Better Energy investerede 1,5 milliarder i grøn omstilling i 2021

Det danske vedvarende energiselskab Better Energy leverede solid fremgang i 2021, hvor projektpipeline voksede til 6,6 GW. Sidste år investerede selskabet samlet set 1,5 mia. kr. i den grønne omstilling.

Better Energy har netop offentliggjort selskabets årsrapport for 2021, og den viser en solid vækst. Omsætningen steg til 1,6 mia. kr., projektpipeline voksede til 6,6 GW og selskabet opstillede mere end halvdelen af al vedvarende energikapacitet, der blev opstillet på dansk jord i 2021.

”Vi har bygget rigtig meget i løbet af det seneste år, men det, jeg er allermest stolt af, er, at vi har bygget på den rigtige måde. Omdrejningspunktet for et bæredygtigt projekt er først og fremmest det gode naboskab, og selvom vi har haft travlt, så har processerne både været inddragende og ordentlige,” forklarer Rasmus Lildholdt Kjær, adm. direktør i Better Energy.

I 2021 igangsatte Better Energy byggeriet af 450 MW solcelleparker, svarende til omkring 350.000 danskeres årlige elforbrug. Stigningen i aktivitet afspejles også i antallet af medarbejdere, der steg fra 102 i årets begyndelse til 148 ved årets udgang.

I 2022 forventer Better Energy at investere 3 mia. kr. i den grønne omstilling, og øge aktiviteterne i Polen og Sverige for at tilføje til en allerede stærk dansk projektpipeline. Antallet af medarbejdere forventes at nå op på omkring 250 personer ved udgangen af ​​2022.

Hvis det danske elnet tillod det, ville Better Energy kunne opstille 1 GW statsstøttefri solkapacitet hvert år dette årti alene i Danmark, svarende til en hel energiø i løbet af få år.

Stort partnerskab med Industriens Pension om danske og polske solcelleparker

Better Energy har sammen med Industriens Pension de seneste år accelereret den grønne omstilling uden statsstøtte og uden subsidier. Partnerskabet har indtil videre aftalt at opføre op til 23 solcelleparker for en samlet anlægssum på ca. 5 mia. kr., og det har medført, at over 400.000 danske pensionsopsparere i dag er medejere af solcelleparker i Danmark og Polen.

I de kommende år kan en udvidelse af partnerskabet til andre nordeuropæiske lande komme på tale.

”Vores fælles investeringer i nye solcelleparker giver en meget betydelig positiv klimaeffekt pr. investeret krone. Derudover er udbygningen også et godt redskab til at sikre større uafhængighed af energi udefra, og investeringerne giver et forventet solidt langsigtet afkast til medlemmerne,” siger Laila Mortensen, adm. direktør i Industriens Pension.

Milepæle nået i 2021

I løbet af 2021 nåede Better Energy flere store milepæle. Nordeuropas største solcellepark i Holstebro blev tilsluttet elnettet og den første storskala solcellepark i Polen blev nettilsluttet. Projektpipeline voksede betydeligt, og aktiviteterne i Polen og Sverige forventes at stige markant de kommende år.

”Når vi anlægger solcelleparker, indtænker vi både grundvandsinteresser og biodiversitet fra start, så i takt med at vi etablerer flere solcelleparker, bliver det også muligt at udbrede biodiversitetsindsatsen over større områder. Jo mere land vi forvalter, desto større gavn kan vi også gøre,” forklarer Rasmus Lildholdt Kjær.

Han forventer, at arbejdet med at genetablere forskellige typer af natur – men også etablere rekreative områder, vandrestier, naturlegepladser mm. – vil tage til fremadrettet, og understreger, at de varige synergieffekter opstår i tæt dialog med lokalområdet og grønne organisationer.

Se Better Energys årsrapport 2021 her.

Nees solcellepark
Nees solcellepark