Bi-glade piger sejrer i opfinderkonkurrence

Med udvikling af et smart system til at redde vores bier har et hold fra Borupgaard Gymnasium i Ballerup sikret sig sejren ved årets finale i IDAs opfinderkonkurrence Science Cup

Pigerne har udviklet et klæbepapir med feromon til bistadet til at bekæmpe varromiden, der er en trussel for bierne. Miderne springer på bierne fra blomsterne af og i dag sprøjter man mod miderne, hvilket skader bierne. Med pigernes opfindelse skader man hverken bierne eller honningen, når bekæmper miderne, og dommerne mener, at pigerne har fundet en innovativ og nytænkende løsning på et meget samfundsrelevant problem – både nationalt og globalt.

1. pladsen udløser en studietur til München eller til Slush - Europas største tech-StartUp event, og da piger også modtager UL’s The International Prize for bedste internationale perspektiv, sikrer hvert medlem af vindergruppen sig desuden 2.000 kroner

2. pladsen går til et hold fra Rødkilde Gymnasium i Vejle, som har udviklet et armbånd til hørehæmmede, der hjælper dem med at orientere sig udendørs. Armbåndet kan optage lyde og omdanne dem til vibrationer, som de kan mærke på deres arm. De fire piger løber desuden med Ellerhammerprisen, der uddeles af Ellehammerfonden og gives for udvikling af bedste prototype.

En tablet, der i kontakt med vand bliver til øl, udløser en 3. plads til fem drenge fra Falkonergårdens Gymnasium på Frederiksberg. Tabletten består kun af tre komponenter og årsagen til tablettens opfindelse er for at reducere udledning af kuldioxid i atmosfæren ved produktion af normale øl.

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41:49Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.