Betonblokproducenter: Det er god forretning at genbruge affald

At intet affald skal gå til spilde, er lige nu et hot emne i betonbranchen. Og hos flere af landets producenter af betonblokke er dét at knuse eget affald og genbruge det til nye produkter blevet en god forretning.

Bygge- og anlægsaffald udgør ca. 30 procent af alt det affald, der genereres i Danmark. Men i stedet for at smide de betonblokke ud, som er produceret med fejl, har producenterne fundet ud af, at det bedre kan betale sig at knuse dem. For når affaldet er knust, bliver det drysset ned i en ny produktion af blokke.

- Det er næsten det samme som at knuse en tvebak i en dej, hvis man ikke har nok mel. Ved at drysse et par krummer tvebak ned i dejen, kan man spare mel samtidig med, at man stadig får et godt brød. Det er præcis det samme princip, siger formanden for Blokforeningen under Dansk Beton i Dansk Byggeri, Niels Westergaard.

Stor inspiration for andre i branchen
At producenter af betonblokke har oprettet systemer til at knuse eget affald i egne fabrikker, er ikke kun til fordel for miljøet, men også en inspiration for andre i byggebranchen.

- Vi har de sidste mange år opnået stort kendskab til at knuse eget affald, så vi er ved at være der, hvor vi er parate til at indgå en dialog med andre parter i branchen. Vi deler gerne ud af den viden, vi har om genanvendelse, siger Niels Westergaard.

Det er op til fem procent af det knuste affald, der kan tilføres per blok. Og sådan forsætter processen, indtil alt affaldet er omsat.

Næste skridt at genbruge affald udefra
Blokkene, som bliver knust, er de såkaldte letklinkerblokke. Letklinkerblokke anvendes i stort set alt muret byggeri. Det er et let produkt, som består af en blanding af brændte lerkugler (Leca® letklinker) og beton.

- Fremtidsperspektivet er, at vi på sigt kan modtage affald udefra, som vi kan omsætte i nye produktioner af blokke. Vi er i hvert fald klar til at tage dialogen.

- Vi skal dog være helt sikre på, at vi ikke sender giftige stoffer tilbage på markedet. Det indledende arbejde består derfor i at få styr på, hvad byggeaffaldet præcist indeholder, så vi ved, hvordan det kan bruges efterfølgende, siger Niels Westergaard.

Formand i Blokforeningen, Niels Westergaard, nw@skagenbeton.dk, 98 37 33 22
Kommunikationsmedarbejder, Stine Bo Christensensen, sbc@danskbyggeri.dk, 72160225

Billeder

Letklinkerblokke har været anvendt i Danmark de seneste 70 år. Det er de blokke, som producenterne knuser og genbruger til nye produkter. Foto: Anders Bach

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.