlæg. Alle kompetencer er samlet hos BILA A/S og omfatter rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Virksomheden har eget innovationscenter, hvor de udvikler, konstruerer og validerer specialværktøj til robotanlæggene. BILA er en højteknologisk virksomhed, der beskæftiger mere end 400 engagerede medarbejdere fordelt på flere forskellige adresser i Danmark samt lokale kontorer i Sverige, Norge, Tyskland, England og USA.