Bendt Bendtsen: Skuffende, at grøn delaftale på finansloven ikke gør noget for at mindske det stigende energiforbrug

Regeringen og en række partier har netop indgået en grøn delaftale på finansloven. SYNERGI-formand Bendt Bendtsen undrer sig over, at der ikke er fundet penge til at gøre noget ved det stigende energiforbrug. Han er bekymret for, om Danmark når sit klimamål i 2030.

Knap en tredjedel af Danmarks CO2-udledning er knyttet til bygninger. Samtidig er det samlede energiforbrug i Danmark steget med mere end 5 pct. i de første ni måneder af 2021 sammenlignet med samme periode sidste år. Kulforbruget steg i samme periode ca. 30 pct. Alligevel har aftalepartierne bag den netop indgåede delaftale på finansloven ikke afset penge til at sænke energiforbruget.

”Det er ærgerligt, at der ikke er afsat penge til at mindske det galoperende energispild, der tegner sig for en stor del af vores CO2-udledning. Energieffektivitet er et bærende ben på den klimaskammel, vi skal have lavet færdig i 2030. Lige nu er jeg bange for, at skamlen falder sammen,” siger SYNERGIs bestyrelsesformand Bendt Bendtsen, der bl.a. henviser til Det Internationale Energiagentur, der understreger, at energieffektivitet er en af nøglekomponenterne i den grønne omstilling.

Han bakker op om aftalens øgede investeringer i vedvarende energi. Han havde dog gerne set, at investeringen blev suppleret af initiativer, der sænker energiforbruget, og dermed gør effekten af investeringen i den grønne energi større.

”Elbiler, datacentre, PtX osv. kræver store mængder energi – alene energiforbruget i datacentre femdobles fra 2020 til 2030 - og derfor er det meget fornuftigt at investere mere i vindenergi. Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, vil der i mange år endnu være sort energi i elnettet og i varmeforsyningen, og derfor bør man sætte ind på alle områder for at sænke CO2-udledningen. Det er en kortsigtet strategi kun at se mod en øget forsyning af grøn energi uden samtidig at gøre noget for mindske efterspørgslen – især i en tid, hvor vi bruger mere energi, end vi gjorde året før,” mener Bendt Bendtsen.

Han ser nu frem mod de kommende delaftaler på finansloven, hvor det ifølge ham fortsat vil være relevant at flette energieffektivitet ind, fx i form af renoveringer af bygningsmassen.

”Energieffektivitet er godt for klimaet, økonomien og for sundheden i form af bedre indeklima. Derfor er jeg fortsat fortrøstningsfuld ift. de kommende aftaler. Vi har lige haft et klima-kommunalvalg. Det er oplagt at hjælpe de 98 nye byråd godt og grønt fra start med flere penge i den kommunale pulje til energieffektiviseringer og en ny pulje til forbedringer af indeklimaet i bl.a. skoler,” siger Bendt Bendtsen.

Bendt Bendtsen er tilgængelig for yderligere kommentarer til medierne via am@synergiorg.dk eller 20 74 75 67.

EU-Kommissionen: Slut med at sælge eller udleje bygninger med lavt energimærke15.12.2021 16:25:47 CET | Pressemeddelelse

Den eksisterende bygningsmasse skal i højere grad bidrage til Europas grønne omstilling, hvis det står til EU-Kommissionen. Det viser et nyt forslag til en revision af bygningsdirektivet, der blev præsenteret i dag. Handlingsplanen for renovering af bygninger skal skærpes i alle medlemslande, ligesom der skal stilles krav til energimærket i alle eksisterende bygninger. SYNERGIs bestyrelsesformand, Bendt Bendtsen, ser flere gode takter i forslaget, men ærgrer sig over, at ambitionsniveauet i det endelige forslag er sænket, siden et udkast blev lækket tidligere i år.

Bendt Bendtsen er ærgerlig over finanslov uden initiativer på energieffektivitet og bedre indeklima6.12.2021 14:01:17 CET | Pressemeddelelse

Den netop offentliggjorte finanslov for 2022 sænker hverken energiforbruget eller forbedrer indeklimaet. Tværtimod udskyder aftalepartierne planlagte renoveringer af den almene boligsektor og fjerner håndværkerfradraget i boligjob-ordningen. Det er ikke en god finanslov for os, der gerne ser et lavere energiforbrug bidrage til den grønne omstilling, siger SYNERGIs bestyrelsesformand, Bendt Bendtsen.

Ny analyse: Kommuner kan spare en halv milliard og 80.000 ton CO2 om året ved at energirenovere bygninger1.12.2021 11:00:37 CET | Pressemeddelelse

Langt de fleste kommunale bygninger har et dårligt energimærke og belaster derfor både klimaet og kommunekassen mere end nødvendigt. Løsningen er energirenoveringer. Men knap halvdelen af kommunerne har ikke opstillet mål for at spare på energien. Desuden har mange kommuner tilsyneladende et skævt billede af energieffektiviteten i deres bygningsmasse, viser en ny undersøgelse. SYNERGI-formand Bendt Bendtsen mener, at alle kommuner bør have en strategi og mål for at mindske energispildet.

Vælgerne vil have kommunale bygninger til at bidrage til den grønne omstilling4.11.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at miljø og klima prioriteres helt i top af vælgerne ved det forestående kommunalvalg. Energirenoveringer og forbedret indeklima i kommunens bygninger vægter også højt. Det er meget positivt, at borgerne efterspørger en større indsats for at mindske kommunernes energispild – det bør de kommende byråd lytte til, mener Bendt Bendtsen, bestyrelsesformand i SYNERGI.

Ny rapport: Danmark udnytter kun en femtedel af det grønne potentiale ved digitalisering2.11.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danmark kan spare hele 10 pct. af sit energiforbrug i bygninger gennem bedre brug af data og digitalisering. Men de eksisterende politiske initiativer på området høster kun en femtedel af potentialet, viser en ny rapport fra EA Energianalyse. Med fem nye politiske forslag vil SYNERGI fremme digitale energieffektiviseringer og sikre, at Danmark hverken går glip af millionbesparelser eller reduceret CO2-udledning.