Bendt Bendtsen er ærgerlig over finanslov uden initiativer på energieffektivitet og bedre indeklima

Den netop offentliggjorte finanslov for 2022 sænker hverken energiforbruget eller forbedrer indeklimaet. Tværtimod udskyder aftalepartierne planlagte renoveringer af den almene boligsektor og fjerner håndværkerfradraget i boligjob-ordningen. Det er ikke en god finanslov for os, der gerne ser et lavere energiforbrug bidrage til den grønne omstilling, siger SYNERGIs bestyrelsesformand, Bendt Bendtsen.

”Et lavere energiforbrug er et af de allervigtigste virkemidler i den grønne omstilling. Derfor kan jeg kun være ærgerlig over dagens finanslov, der intet gør for at mindske det energiforbrug, der i år er steget markant siden sidste år. Tværtimod fjerner aftalepartierne håndværkerfradraget og sætter grønne renoveringer på standby. Det er jeg ikke tilhænger af,” siger Bendt Bendtsen.

Han har stor forståelse for nødvendigheden af en stram finanslov, og at Christiansborg er nødt til at gardere bygge- og anlægssektoren mod overophedning. Der mangler dog en grøn balance ift. de helt nødvendige grønne renoveringer, der skal sænke CO2-udledningen og energiforbruget i bygninger. Og så havde SYNERGI-formanden gerne set en indsats for at forbedre indeklimaet i usunde bygninger.

”Finansministeren taler om at lette foden fra speederen i bygge- og anlægssektoren. Men med dagens aftale sætter man nærmest bilen i bakgear, når man forringer vilkårene for grønne energirenoveringer af private boliger og sætter renoveringer i den almene sektor på pause. Jeg har set, at finansloven omtales som ”børnenes finanslov” – og der er da også mange gode initiativer i børnehøjde – men der gøres fortsat ikke noget for det dårlige indeklima i bl.a. folkeskolen. Dårligt indeklima er ellers skyld i 30.000 sygedage blandt skolebørn om året og et langt lavere udbytte af undervisningen,” siger Bendt Bendtsen. Han henviser til en ny undersøgelse foretaget for SYNERGI, der viser, at der over en 30-årig periode kan hentes 13,5 mia. kr. i folkeskolen som følge af bedre indeklima.

Finansloven betyder også en massiv udbygning af den grønne energiforsyning. Det er fornuftigt. Men værdien af de nye grønne gigawatt udhules af et energiforbrug, der er langt højere end nødvendigt, mener Bendt Bendtsen.

”Efterspørgslen efter energi til elbiler, datacentre, PtX osv. vil stige markant de kommende år – alene energiforbruget i datacentre ventes femdoblet fra 2020 til 2030. Derfor skal vi have mindsket energiforbruget, så den grønne energiforsyning kan overtage så meget som muligt af den energiproduktion, der fortsat for langt den største dels vedkommende stammer fra fossile brændsler som råolie og gas. Dagens finanslovsaftale er med til yderligere at understrege behovet for en rød tråd i Danmarks arbejde for at mindske energispildet. Vi har brug for en egentlig strategi for energieffektivitet,” siger Bendt Bendtsen.

Bendt Bendtsen er tilgængelig for yderligere kommentarer til medierne via am@synergiorg.dk eller 20 74 75 67.

EU-Kommissionen: Slut med at sælge eller udleje bygninger med lavt energimærke15.12.2021 16:25:47 CET | Pressemeddelelse

Den eksisterende bygningsmasse skal i højere grad bidrage til Europas grønne omstilling, hvis det står til EU-Kommissionen. Det viser et nyt forslag til en revision af bygningsdirektivet, der blev præsenteret i dag. Handlingsplanen for renovering af bygninger skal skærpes i alle medlemslande, ligesom der skal stilles krav til energimærket i alle eksisterende bygninger. SYNERGIs bestyrelsesformand, Bendt Bendtsen, ser flere gode takter i forslaget, men ærgrer sig over, at ambitionsniveauet i det endelige forslag er sænket, siden et udkast blev lækket tidligere i år.

Ny analyse: Kommuner kan spare en halv milliard og 80.000 ton CO2 om året ved at energirenovere bygninger1.12.2021 11:00:37 CET | Pressemeddelelse

Langt de fleste kommunale bygninger har et dårligt energimærke og belaster derfor både klimaet og kommunekassen mere end nødvendigt. Løsningen er energirenoveringer. Men knap halvdelen af kommunerne har ikke opstillet mål for at spare på energien. Desuden har mange kommuner tilsyneladende et skævt billede af energieffektiviteten i deres bygningsmasse, viser en ny undersøgelse. SYNERGI-formand Bendt Bendtsen mener, at alle kommuner bør have en strategi og mål for at mindske energispildet.

Vælgerne vil have kommunale bygninger til at bidrage til den grønne omstilling4.11.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at miljø og klima prioriteres helt i top af vælgerne ved det forestående kommunalvalg. Energirenoveringer og forbedret indeklima i kommunens bygninger vægter også højt. Det er meget positivt, at borgerne efterspørger en større indsats for at mindske kommunernes energispild – det bør de kommende byråd lytte til, mener Bendt Bendtsen, bestyrelsesformand i SYNERGI.

Ny rapport: Danmark udnytter kun en femtedel af det grønne potentiale ved digitalisering2.11.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danmark kan spare hele 10 pct. af sit energiforbrug i bygninger gennem bedre brug af data og digitalisering. Men de eksisterende politiske initiativer på området høster kun en femtedel af potentialet, viser en ny rapport fra EA Energianalyse. Med fem nye politiske forslag vil SYNERGI fremme digitale energieffektiviseringer og sikre, at Danmark hverken går glip af millionbesparelser eller reduceret CO2-udledning.