Beskæftigelse: Europas industri på ret kurs

I løbet af godt to år er der genoprettet 600.000 jobs i den europæiske industri. Den danske industri er vokset mere end det europæiske gennemsnit. Det viser en analyse fra Dansk Metal.

Alt tyder på, at finanskrisens konsekvenser for den europæiske beskæftigelse er lagt eftertrykkeligt i graven. Siden lavpunktet i europæisk industri i 4. kvartal 2013 er beskæftigelsen steget med 600.000.

Hver tiende ansatte i industrien i Europa fik stukket en fyringsseddel i hånden under finanskrisen. Verdenshandlen styrtdykkede, og forbrugere og virksomheder var lammet af usikkerhed og sparede op fremfor at forbruge og investere.

”Tallene viser tydeligt, at vi fortsat ikke er i nærheden af at være tilbage på beskæftigelsesniveauet før finanskrisen. Men tendensen er klar. Der er kommet godt gang i den europæiske industri igen, og i Danmark har vi formået at gribe opsvinget. Især på produktiviteten hvor danske faglærte har øget værdien af deres indsats over de seneste år”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Ifølge tal fra Finansministeriet er produktiviteten i industrien steget med 2,7 procent fra 1995-2015.

Beskæftigelsen i dansk industri er steget med 4 procent siden lavpunktet i 4. kvartal 2013. I Europa er den største stigning i beskæftigelsen sket i Polen, hvor der er oprettet næsten 15 procent flere jobs i industrien siden krisen. Beskæftigelsen i svensk og norsk industri har til gengæld ikke oplevet nogen form for genopretning og ligger i dag lavere end på noget tidspunkt de seneste 10 år. Udviklingen i industrien i en lang række andre europæiske lande ser dog rigtig stærk ud - akkurat som i Danmark. Heriblandt Irland, Tyskland og Storbritannien samt en række sydeuropæiske lande.

”Tendensen er klar. Det går fremad for industrier i hele Europa med ganske få undtagelser. I Danmark har vi siden bunden haft både høje værditilvækst- og beskæftigelsesstigninger. Der er god sandsynlighed for, at udviklingen fortsætter de kommende år, såfremt virksomhederne kan skaffe kvalificeret arbejdskraft, og det er lige netop slangen i paradis. Hvis væksten i eksportindustrien skal fortsætte, skal vi satse meget mere på uddannelse og efteruddannelse af faglærte”, siger Thomas Søby.

Krisen kostede cirka 90.000 industriarbejdspladser i Danmark, men siden 2013 har vi herhjemme genoprettet 13.000 arbejdspladser.

Læs hele analysen fra Dansk Metal her

Yderligere kommentarer: