Synergi

Bendt Bendtsen er ærgerlig over finanslov uden initiativer på energieffektivitet og bedre indeklima

Den netop offentliggjorte finanslov for 2022 sænker hverken energiforbruget eller forbedrer indeklimaet. Tværtimod udskyder aftalepartierne planlagte renoveringer af den almene boligsektor og fjerner håndværkerfradraget i boligjob-ordningen. Det er ikke en god finanslov for os, der gerne ser et lavere energiforbrug bidrage til den grønne omstilling, siger SYNERGIs bestyrelsesformand, Bendt Bendtsen.

”Et lavere energiforbrug er et af de allervigtigste virkemidler i den grønne omstilling. Derfor kan jeg kun være ærgerlig over dagens finanslov, der intet gør for at mindske det energiforbrug, der i år er steget markant siden sidste år. Tværtimod fjerner aftalepartierne håndværkerfradraget og sætter grønne renoveringer på standby. Det er jeg ikke tilhænger af,” siger Bendt Bendtsen.

Han har stor forståelse for nødvendigheden af en stram finanslov, og at Christiansborg er nødt til at gardere bygge- og anlægssektoren mod overophedning. Der mangler dog en grøn balance ift. de helt nødvendige grønne renoveringer, der skal sænke CO2-udledningen og energiforbruget i bygninger. Og så havde SYNERGI-formanden gerne set en indsats for at forbedre indeklimaet i usunde bygninger.

”Finansministeren taler om at lette foden fra speederen i bygge- og anlægssektoren. Men med dagens aftale sætter man nærmest bilen i bakgear, når man forringer vilkårene for grønne energirenoveringer af private boliger og sætter renoveringer i den almene sektor på pause. Jeg har set, at finansloven omtales som ”børnenes finanslov” – og der er da også mange gode initiativer i børnehøjde – men der gøres fortsat ikke noget for det dårlige indeklima i bl.a. folkeskolen. Dårligt indeklima er ellers skyld i 30.000 sygedage blandt skolebørn om året og et langt lavere udbytte af undervisningen,” siger Bendt Bendtsen. Han henviser til en ny undersøgelse foretaget for SYNERGI, der viser, at der over en 30-årig periode kan hentes 13,5 mia. kr. i folkeskolen som følge af bedre indeklima.

Finansloven betyder også en massiv udbygning af den grønne energiforsyning. Det er fornuftigt. Men værdien af de nye grønne gigawatt udhules af et energiforbrug, der er langt højere end nødvendigt, mener Bendt Bendtsen.

”Efterspørgslen efter energi til elbiler, datacentre, PtX osv. vil stige markant de kommende år – alene energiforbruget i datacentre ventes femdoblet fra 2020 til 2030. Derfor skal vi have mindsket energiforbruget, så den grønne energiforsyning kan overtage så meget som muligt af den energiproduktion, der fortsat for langt den største dels vedkommende stammer fra fossile brændsler som råolie og gas. Dagens finanslovsaftale er med til yderligere at understrege behovet for en rød tråd i Danmarks arbejde for at mindske energispildet. Vi har brug for en egentlig strategi for energieffektivitet,” siger Bendt Bendtsen.

Bendt Bendtsen er tilgængelig for yderligere kommentarer til medierne via am@synergiorg.dk eller 20 74 75 67.

Information om Synergi

Synergi
Vesterbrogade 1C, 5. sal

30667784https://synergiorg.dk/

SYNERGI er en interesseorganisation, der arbejder for, at Danmark reducerer sit energispild – i industrien, i de offentlige og almene bygninger og i de danske hjem.

Følg pressemeddelelser fra Synergi

Flere pressemeddelelser fra Synergi

EU-Parlamentet godkender nye grønne krav, der endegyldigt kan lukke Putins gashaner12.3.2024 13:39:29 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bygningsdirektiv er netop stemt igennem EU-Parlamentet. Dermed er vejen banet for en markant grønnere, mere energieffektiv europæisk bygningsmasse. Potentialerne i direktivet er så store, at det helt kan fjerne EU’s behov for gas fra Putins Rusland og spare milliarder på europæernes energiregning, viser en ny analyse. Perspektiverne er enorme, mener SYNERGI-formand Bendt Bendtsen og Europa-Parlamentsmedlem Morten Helveg Petersen.

SYNERGI er enig med Klimarådet: Stort efterslæb i Danmarks EU-forpligtelser29.2.2024 11:05:35 CET | Pressemeddelelse

Danmark har endnu ikke redegjort for op mod en tredjedel af de energibesparelser, som EU kræver, viser Klimarådets statusrapport, der offentliggøres i dag. ”Vi har en meget stor og vigtig opgave foran os,” mener SYNERGI-direktør Katrine Bjerre. Hun peger på behovet for, at regeringen snart leverer en køreplan for energieffektivitet – gerne i form af en ambitiøs strategi.

SYNERGI: Nye EU-krav til bygninger er et betydeligt skridt i den rigtige retning8.12.2023 05:05:00 CET | Pressemeddelelse

EU’s medlemslande skal gøre meget mere for at energieffektivisere bygninger. Det står klart, efter der er opnået politisk enighed om et nyt EU-bygningsdirektiv i går aftes. Selv om ambitionsniveauet i direktivet ikke står mål med klimaudfordringen i vores bygninger, er aftalen et betydeligt skridt i den rigtige retning, mener Bendt Bendtsen, SYNERGI-formand og tidligere chefforhandler på Bygningsdirektivet. Han kalder aftalen et ambitiøst resultat opnået i uambitiøse rammer.