Bendt Bendtsen: Skuffende, at grøn delaftale på finansloven ikke gør noget for at mindske det stigende energiforbrug

Regeringen og en række partier har netop indgået en grøn delaftale på finansloven. SYNERGI-formand Bendt Bendtsen undrer sig over, at der ikke er fundet penge til at gøre noget ved det stigende energiforbrug. Han er bekymret for, om Danmark når sit klimamål i 2030.

Knap en tredjedel af Danmarks CO2-udledning er knyttet til bygninger. Samtidig er det samlede energiforbrug i Danmark steget med mere end 5 pct. i de første ni måneder af 2021 sammenlignet med samme periode sidste år. Kulforbruget steg i samme periode ca. 30 pct. Alligevel har aftalepartierne bag den netop indgåede delaftale på finansloven ikke afset penge til at sænke energiforbruget.

”Det er ærgerligt, at der ikke er afsat penge til at mindske det galoperende energispild, der tegner sig for en stor del af vores CO2-udledning. Energieffektivitet er et bærende ben på den klimaskammel, vi skal have lavet færdig i 2030. Lige nu er jeg bange for, at skamlen falder sammen,” siger SYNERGIs bestyrelsesformand Bendt Bendtsen, der bl.a. henviser til Det Internationale Energiagentur, der understreger, at energieffektivitet er en af nøglekomponenterne i den grønne omstilling.

Han bakker op om aftalens øgede investeringer i vedvarende energi. Han havde dog gerne set, at investeringen blev suppleret af initiativer, der sænker energiforbruget, og dermed gør effekten af investeringen i den grønne energi større.

”Elbiler, datacentre, PtX osv. kræver store mængder energi – alene energiforbruget i datacentre femdobles fra 2020 til 2030 - og derfor er det meget fornuftigt at investere mere i vindenergi. Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, vil der i mange år endnu være sort energi i elnettet og i varmeforsyningen, og derfor bør man sætte ind på alle områder for at sænke CO2-udledningen. Det er en kortsigtet strategi kun at se mod en øget forsyning af grøn energi uden samtidig at gøre noget for mindske efterspørgslen – især i en tid, hvor vi bruger mere energi, end vi gjorde året før,” mener Bendt Bendtsen.

Han ser nu frem mod de kommende delaftaler på finansloven, hvor det ifølge ham fortsat vil være relevant at flette energieffektivitet ind, fx i form af renoveringer af bygningsmassen.

”Energieffektivitet er godt for klimaet, økonomien og for sundheden i form af bedre indeklima. Derfor er jeg fortsat fortrøstningsfuld ift. de kommende aftaler. Vi har lige haft et klima-kommunalvalg. Det er oplagt at hjælpe de 98 nye byråd godt og grønt fra start med flere penge i den kommunale pulje til energieffektiviseringer og en ny pulje til forbedringer af indeklimaet i bl.a. skoler,” siger Bendt Bendtsen.

Bendt Bendtsen er tilgængelig for yderligere kommentarer til medierne via am@synergiorg.dk eller 20 74 75 67.