BESTSELLER-kunder kan nu – gennem samarbejder med transportfirmaer på tværs af Europa – klimakompensere deres fragt

Når kunderne shopper på BESTSELLERs webshops i store dele af Europa, kan de nu gennem udvalgte fragtfirmaer klimakompensere for det aftryk, fragten sætter på kloden. Klimakompensationen bliver gratis for kunderne, da den betales af den enkelte leverandør eller BESTSELLER. Samtidig er den klimakompenserede fragt valgt som standard på modevirksomhedens webshops.
Anders Frost Nygård, der er ansvarlig for BESTSELLERs onlineleveringer.

Det er nemt og ligetil at shoppe på nettet. Og med enkelte klik kan man få lige præcis den kjole eller skjorte, man ønsker sig, sendt lige til døren. Fra for eksempel NAME ITs, JACK & JONES’, ONLYs eller VERO MODAs webshops.

Men pakketransport har også en CO2e-udledning og et miljøaftryk, man ikke kan undgå eller på nuværende tidspunkt fjerne helt. I samarbejde med en række af Europas største pakkefirmaer vil BESTSELLER derfor tilbyde sine kunder at klimakompensere, når de handler hos modevirksomheden. Her vil den klimakompenserede fragt være standard leveringsmetode, der gør det nemt for kunden at støtte op om initiativet.

”Vi ved, at en del af vores CO2e-udledning ligger indenfor logistisk, og derfor arbejder vi intenst på at reducere alle de steder, vi kan. Men der er også noget transport, vi ikke selv står for, og hvor en vis udledning er uundgåelig. Derfor er vi glade for, at flere af de fragtfirmaer, vi samarbejder med, tilbyder at klimakompensere den transport, de har, og det vil vi gerne tilbyde vores kunder, når de handler hos os,” forklarer Anders Frost Nygård, der er ansvarlig for BESTSELLERs onlineleveringer.

Klimakompensation, som fragtfirmaerne sikrer, er forbundet med en meromkostning, så klimainitiativer kan realiseres. Denne ekstraomkostning står BESTSELLER eller den enkelte leverandør for, så kunderne ikke skal overveje en eventuel merbetaling.

På tværs af Europa

Det nye tilbud til kunderne sker i samarbejde med transportfirmaerne DHL, La Poste Groupe, Swiss Post, PostNL og PostNord, der står for transporten og derfor også varetager klimakompensationen. Og det rulles ud til kunder i Tyskland, Frankrig, Schweiz, Holland og Danmark.

”Klimakompensationen er ikke den bedste løsning. Ideelt ville være at kunne reducere selve CO2e-udledningen helt til en start i stedet for at kompensere for denne efterfølgende. Men med den teknologi og infrastruktur, vi har til rådighed i dag, er det en af de bedste muligheder, der er, når det kommer til at kompensere CO2e-aftrykket indenfor transportområdet. Men vi er også bevidste omkring, at det her er et midlertidigt tiltag, som på længere sigt skal erstattes af mere effektive tiltag, når teknologien tillader det,” uddyber Anders Frost Nygård.

Et klimavenligt initiativ ud af flere

BESTSELLER arbejder ambitiøst på at reducere modevirksomhedens klimaaftryk og har derfor påbegyndt en række initiativer indenfor den logistisk, den selv står for og varetager.

I begyndelsen af året offentliggjorde BESTSELLER blandt andet et samarbejde med det danske firma FREJA Transport & Logistik, der vil biodiesel til dets transport. Ligesom BESTSELLER i 2021 indgik en en aftale med Maersk, der sikrer, at modevirksomhedens oversøiske transport bliver klimaneutral. Denne har allerede betydet en samlet reduktion på 7.684 ton CO2e. Og vil fremadrettet betyde en samlet, årlig reduktion på godt 11.500 ton CO2e.

Samlet står transport for otte procent af BESTSELLERs samlede CO2e-udledning. Og med aftaler med Maersk og nu FREJA har BESTSELLER allerede fraskåret en del af den udledning, der er i virksomhedens værdikæde.

”Vi arbejder hele tiden på at mindske vores klimaaftryk ved at finde flere innovative løsninger indenfor logistik. Der er altid plads til forbedring, og vi arbejder hårdt på at finde de bedste og mere klimavenlige alternativer,” afslutter Anders Frost Nygård.

Anders Frost Nygård, der er ansvarlig for BESTSELLERs onlineleveringer.