Better Energy og Forus indgår partnerskab og vil installere mere end 1000 MW solenergi i Finland

Det danske vedvarende energiselskab Better Energy har indgået et samarbejde med den finske solcelleudvikler Forus og forventer øgede aktiviteter i Finland i de kommende år. Partnerskabet har planer om at installere over 1000 MW solenergi og accelerere den grønne energiomstilling i Nordeuropa.

Målet er at bygge solcelleparker på den mest bæredygtige måde i Finland. Grundejere, naboer og andre interessenter vil blive inddraget tidligt i processerne, og lokal natur vil blive indtænkt i hvert projekt.

Better Energy har været en del af udvikling og opførelse af ​​mere end 100 solcelleparker. I 2021 omfattede det tilslutning af Nordeuropas største solcellepark til transmissionsnettet og opførelse af en samlet kapacitet på 450 MW vedvarende energi.

Forus har været involveret i udvikling og opførelse af 50 solcelleparker i Finland. Partnerskabet vil nyde godt af Forus’ omfattende lokalkendskab, da de vil fungere som kontaktpunkt for lodsejere og stå i spidsen for udviklingen af ​​projekterne. Alle udviklingsprocesser vil være baseret på Better Energys tilgang til lokalinvolvering og med initiativer indenfor beskyttelse af grundvand, øget biodiversitet og regeneration af lavbundsjord.

“Better Energy er den bedst mulige partner for os. Vi deler de samme værdier og ambitioner om at gøre en forskel. Finland kunne producere mere end 5 gange sit behov for strøm med vind og sol. Norden bør tage et større ansvar for energiproduktionen i Europa, ellers risikerer EU enten sine grønne mål eller sin autonomi,” siger administrerende direktør for Forus, Eero Oksanen.

Better Energy vil finansiere, bygge, drifte og eje solcelleparkerne i Finland, og den finske pipeline vil føje til voksende aktiviteter i Danmark, Polen og Sverige med en akkumuleret pipeline på 7GW.

Styrket finsk energiuafhængighed

De aktuelle begivenheder i Europa understreger kun behovet for, at Finland bevæger sig mod lokalt produceret og bæredygtig elproduktion. Lørdag den 14. maj afbrød det russiske statsejede RAO Nordic el-eksporten til Finland, hvilket fik allerede høje elpriser til at stige yderligere.

Finland er i øjeblikket en nettoimportør af elektricitet og en stor del af landets egen produktion kommer fra biomasse og atomkraft. Solenergi er ikke kun blandt de billigste energiformer, men også den hurtigste at implementere i skala.

”Lokalt produceret, ren, bæredygtig energi er afgørende ikke kun for vores klima og miljø, men også for europæisk sikkerhedspolitik. Vi skal bevæge os mod energiuafhængighed og væk fra kul, olie og gas fra autoritære regimer. I alle tilfælde er tid her vores mest dyrebare ressource,” konkluderer adm. direktør i Better Energy, Rasmus Lildholdt Kjær.

Toms og Better Energy indgår elkøbsaftale, der medvirker til opførelse af ny solcellepark28.6.2022 08:50:15 CEST | Pressemeddelelse