Teknologisk Institut

Bil på biometanol viser sig at forurene minimalt

Del

En moderne bil, kørende på biometanol, består den skrappeste biltest og viser sig at forurene langt mindre end tilsvarende kørsel på benzin i forhold til udledning af sundhedsskadelig NOX, kulilte og partikler.

Arkivfoto: Colourbox.
Arkivfoto: Colourbox.

En specielt optimeret Peugeot 108 fra 2020 på en blanding af 85 procent biometanol og 15 procent benzin viser sig at være mere miljøvenlig end selv de nyeste benzinbiler.

Bilen har netop bestået den skrappeste biltest (EURO 6-d RDE), som måler forureningen fra udstødningen på bilen.

– Det er lidt af en sensation, at en bil på 85 procent biometanol består de nyeste krav til emissioner – endda langt under grænseværdierne, siger Kim Winther, seniorspecialist, Teknologisk Institut.

Biometanol fra biogas og gylle
Testen er en del af Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer, som er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP. I projektet skal 100 biler ud at køre på de danske veje på en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanolen er udvundet af biogas og gylle. Formålet med projektet er at afprøve kørsel i praksis på biometanol, som reducerer CO2 med 70% fra den eksisterende bilpark.

Partikler, NOX og kulilte mere end 70 procent under grænseværdierne
Test af den optimerede Peugeot 108 er foretaget som akkrediteret Real Driving Emission test, under virkelig kørsel med måleudstyr tilsluttet udstødningen. Resultaterne er ikke til at tage fejl af ifølge Kim Winther.

NOX og kulilte-udledning ligger henholdsvis 87 procent og 95 procent lavere end grænseværdierne. Og partiklerne ligger 79 procent under grænseværdierne. I princippet udvikler metanol ikke partikler, men den tilsatte benzin og smøreolie giver lidt. CO2 udledningen ligger på 123 g/km hvilket er udtryk for en god brændstoføkonomi.

– Testen er mere end bestået, idet vi har anvendt en testmetode, som er sværere end den ordinære WLTP-test, som ligger til grund for grænseværdierne. Under Real Driving Emissions er det faktisk tilladt at overskride grænsen med hhv. 50 procent for partikler og 110 procent for NOX. Men det er altså slet ikke tilfældet med metanol i tanken, konkluderer Kim Winther, Teknologisk Institut.

Softwareændring nødvendig
Resultatet er opnået igennem ændringer i bilens styresoftware. Virksomheden 2M Teknik, som er en mekanikervirksomhed med speciale i motorstyring, har udført omprogrammeringen.

– Vi har ikke ændret noget fysisk på bilen, men udelukkende omprogrammeret softwaren i bilen til at køre optimalt på metanol, forklarer Per Knudsen, indehaver 2M Teknik. Metanol er et kendt brændstof i motorsporten, men i projektet her er formålet ikke høj effekt, men stort fokus på emissionerne.

Især koldstart og bykørsel har været udfordringen, hvilket det ifølge Per Knudsen er for enhver bil. Det gælder ifølge ham om at trimme koldstarten.

– Vi har foretaget mange test på rullefelt og reguleret softwaren, så vi får det optimale blandingsforhold mellem luft og brændstof ved koldstart. Samtidig har vi sikret, at motoren performer, så emissionerne er i bund, siger Per Knudsen.

Testrapporten er nu på vej til myndighederne og håbet er ifølge de to projektdeltagere, at få en generel brugstilladelse til motoroptimeringen. Det er planen, at mindst 100 biler ruller ud med biometanol i tanken i begyndelsen af 2021.

Læs mere om projektet Biometanol M85 på danske tankstationer via dette link.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere oplysninger: Seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1310, mail: kwi@teknologisk.dk

Billeder

Arkivfoto: Colourbox.
Arkivfoto: Colourbox.
Download
PEMS (Particle Emission Measurement System) tilsluttet udstødning for at måle under virkelig kørsel. Foto: Teknologisk Institut.
PEMS (Particle Emission Measurement System) tilsluttet udstødning for at måle under virkelig kørsel. Foto: Teknologisk Institut.
Download
Peugeot 108, som har bestået skrappeste europæiske biltest (EURO 6-d RDE). Foto: Teknologisk Institut.
Peugeot 108, som har bestået skrappeste europæiske biltest (EURO 6-d RDE). Foto: Teknologisk Institut.
Download

Information om Teknologisk Institut

Teknologisk Institut
Teknologisk Institut
Gregersensvej
2630 Taastrup

7220 2000http://www.teknologisk.dk/

Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.

Læs mere om Instituttet.

Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk

Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.

 

Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

Danmark har gode forudsætninger for en økonomisk transformation efter Corona-krisen16.12.2020 09:30:00 CETPressemeddelelse

Et omstillingsparat arbejdsmarked. Stærke offentlige institutioner med tillid i befolkningen. Og et land, hvor den digitale og energimæssige infrastruktur er i front. Det er nogle af de forudsætninger, som stiller Danmark stærkt til fremtiden efter Corona-pandemien. Til gengæld scorer Danmark lavere indenfor forskning og udvikling i nødvendige nye teknologier. Det viser en ny rapport fra World Economic Forum.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum