Betalingseksperter runder 2 milliarder transaktioner i julen

Danskerne har shoppet på livet løs siden Black Friday i både butikkerne og på nettet - og det er særligt onlinehandlen, der er i vækst. Det viser dugfriske tal fra betalingsleverandøren DIBS Payment Services.

Datatræk fra de 90 største, danske webshops hos DIBS Payment Services viser, at man i de 23 dage efter Black Friday (lørdag 26. november, red.) t.o.m. søndag den 18. december har observeret en stigning i antallet af transaktioner på 6,5% samt en stigning i omsætningen på 13% sammenlignet med de samme 23 dage i 2015. Gennemsnitsprisen på køb over nettet stiger med 6% - fra DKK941 i 2015 til DKK997 i 2016.

»Det er en flot stigning fra sidste år, hvor julehandlen i forvejen slog alle rekorder. Vi kan til gengæld se, at folk handler meget mindre i den sidste uge uge op til jul, hvilket kan have noget at gøre med, at det har været stort slået op i medierne, at pakkeposten ikke har kunnet følge med, hvilket godt kan skræmme folk væk fra at købe den sidste uges tid. Der har været et afsindigt tryk på kedlerne ude hos de danske webshops, så det er også ved at være absolut sidste udkald, hvis pakkerne skal nå frem inden jul«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS Payment Services, der anbefaler, at man fra 20. december og frem skal tjekke med sin webshop, om de kan garantere levering før juleaften, så ingen kommer til at sidde tomhændede om juletræet.

15 år til den første milliard, 3 år til den anden

At det er gået stærkt med årets julehandel, mærker man ikke kun ude i butikkerne og hos de danske webshops, men også internt hos DIBS Payment Services, der fredag den 16. december krydsede den magiske grænse på 2 milliarder betalingstransaktioner - langt før projiceret tid:

»Det tog DIBS 15 år at runde den første milliard (1998-2013, red.). At vi på kun 3 år når at krydse den anden milliard fortæller ikke kun noget isoleret set; det fortæller, at onlinehandlens udvikling er eksponentielt voksende, og at det er i højere grad er blevet normen end nyhed for danskerne at handle online«, slutter Henriette Høyer.

-END-

DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 2 milliarder gennemførte betalinger. Med 18 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.

En »institution i dansk e-handel« fylder rundt: »Stort set alle danskere er i berøring med dem«25.7.2018 11:17pressemeddelelse