BESTSELLER investerer i ny bæredygtighedspioner
Udtjent tøj skal ikke kasseres for blot at slutte sin livscyklus på genbrugspladsen. Det er der bred enighed om både i og udenfor modeindustrien. Udfordringen? Teknologien, der kan sørge for en cirkulær tøjproduktion, er kun netop i gang med at blive udviklet.
Flere innovative virksomheder er dog fuldt beskæftiget med at skabe fremtidens løsninger – og det er også tilfældet for BESTSELLERs nyeste investering, Ambercycle.
I Ambercycles nyligt afsluttede Series A finansieringsrunde på godt 21 millioner USD, deltager også KIRKBI, Temasek, H&M og Zalando. Investeringen bidrager til BESTSELLERs ultimative vision om at blive ’circular by design’.
”Når tøj ikke længere kan hverken bruges eller genbruges, vil vi gerne sikre os, at tøjet ikke ender som affald,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLER’s Sustainable Materials & Innovation Manager.
”Det skal tværtimod omdannes til en ressource med størst mulig værdi. Ambercycle deler denne overbevisning og har specialiseret sig i at genanvende polyester – en tekstilfiber, som normalvis er afhængig af fossil olie. At de understøtter dette nødvendige systemskifte, som også vi arbejder for, gør dem meget interessante som samarbejdspartner.”
Uundgåelig overgang
I løbet af 2021 har BESTSELLERs investeringsarm for bæredygtig mode, Invest FWD, landet aftaler med fire innovative selskaber. Først i den finske innovator Infinited Fiber Company efterfulgt af yderligere investeringer i Circular Systems, Nature Coatings og Evrnu – alle tre baseret i USA.
Ambercycle har udviklet en proces for brugte polyestertekstiler, hvor fibrene adskilles på molekylært niveau og videreforarbejdes, nøjagtigt ligesom jomfrumaterialer.
I løbet af de sidste par år har Ambercycle optimeret sin teknologi via et pilotanlæg i Los Angeles. Med den seneste finansieringsrunde planlægger virksomheden at opskalere produktionen af deres materiale cycora®, som allerede er blevet brugt i flere succesfulde samarbejder.
"Vi bygger et økosystem, hvor materialer kan eksistere i harmoni med mennesker og miljø. Vores banebrydende molekylære regenereringsproces muliggør en klar vision for cirkularitet, hvor mode kan komme og gå i vores liv. Det vil ikke kun forbedre bæredygtighedsniveauet for tøjet i vores garderobe, men bygger en helt ny måde hvorpå vi kan interagere med vores materialer," siger Shay Sethi, Ambercycles medstifter og CEO, og afslutter:
"Overgangen til en cirkulær modeindustri er uundgåelig."
Nøgleord
Kontakter
Kasper ReggelsenHead of Communications
Tlf:+45 52 15 10 11Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
Børns Vilkår modtager 600.000 kr. efter lancering af støttestrømper til børn22.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske forældres indkøb af børnestrømper har på få måneder genereret en donation til BørneTelefonen i Børns Vilkår på mere end 600.000 kr. Strømperne er solgt i NAME IT, en af landets største børnetøjskæder, som løbende støtter sårbare børn og unge gennem forskellige initiativer.
22-årig bokser vinder BESTSELLERs Olympiske Håb6.1.2024 22:29:37 CET | Pressemeddelelse
For 15. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld dansk atlet. I år er det den 22-årige bokser Nikolai Terteryan, som løber med titlen forud for et stort OL-år, hvor han allerede er kvalificeret til Paris 2024.
Danske børn og unge modtager nytårsdonation fra BESTSELLER Foundation28.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De danske organisationer headspace og #11påryggen kan tage hul på det nye år med økonomisk rygvind til at gennemføre projekter til gavn for henholdsvis sårbare unge samt indlagte børn og familier på Aarhus Universitetshospital. Organisationerne er to af i alt seks modtagere af en samlet nytårsdonation på 3,5 millioner kroner fra BESTSELLER Foundation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum