Betonbranchen banker indtjeningen op med hele 54 pct.

Massiv vækst i indtjeningen pr. ansat som følge af opsvinget i byggebranchen

København, 7. november 2016

Den danske betonbranche kan se tilbage på et år med massive stigninger i indtjeningen som følge af det generelle opsving i byggebranchen og den store efterspørgsel efter nybyggeri. Ifølge 2015-regnskaberne kunne betonvirksomhederne sætte hele 106.000 kr. i banken pr. ansat. Dermed overhaler de bygningsentreprenørerne som de bedst indtjenende. Det viser en ny analyse fra Dansk Byggeri og Deloitte.

- Det er meget positivt, at betonbranchen i den grad har formået at udnytte fremgangen i byggeriet. Samtidig har betonvirksomhederne generelt en høj soliditet i forhold til andre dele af byggebranchen. Mindre end 4 pct. af dem er i dag i fare for at gå konkurs, siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.

Selv om det generelt går fremad, er udviklingen i indtjeningen dog meget forskellig afhængig af virksomhedernes størrelse, forklarer Thomas Frommelt:

- Det er faktisk de mellemstore betonvirksomheder, der har den højeste indtjening pr. ansat på over 142.000 kr. De største betonvirksomheder har også oplevet en positiv fremgang i indtjeningen, men resultatet pr. ansat er på blot 55.000 kr., hvilket skyldes meget store investeringer i produktion og øvrigt materiel.

Hos Dansk Byggeri glæder adm. direktør Lars Storr-Hansen sig også over, at betonbranchen oplever fremgang:

- Afkastet af den investerede kapital har historisk været lavt i betonbranchen på grund af de store pengebindinger. Derfor er det også tiltrængt, at afkastet nu løftes på tværs af branchen. For de mellemstore virksomheder er det faktisk fordoblet fra 2014 til 2015, siger han.

På trods af fremgangen har betonbranchen dog stadig en stor opgave foran sig med at styre investeringerne, mener Lars Storr-Hansen:

- Lige nu ser vi, at betonvirksomhederne foretager store investeringer i fremtidig vækst. Det er klart, at når man gør det, påtager man sig også en øget risiko. Derfor er det afgørende at etablere helt klare processer for projekt-, portefølje- og risikostyring i virksomhederne, så man er sikker på, at investeringerne bærer frugt.

56 pct. af de danske betonvirksomheder ligger i den såkaldte magiske kvadrant med en soliditet over 15 pct. og et afkast af den investerede kapital på over 10 pct.

Partner, Deloitte
tfrommelt@deloitte.dk

Lars Storr-Hansen
Adm. direktør, Dansk Byggeri
lsh@danskbyggeri.dk

Thomas Frommelt

Analysen af den danske bygge- og anlægsbranche udarbejdes årligt af Deloitte og Dansk Byggeri. Analysen omfatter de udførende byggevirksomheder, dvs. tømrere, murere, malere og entreprenører. Den bygger på regnskabstal fra i alt 3.388 virksomheder.