Besparelser på administrationen rammer borgerne

Den kommunale administration er fundamentet for den borgernære velfærd. Derfor risikerer dramatiske besparelser på administrationen i kommunerne at hive tæppet væk under velfærds-Danmark, lyder det fra HK Kommunal.

Regeringen vil barbere 2,5 milliarder kroner af ’administration og bureaukrati’ i kommunerne og omprioritere pengene til “borgernær velfærd’.

Men det er skudt temmelig langt forbi, hvis man fra centralt hold tror, at man er bedre end kommunerne til at vurdere, hvad der er behov for i den kommunale velfærd, mener HK Kommunal.

- En grønthøster risikerer at ødelægge den borgernære administration, der er fundamentet for store dele af den borgernære velfærd. Hvis man kører en sparekniv ind over, så er risikoen, at medarbejderne forsvinder, men opgaverne består. Og så skal opgaverne løses af andre personalegrupper som sosu’er, lærere og pædagoger. Vi har som samfund brug for, at opgaverne bliver løst af de rette hænder, siger Lene Roed.

Det er ifølge HK Kommunals formand helt fint at kigge på, om der er opgaver, der er overflødige, og hvis det er tilfældet, så skal de opgaver selvfølgelig ikke løses.

- Men at udmelde så drastisk et sparemål og tro, at man ved sådan en manøvre kan skaffe de sosu’er og pædagoger, der er behov for, er på ingen måde realistisk, siger Lene Roed.

Hun peger på, at HK’erne i kommunerne for langt størstedelens vedkommende har direkte borgerkontakt.

- De hjælper hver eneste dag borgere og virksomheder med at få hverdagen til at hænge sammen. HK’erne hjælper borgerne i borgerservice, på skoler, tandklinikker, jobcentre, biblioteker og på mange andre borgernære velfærdsinstitutioner. Jeg vil derfor kraftigt advare mod, at man tror, man kan spare på HK’erne, uden at det går ud over borgerne, siger Lene Roed.

Formanden slår derudover fast, at en effektiv organisering af kommunerne også kræver dygtige HK’ere, der kan håndtere blandt andet økonomi, løn og personaleforhold.

- Jeg ved ikke, hvilket billede politikerne har af HK’ere. De sidder altså ikke i et elfenbenstårn langt fra borgerne. Og man skal huske, at de administrative medarbejdere er meget bedre til at løse administrative opgaver end både sosu’er, pædagoger og lærere, siger Lene Roed.

HK Kommunals formand opfordrer til, at man kigger på opgaverne og sammen med KL finder ud af, hvilke opgaver der kan undværes i stedet for at gå efter medarbejderne.

- Jeg ser frem til, at de faglige organisationer – herunder HK Kommunal – bliver inviteret med omkring bordet, når der skal forhandles, siger Lene Roed.

Formand for HK Kommunal Lene Roed, mobil: 24216431

Information om HK Kommunal