Beskytter din forsikring dig imod identitetstyveri?

Danskerne bruger internettet mere end nogensinde – også til personlige aktiviteter som bankoverførsler, lægekontakt og lignende. Det betyder desværre, at risikoen for identitetstyveri er steget. Men det er ikke alle forsikringsselskaber, der har denne dækning inkluderet i deres familieforsikring – har dit?

I de seneste år er flere og flere offentlige instanser flyttet over på nettet. Det betyder, at du skal på nettet, hvis du vil bestille tid til lægen, se dine recepter eller tjekke skattekortet. Til det skal du bruge dit NemID, og det er i høj kurs blandt it-kriminelle.

Hvis du får din identitet stjålet f.eks. gennem dit NemID, kan det give store problemer. Og det kan tage lang tid at fikse. Derfor er det vigtigt, at du er beskyttet mod identitetstyveri gennem din forsikring.

En anden højaktuel sag er offentliggørelse af private billeder og videoer af dig eller din familie på de sociale medier mod din vilje. Det er noget vi ser oftere og oftere, og noget der kan volde stort ubehag, samt have uoverskuelige konsekvenser for den enkelte i mange år fremad.

Men det er ikke alle forsikringsselskaber, der vil hjælpe dig, når uheldet er ude. Er det tilfældet hos dit nuværende forsikringsselskab, ender du med at stå med det hele – også de oftest store økonomiske udfordringer, som kan følge med ved et identitetstyveri. Samt besværet med at få clearet dit navn og fjernet dig fra forskellige kreditoplysningsbureauers sorte liste.

Flere danskere får stjålet deres identitet

Risikoen for identitetstyveri er steget drastisk i takt med, at en stigende del af hverdagen er flyttet online. Faktisk får ca. 50.000 danskere stjålet deres identitet hvert eneste år. Og det tager lang tid at komme ovenpå igen.

Særligt under Coronakrisen er problemet blevet aktuelt. Det har nemlig gjort, at vi er i kontakt med de offentlige myndigheder i højere grad end før. Og når du bruger dit NemID til at bestille en Corona-test, sidder de it-kriminelle på lur. Derfor er flere forsikringsselskaber nu også gået ind i kampen mod de IT-kriminelle.

Hos Gartnernes Forsikring har de f.eks. vurderet, at behovet er så aktuelt, at de har valgt at inkludere både en såkaldt ID-sikring i kundernes familieforsikring, samt hjælper med fjernelse af private billeder og videoer på nettet og sociale medier. Alt sammen som en del af deres almindelige familieforsikring.

På den måde er kunderne sikret den nødvendige hjælp, hvis de får stjålet deres NemID eller andre vigtige oplysninger. ID-sikringen inkluderer f.eks. forebyggelse, rådgivning og juridisk bistand, hvis uheldet er ude. Og fordi den er inkluderet i den almindelige familieforsikring, slipper kunderne for at betale ekstra gebyrer.

Beskyt dig selv mod identitetstyveri

Hvis du bliver ramt af de it-kriminelle, kan det tage lang tid at komme ovenpå igen. For tit bliver du nødt til at kontakte en lang række offentlige og private instanser for at få renset dit navn.

Det kan være, at der er åbnet nye bankkontoer i dit navn. Det kan også være, at de kriminelle har optaget lån, købt varer eller abonnementer på dine vegne. Det kræver det mange ressourcer at finde hoved og hale i, når de kriminelle først har været i gang.

Her kan dit forsikringsselskab være til stor hjælp. De kan hjælpe dig med at få et overblik over skaderne, samt kontakte relevante kreditorer for at mindske økonomiske tab.

Men kun hvis du vel at mærke har et forsikringsselskab, som dækker ved identitetstyveri. Og det er det langt fra alle selskaber, der gør automatisk. Så sørg for at tjekke din forsikring og undersøg, om du er ordentligt dækket, hvis du bliver ramt.

Gartnernes Forsikring
E-mail: gaf@garfors.dk

Information om Web4Bizz

Web4Bizz
Marielundvej 46
2730 Herlev

Gartnernes Forsikring er et forsikringsselskab med professionel rådgivning og hjælp i øjenhøjde.

Følg pressemeddelelser fra Web4Bizz

Flere pressemeddelelser fra Web4Bizz