BESTSELLER giver nytårsgave til særligt udsatte

En del af årets nytårsgave i BESTSELLER er en milliondonation på vegne af medarbejderne til syv udvalgte projekter i blandt andet Pakistan, Cambodja og Bangladesh. Projekternes fællesnævner er et ønske om at forbedre vilkårene for mennesker, der har brug for hjælp.

I samarbejde med BESTSELLER Foundation har BESTSELLER’s medarbejdere tradition for at give en økonomiske håndsrækning til et velgørende formål som en del af den årlige nytårsgave.

I 2022 bliver donationen målrettet syv initiativer fordelt i nogle af de lande, hvor modevirksomheden har sine vigtigste leverandører: Tyrkiet, Bangladesh, Indien, Kina, Myanmar, Cambodja og Pakistan, der i sensommeren blev ramt af katastrofale oversvømmelser.

– Der er tale om lande, hvor vi har mange langvarige og stærke samarbejdsrelationer, og derfor er kollegerne i BESTSELLER glade for at kunne bidrage til at gøre en forskel for udsatte grupper i lokalbefolkningen. Generelt er der stolthed forbundet med den årlige nytårsdonation og et stort ønske om at hjælpe, hvor der er behov for det, siger Michael W. Schultze, direktør for Global Supply Chain i BESTSELLER.

En forskel for flere

Det samlede støttebeløb til de i alt syv igangværende projekter lyder på fem millioner kroner. Pengene er blandt andet øremærket til at styrke kvinders vilkår og muligheder i Tyrkiet, begrænse sult blandt børn i Indien, forbedre forholdene på et børnehjem i Cambodja og støtte ofre for overgreb i Myanmar. Alle syv projekterne er fundet og udvalgt i nært samarbejde med fonden BESTSELLER Foundation.

– Når man lader blikket glide ned over listen af projekter, er det tydeligt, at der er mange steder at kigge hen, når man har ønske om at forbedre menneskers levevilkår. Derfor spreder vi i år donationen ud på flere projekter for at gøre en forskel for flere. Det betyder ikke, at vi løser alle problemer. Langt fra. Men vi tror på, at hjælpen kan komme udsatte grupper til gavn, siger Jannek Egerrup-Hagen, direktør i BESTSELLER Foundation.

Fonden er støttet af BESTSELLER og arbejder for bæredygtig udvikling. Siden den blev etableret i 2015, har fonden investeret og uddelt godt 200 millioner kroner til initiativer, der skal skabe varige forandringer og forbedringer.

Om donationen:

• Hvert år uddeler medarbejderne i BESTSELLER i samarbejde med BESTSELLER Foundation en donation som en del af den årlige nytårsgave.
  • I 2022 gives i alt fem millioner kroner til syv igangværende projekter i henholdsvis Bangladesh, Tyrkiet, Indien, Kina, Myanmar, Cambodja og Pakistan.
  • Støtten uddeles via lokale organisationer, som sørger for, at den økonomiske hjælp gør en forskel for modtagerne.
  • De syv udvalgte projekter omfatter:
    • Lodhran Pilot Project i Pakistan, der bidrager til genopbygningen efter de katastrofale oversvømmelser i sensommeren 2022. Lodhran Pilot Project har særligt fokus på sundhed, kvinders vilkår og hjælp til berørte familier.
    • Akshayapatra Foundation i Indien, der forsøger at sikre børns basale måltider og støtter muligheden for uddannelse.
    • Mother and Child Education Foundation (AVEC) i Tyrkiet, der styrker kvinders vilkår og muligheder.
    • Eden Programme i Myanmar, der hjælper ofre for overgreb, samt Step In Step Up, som hjælper unge i arbejde.
    • Børnehospitalet Kantha Bopha i Cambodja.
    • UCEP i Bangladesh, der hjælper udsatte børn og unge – særligt piger.
    • Sunrise i Kina, som fokuserer på uddannelse til udsatte børn.