BESTSELLERs Olympiske Håb 2022: De nominerede er fundet

De tre nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2022 er fundet. Prisen uddeles hvert år til en atlet, der forventes at kunne sætte sit præg på fremtidens olympiske eller paralympiske lege. Vinderen kåres til Sport 2022-showet til januar.

For 14. gang uddeler BESTSELLER sin talentpris til en ung atlet med en lovende fremtid inden for dansk idræt. I år er det en bryder, en MTB-rytter og en badmintonspiller, der kæmper om titlen som BESTSELLERs Olympiske Håb 2022.

Årets nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb er:

• Bryderen Turpal Bisultanov
  • MTB-rytteren Sofie Heby Pedersen
  • Badmintonspilleren Alexandra Bøje

De tre nominerede er udvalgt ud fra indstillinger fra de danske idrætsforbund, som indstiller atleter, der alle har et særligt talent og en lovende fremtid inden for sporten. De nominerede er desuden kendetegnet ved stærke og ordentlige værdier, som gør, at de bidrager til et positivt miljø omkring dem.

– Vi har fået mange stærke indstillinger i år, så det har ikke været ligetil at udvælge de tre nominerede. Fælles for alle tre er, at de besidder et utroligt talent og er dygtige til deres sport, men samtidig er mennesker, som engagerer sig i miljøet omkring sporten og giver noget tilbage. Det er noget, vi vægter meget højt, når vi kårer BESTSELLERs Olympiske Håb, siger Anders Gam, der er direktør i JACK & JONES og en del af BESTSELLERs OL-samarbejde, og uddyber:

– Vi vægter talent højt i BESTSELLER, og det er altid spændende at følge unge mennesker, der går efter deres drømme. Det er et helt særligt fokus for os i BESTSELLER, og det er også inspirationen bag BESTSELLERs Olympiske Håb.

Prisen

BESTSELLERs Olympiske Håb uddeles som en del af det olympiske samarbejde med Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark.

– Det betyder meget for atleterne at blive nomineret og være med i opløbet til at vinde titlen som BESTSELLERs Olympiske Håb. Det betyder samtidig meget for os i Danmarks Idrætsforbund, at BESTSELLER ikke kun fokuserer på sporten, men også på menneskerne bag. Det at være rollemodel for andre er helt afgørende for dansk idræt, og at BESTSELLER også hædrer det i kombination med talentet, understreger vigtigheden og den stærke motivation bag, siger Søren Simonsen, Chef de Mission, Danmarks Idrætsforbund.

Forud titlen følger DKK 100.000 inklusiv et tøjsponsorat på DKK 25.000. Støtten skal hjælpe vinderen på vejen mod at opfylde sine olympiske drømme.

Vinderen præsenteres ved tv-showet ”Sport 2022”, som afholdes i Herning af DR i januar 2023.

Tidligere vindere

Lotte Friis (svømmer), Viktor Axelsen (badmintonspiller), Rikke Møller Pedersen (svømmer) og Daniel Wagner Jørgensen (para-atlet) er blandt de tidligere vindere af BESTSELLERs Olympiske Håb.

Sidste års vinder, Lærke Marie Olsen, vandt prisen som BESTSELLERs Olympiske Håb 2021 på grund af sit store talent inden for judo-sporten, men også på baggrund af stærke, menneskelige værdier.

– Det betyder virkelig meget for mig at vinde BESTSELLERs Olympiske Håb. Det er en kæmpe anerkendelse og et tegn på, at andre også tror på mig. Jeg håber og tror på, at det betyder noget for min sport i sig selv, udtalte Lærke Marie Olsen, da hun vandt BESTSELLERs Olympiske Håb 2021.

Fakta om de nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2022

Turpal Bisultanov

I 2021 opnåede Turpal flotte resultater inden for brydningen, hvor han endte i en EM- og VM-semifinale. I 2022 overgik han sine egne resultater, da han vandt EM-guld og VM-sølv i den olympiske vægtklasse 87 kg for senior. Han har tilmed taget titlen som EM-sølvvinder for U23-brydere. De flotte resultater gør, at Turpal ligger nummer to på verdensranglisten.

Turpal er født i 2001 og kom til Danmark med sin familie som 8-årig. Efter at have oplevet VM i brydning live i Herning begyndte Turpal i Herning Brydeklub. Brydeklubben lagde de første byggesten til hans store sportslige udvikling, men foreningslivet omkring har været en afgørende faktor i at holde sammen på ham som menneske i en ny og svær start i et nyt land.

I sommers blev Turpal HHX-student og holder nu sabbatår, hvor han dyrker sin sport og læser op til indfødsretsprøven. Han er et forbillede for de mange børn og unge, der dyrker brydning, og han er en sikker deltager i det frivillige arbejde, som er en vigtig forudsætning for, at brydeklubben kan støtte både bredde og elite.

Navn: Turpal Bisultanov

Idrætsgren: Brydning

Alder: 21 år

Sofie Heby Pedersen

Sofie har i denne sæson taget et tigerspring ind i toppen af verdenseliten i MTB. Hun startede 2022 som nummer 89 på UCI’s individuelle Women Elite verdensrangliste og er nu placeret som nummer 15. Sofies flotte resultater er medvirkende til, at Danmark som nation ligger nummer tre på UCI’s Nations Ranking for kvinder.

Sofie har et stort socialt engagement og en forståelse for vigtigheden i at give noget tilbage. Hun stiller gerne op og giver en hjælpende hånd, og det er uanset, om opgaven er at hjælpe til med rutebygning til DM eller at agere instruktør for yngre MTB-piger. Desuden er Sofie eliterepræsentant i bestyrelsen i Elitesport Aalborg.

I 2023 stille Sofie op i Women Elite-kategorien på trods af, at hun fortsat har alderen til at køre U23. Det tidlige spring er taget nu for at få mere erfaring i konkurrence mod de bedste kvinder i verden og for at stille sig bedre i kampen om én af de to OL-pladser, som Danmark formodentligt kvalificerer sig til ved OL i Paris.

Navn: Sofie Heby Pedersen

Idrætsgren: MTB

Alder: 21 år

Alexandra Bøje

Alexandra er et stort talent inden for badminton, og hun har allerede i en ung alder manifesteret sig i verdenstoppen i mixed double. Sammen med sin makker, Mathias Christiansen, er hun i øjeblikket rangeret som nummer ni på verdensranglisten.

Indtil Alexandra flyttede fra Aarhus til det Nationale Elite Træningscenter i Brøndby, var badminton mest en fritidsbeskæftigelse, som udelukkende var drevet af en kærlighed til sporten. De seneste to år har Alexandra derfor været på en udviklingsrejse, der har styrket hende som sportsperson og menneske.

På det Nationale Elite Træningscenter i Brøndby er Alexandra en vellidt person, som gennem sit gode humør bidrager positivt til træningsmiljøet, hvor hun også tager ansvaret på sig for at sikre en høj kvalitet og indsats i den daglige træning.

Navn: Alexandra Bøje

Idrætsgren: Badminton