Beskæftigelsen sætter ny danmarksrekord

Netop offentliggjorte tal viser, at den danske beskæftigelse har nået sit højeste niveau nogensinde. Den rekordhøje beskæftigelse afspejler, at der er godt gang i det danske arbejdsmarked. Overophedningen lurer dog i horisonten, og skal den undgås, er der behov for rettidig omhu.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at lønmodtagerbeskæftigelsen steg med 7.200 i januar 2017. Beskæftigelsen er dermed oppe på 2.728.800,  hvilket er det højeste niveau siden målingen begyndte i 2008.

Adm. direktør Jacob Holbraad:

”Det er en meget flot rekord, det danske arbejdsmarked i dag har sat. Aldrig før har danske virksomheder efterspurgt så mange medarbejdere, og sjældent har danske ledige haft bedre forudsætninger for at finde arbejde. Det vidner om, at der er godt gang i det danske arbejdsmarked.

Men danmarksrekorden vidner også om, at det er tid til at udvise rettidig omhu. Overophedningen lurer i horisonten, og hvis vi ikke finder en løsning på virksomhedernes stigende mangel på arbejdskraft, kan den glædelige udvikling hurtigt tage en dyster drejning.

Vi skal udnytte opsvinget og få endnu flere ledige danskere i arbejde. Selvom beskæftigelsen i dag har sat rekord, er der stadig lidt vej igen for ledighedstallene. Det dur ganske enkelt ikke, når virksomhederne samtidig mangler arbejdskraft.

Derudover, så må vi også se i øjnene, at vi ikke kan bygge videre på den stødt stigende beskæftigelse uden hjælp udefra. Behovet for kvalificeret udenlandsk arbejdskraft er større end nogensinde, og det bliver man fra politisk hold nødt til at understøtte.”