Biavlere sværmer om Ringe

Op mod 2000 biavlere og andre naturinteresserede forventes at besøge Ringe i denne weekend. Det sker i forbindelse med Biernes Fest, der er en markering af Danmarks Biavlerforenings 150 års jubilæum.

Den midtfynske by Ringe vil summe af aktivitet den kommende weekend, hvor biavlere og andre naturinteresserede besøger byen for at markere Danmarks Biavlerforenings 150 års jubilæum.

Hele den midtfynske kommune har involveret sig i arrangementet, og byens butikker er med til at forvandle bymidten til en ”bimidte” med boder med alt der kan relatere sig til bier og biavl. Der vil blive solgt og udstillet honning, håndarbejde, mjød og biavlsudstyr i lange baner.

Fra torvets scene vil man blandt andet kunne opleve kokkeskole, honningkagekonkurrence og musik. Endelig vil en biavler søndag eftermiddag gøre forsøget med at etablere et biskæg, hvor flere tusinde bier sætte sig som et fuldskæg på biavleren. Det er sjældent, det bliver vist på dansk jord og er kun forsøgt enkelte gange tidligere.

Biernes demokrati

Da Danmarks Biavlerforening blev etableret i 1866 havde man bier i halmkuber, og biavlerne måtte slå bierne ihjel, inden de kunne høste honningen. Foreningens første og vigtigste formål var derfor at indføre et nyt system, med biavl på flytbare vokstavler i bihuse, så honningen kunne høstes uden at skade bierne.

Selvom dette formål for længst er indfriet, er udviklingen ikke stoppet. Landets biavlere søger stadig ny viden, og derfor vil weekenden også byde på en konference på Ringe Bibliotek. Her kan alle interesserede gratis lytte til oplæg om biernes spændende verden.

Blandt oplægsholderne er den amerikanske professor Thomas Seeley, der blandt andet er kendt for bogen ”Biernes demokrati”. Han vil i løbet af weekenden holde hele tre af sine verdensberømte foredrag.

Bier til hele familien

Biernes Fest byder på aktiviteter for hele familien. Byens kulturhus er omdannet til børnezone, hvor biologistuderende fra Syddansk Universitet giver børn og barnlige sjæle sjove oplevelser med bier.

Man kan også tage på bisafari i byens grønne områder sammen med en naturvejleder. Her vil man komme tæt på honningbierne og naturens mange vilde bier.

Søndag vil man på Torvet kunne opleve Martin Keller, der blandt andet er kendt fra tv-programmerne ”Naturpatruljen” og ”Martin og Ketil”. Han vil fortælle om biernes fantastiske verden og bage pandekager med honning sammen med børnene.

Sekretariatsleder Rune Havgaard Sørensen på 51 30 72 06

Hjemmeside: www.BiernesFest.dk

Ønsker du at besøge arrangementet, så se hele det spændende program på hjemmesiden www.BiernesFest.dk

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse