Bil på biometanol viser sig at forurene minimalt
En specielt optimeret Peugeot 108 fra 2020 på en blanding af 85 procent biometanol og 15 procent benzin viser sig at være mere miljøvenlig end selv de nyeste benzinbiler.
Bilen har netop bestået den skrappeste biltest (EURO 6-d RDE), som måler forureningen fra udstødningen på bilen.
– Det er lidt af en sensation, at en bil på 85 procent biometanol består de nyeste krav til emissioner – endda langt under grænseværdierne, siger Kim Winther, seniorspecialist, Teknologisk Institut.
Biometanol fra biogas og gylle
Testen er en del af Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer, som er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP. I projektet skal 100 biler ud at køre på de danske veje på en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanolen er udvundet af biogas og gylle. Formålet med projektet er at afprøve kørsel i praksis på biometanol, som reducerer CO2 med 70% fra den eksisterende bilpark.
Partikler, NOX og kulilte mere end 70 procent under grænseværdierne
Test af den optimerede Peugeot 108 er foretaget som akkrediteret Real Driving Emission test, under virkelig kørsel med måleudstyr tilsluttet udstødningen. Resultaterne er ikke til at tage fejl af ifølge Kim Winther.
NOX og kulilte-udledning ligger henholdsvis 87 procent og 95 procent lavere end grænseværdierne. Og partiklerne ligger 79 procent under grænseværdierne. I princippet udvikler metanol ikke partikler, men den tilsatte benzin og smøreolie giver lidt. CO2 udledningen ligger på 123 g/km hvilket er udtryk for en god brændstoføkonomi.
– Testen er mere end bestået, idet vi har anvendt en testmetode, som er sværere end den ordinære WLTP-test, som ligger til grund for grænseværdierne. Under Real Driving Emissions er det faktisk tilladt at overskride grænsen med hhv. 50 procent for partikler og 110 procent for NOX. Men det er altså slet ikke tilfældet med metanol i tanken, konkluderer Kim Winther, Teknologisk Institut.
Softwareændring nødvendig
Resultatet er opnået igennem ændringer i bilens styresoftware. Virksomheden 2M Teknik, som er en mekanikervirksomhed med speciale i motorstyring, har udført omprogrammeringen.
– Vi har ikke ændret noget fysisk på bilen, men udelukkende omprogrammeret softwaren i bilen til at køre optimalt på metanol, forklarer Per Knudsen, indehaver 2M Teknik. Metanol er et kendt brændstof i motorsporten, men i projektet her er formålet ikke høj effekt, men stort fokus på emissionerne.
Især koldstart og bykørsel har været udfordringen, hvilket det ifølge Per Knudsen er for enhver bil. Det gælder ifølge ham om at trimme koldstarten.
– Vi har foretaget mange test på rullefelt og reguleret softwaren, så vi får det optimale blandingsforhold mellem luft og brændstof ved koldstart. Samtidig har vi sikret, at motoren performer, så emissionerne er i bund, siger Per Knudsen.
Testrapporten er nu på vej til myndighederne og håbet er ifølge de to projektdeltagere, at få en generel brugstilladelse til motoroptimeringen. Det er planen, at mindst 100 biler ruller ud med biometanol i tanken i begyndelsen af 2021.
Læs mere om projektet Biometanol M85 på danske tankstationer via dette link.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger: Seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1310, mail: kwi@teknologisk.dk
Billeder
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
CO2-reduceret forsøgsbeton anvendt med succes på vejanlæg ved Aarhus30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Første fuldskala demonstration i Danmark viser vejen for udbredelse af CO2-reduceret beton i større skala.
Brugte medicinske engangsprodukter skal have nyt liv30.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald i timen. Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning vil etablere infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr.
Frostbekæmpelse på byggepladser kan føre til misfarvninger og lugtgener i det færdige byggeri27.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut advarer mod brugen af tømidlet urea på indendørsarealer ved vinterbyggeri efter stigende antal henvendelser om ubehagelige lugtgener og misfarvede egetræsgulve.
Nyt liv til kritiske metaller i elektronikaffald26.6.2025 08:41:32 CEST | Pressemeddelelse
Internationalt partnerskab vil genanvende sjældne jordarter i forbrugerelektronik og styrke europæisk forsyningssikkerhed.
Millioninvestering skal gøre 3D-print til hverdag i danske virksomheder25.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut lancerer en ny millioninvestering, som skal styrke danske virksomheder mod en mere digitaliseret og ressourceoptimeret produktion gennem brug af industriel 3D-print. Målet er at øge produktiviteten og reducere både leveringstid og materialeforbrug for danske fremstillingsvirksomheder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum