Berlingske Media

Berlingske Business Magasin præsenterer: 100 kvinder på toppen

Fredag udgiver Berlingske Business Magasin for første gang i snart 15 år et særnummer om kvinder, der har gjort sig særligt bemærket inden for bl.a. ledelse, iværksætteri og politik.

“I princippet burde et Berlingske Business Magasin kun om kvinder være overflødigt,” skriver erhvervsredaktør Peter Suppli Benson i lederen til særnummeret “100 kvinder på toppen,” der udkommer med Berlingske i morgen, fredag.

For i Danmark har vi jo ligestilling, og derfor burde det ikke være nødvendigt med en særlig indsats for at gøre opmærksom på kvindelige rollemodeller. Men det er det. Stadigvæk.

“Uanset at vi på Berlingske Business hver uge skriver hundreder af erhvervsartikler, hvor kvinder på lige fod med mænd er kilder, cases eller hovedpersoner, er sandheden, at mænd fortsat fylder langt mest i erhvervslivet og i vores spalter både på tryk og online. Som erhvervsmedie er det vores ansvar, at der er balance i brugen af kilder og valget af hovedpersoner,” skriver Peter Suppli Benson videre.

Det er snart 15 år siden, Berlingske Business Magasin sidst forsøgte sig med et lignende tiltag - dengang under overskriften “Kvinderne sætter sig på fremtiden.” Men følger udviklingen det nuværende tempo, kan der ifølge en analyse foretaget af Institut for Menne­ske­rettigheder gå op til 129 år, før den spådom går i opfyldelse.

Det har vi som samfund ikke råd til at vente på. Derfor har Berlingske Business gennem længere tid haft som dagsorden at inspirere flere kvinder til at stræbe mod topposter. Og derfor udkommer der nu et særnummer om 100 af de kvinder, der er lykkedes med at nå til tops.

Sådan er kvinderne valgt ud:
Berlingskes Research har udarbejdet en bruttoliste på 170 kvinder inddelt i ti kategorier: Bestyrelsesmedlemmer, administrerende direktører, forretningsledere, ejere, rådgivere og konsulenter, politikere, organisationsledere, offentlige topjob, iværksættere og topjob i udlandet.

Kvinderne på bruttolisten har opfyldt et eller flere af følgende tre kriterier:

- De har en fremtrædende stilling eller position.
- De har afgørende indflydelse på den virksomhed eller organisation, de repræsenterer.
- De har skabt bemærkelsesværdige resultater eller er med til at flytte den offentlige dagsorden.

Bruttolisten er sendt til Berlingske Businesskvinders Advisory Board, der har givet kvinderne på bruttolisten karakterer. Redaktionen på Berlingske Business har ud fra karaktererne foretaget den endelige udvælgelse.

Bruttolisten bliver offentliggjort på Business.dk kl. 17 i eftermiddag. Magasinet bliver udsendt med Berlingske i morgen, fredag.

Kontakter

Peter Suppli Benson, erhvervsredaktør, pebe@berlingskemedia.dk, tlf. 25 45 63 66.
Tanja Møller Andersen, kommunikationsansvarlig, tama@berlingskemedia.dk, tlf. 25 18 39 06.

Information om Berlingske Media

Berlingske Media