BESTSELLER-kunder kan nu – gennem samarbejder med transportfirmaer på tværs af Europa – klimakompensere deres fragt

Det er nemt og ligetil at shoppe på nettet. Og med enkelte klik kan man få lige præcis den kjole eller skjorte, man ønsker sig, sendt lige til døren. Fra for eksempel NAME ITs, JACK & JONES’, ONLYs eller VERO MODAs webshops.
Men pakketransport har også en CO2e-udledning og et miljøaftryk, man ikke kan undgå eller på nuværende tidspunkt fjerne helt. I samarbejde med en række af Europas største pakkefirmaer vil BESTSELLER derfor tilbyde sine kunder at klimakompensere, når de handler hos modevirksomheden. Her vil den klimakompenserede fragt være standard leveringsmetode, der gør det nemt for kunden at støtte op om initiativet.
”Vi ved, at en del af vores CO2e-udledning ligger indenfor logistisk, og derfor arbejder vi intenst på at reducere alle de steder, vi kan. Men der er også noget transport, vi ikke selv står for, og hvor en vis udledning er uundgåelig. Derfor er vi glade for, at flere af de fragtfirmaer, vi samarbejder med, tilbyder at klimakompensere den transport, de har, og det vil vi gerne tilbyde vores kunder, når de handler hos os,” forklarer Anders Frost Nygård, der er ansvarlig for BESTSELLERs onlineleveringer.
Klimakompensation, som fragtfirmaerne sikrer, er forbundet med en meromkostning, så klimainitiativer kan realiseres. Denne ekstraomkostning står BESTSELLER eller den enkelte leverandør for, så kunderne ikke skal overveje en eventuel merbetaling.
På tværs af Europa
Det nye tilbud til kunderne sker i samarbejde med transportfirmaerne DHL, La Poste Groupe, Swiss Post, PostNL og PostNord, der står for transporten og derfor også varetager klimakompensationen. Og det rulles ud til kunder i Tyskland, Frankrig, Schweiz, Holland og Danmark.
”Klimakompensationen er ikke den bedste løsning. Ideelt ville være at kunne reducere selve CO2e-udledningen helt til en start i stedet for at kompensere for denne efterfølgende. Men med den teknologi og infrastruktur, vi har til rådighed i dag, er det en af de bedste muligheder, der er, når det kommer til at kompensere CO2e-aftrykket indenfor transportområdet. Men vi er også bevidste omkring, at det her er et midlertidigt tiltag, som på længere sigt skal erstattes af mere effektive tiltag, når teknologien tillader det,” uddyber Anders Frost Nygård.
Et klimavenligt initiativ ud af flere
BESTSELLER arbejder ambitiøst på at reducere modevirksomhedens klimaaftryk og har derfor påbegyndt en række initiativer indenfor den logistisk, den selv står for og varetager.
I begyndelsen af året offentliggjorde BESTSELLER blandt andet et samarbejde med det danske firma FREJA Transport & Logistik, der vil biodiesel til dets transport. Ligesom BESTSELLER i 2021 indgik en en aftale med Maersk, der sikrer, at modevirksomhedens oversøiske transport bliver klimaneutral. Denne har allerede betydet en samlet reduktion på 7.684 ton CO2e. Og vil fremadrettet betyde en samlet, årlig reduktion på godt 11.500 ton CO2e.
Samlet står transport for otte procent af BESTSELLERs samlede CO2e-udledning. Og med aftaler med Maersk og nu FREJA har BESTSELLER allerede fraskåret en del af den udledning, der er i virksomhedens værdikæde.
”Vi arbejder hele tiden på at mindske vores klimaaftryk ved at finde flere innovative løsninger indenfor logistik. Der er altid plads til forbedring, og vi arbejder hårdt på at finde de bedste og mere klimavenlige alternativer,” afslutter Anders Frost Nygård.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLERs jubilæum markeres med 50 millioner til 50 organisationer3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I anledningen af modevirksomhedens 50-års jubilæum donerer BESTSELLER Foundation 50 millioner kroner til udenlandske og danske organisationer. Herhjemme sikrer det blandt andet, at BørneMobilen kommer tilbage på vejene, støtte til sårbare grupper og til naturen, mens Københavns nye hospital får en indendørs kunsthave.
BESTSELLER fortsætter støtten til lokale projekter i Brande14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For syvende år i træk uddeler BESTSELLER midler til lokale projekter, der bidrager positivt til udviklingen i Brande, hvor modevirksomheden har sit hovedsæde. Ansøgningsvinduet er nu åbent.
BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter20.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum