Berørt af skyderiet i Field’s – få hjælp fra Psykiatrifondens rådgivning

Tragedier og voldsomme hændelser som den vi netop har oplevet i Field’s kan vække bekymringer og uro. Uanset om man har været tæt på skyderiet eller oplevet det gennem medierne. Psykiatrifondens gratis og anonyme rådgivning er klar til at hjælpe

Psykiatrifondens Rådgivning sidder klar til at hjælpe hver dag fra 10-14 og mandag til og med torsdag tillige fra 18-22. Rådgivningen er gratis og anonym, så enhver samtale er helt fortrolig. Alle rådgivere har en fagprofessionel baggrund og er trænede i at lytte og give den hjælp, der er brug for, uanset om man selv er bekymret, har psykisk sygdom eller er pårørende til en der har.

Rådgivningslederens fire bedste råd

Der er også ting man selv kan gøre. Leder af Psykiatrifondens Rådgivning Liza Johnson giver her sine fire bedste råd til, hvordan man kan takle situationen, hvis man oplever at være i krise:

1. Sluk for nyhedsstrømmen – forsøg at tænke på noget andet, og lav noget, du godt kan lide
  2. Vær sammen med andre og undgå at isolere dig selv – få fjernet fokus fra bekymringer med dine nærmeste
  3. Det er forståeligt, at tanker og bekymringer kan fylde. Men mind dig selv om, at en begivenhed som den, der er fundet sted, sker uhyre sjældent!
  4. Ræk ud og få hjælp – kontakt Psykiatrifondens Rådgivning eller opsøg professionel hjælp

Om Rådgivningen

Psykiatrifondens gratis og anonyme rådgivning er fagligt funderet og på frivillig basis. Man kan både ringe, chatte og skrive - også som pårørende eller fagperson. Rådgivningen har åbent hver dag, året rundt. I sommerperioden dog med nedsat åbningstid. Telefonerne er åbne mellem klokken 10 og 14 hver dag. Mandag til og med torsdag er de også åbne mellem klokken 18 og 22.

Chatten er åben mandag og onsdag mellem klokken 18 og 22 og tirsdag og torsdag mellem klokken 14 og 18. Ring på 39 25 25 25 eller læs mere på www.psykiatrifonden.dk

Børns mistrivsel koster familier og samfund dyrt: Psykiatrifonden vil styrke børns ret og adgang til behandling23.1.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Børns psykiske mistrivsel har store negative konsekvenser både for børnene, forældrene og samfundet, viser en undersøgelse fra Psykiatrifonden. Konsekvenser som skilsmisse, problemer med at passe et arbejde, økonomiske vanskeligheder og skolefravær præger otte ud af ti familier med et barn med en psykiatrisk diagnose. Nu udgiver Psykiatrifonden den samlede undersøgelsesrapport og kommer med to nye anbefalinger, som skal styrke børnenes ret og adgang til behandling.