BESTSELLER tilfredse med Myanmar-afgørelse

Den offentlige og uafhængige klageinstitution, NCP Danmark, der vurderer ansvarlig virksomhedsadfærd, har i det seneste år gennemgået BESTSELLERs procedurer for og arbejde med at sikre ansvarlige produktionsforhold i Myanmar. Undersøgelsen er gennemført på baggrund af en klage, som klageinstitutionen nu har afvist, ligesom NCP Danmark anerkender BESTSELLERs arbejde.

BESTSELLER fik i 2021 udarbejdet en uafhængig redegørelse og vurdering af sit arbejde med at sikre ansvarlige produktionsforhold i Myanmar. Redegørelsen der blev gennemført af en internationalt anerkendt menneskerettighedsekspert, viste og pointerede, at den danske modevirksomhed har overholdt alle sanktioner, samt at tre af dens leverandører ikke har samarbejdet med militæret i Myanmar, hvilket var en påstand på det tidspunkt.

Nu har den offentlige og uafhængige klageinstitution Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd (NCP Danmark) også taget stilling til BESTSELLERs due diligence og truffet afgørelse, der bekræfter og anerkender BESTSELLERs arbejde og løbende due diligence i Myanmar. Konklusionen i NCP Danmarks afgørelse er følgende:

”Baseret på forundersøgelsen vurderer NCP Danmark, at virksomheden har gennemført indgående, systematisk og løbende risikobaseret menneskeretlig due diligence. NCP Danmark finder derfor ikke grund til at undersøge klagens forhold nærmere. NCP Danmark har på den baggrund besluttet at afvise klagen,” lyder det i afgørelsen, som nu er blevet offentliggjort.

Tilfredshed hos BESTSELLER

Afgørelsen glæder BESTSELLER, der er tilfredse med udfaldet og anerkendelsen af dets arbejde med at sikre ansvarlige produktionsforhold i Myanmar:

”Vi er naturligvis glade for afgørelsen, der – ligesom den uvildige gennemgang fra 2021 og vores løbende dialog med eksperter – bekræfter, at vi tager vores ansvar alvorligt, arbejder grundigt og systematisk med vores due diligence og i det hele taget er bevidste om de muligheder og forpligtigelser, vi har i de lande, hvor vi er, og som vi arbejder meget ambitiøst med” siger Director for Global Sourcing i BESTSELLER, Michael W. Schultze.

Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd tilbyder mægling og/eller afgørelser i tvister mellem parter. I dette tilfælde har klager anmodet NCP Danmark om at tage stilling til BESTSELLERs arbejde i Myanmar. Det har NCP nu gjort, og klagen er altså nu blevet afvist.

Myanmar har siden 1. februar 2021 været underlagt et militærstyre, der tog magten i landet efter et kup. BESTSELLER har fordømt kuppet og har i sit arbejde med at sikre ansvarlige produktionsforhold også været bevidste om at undgå direkte eller indirekte støtte til militæret. Det er blandt andet dét systematiske arbejde, som NCP har vurderet og taget stilling til i sin afgørelse.

- - - - - - -