Bemærkelsesværdigt BESTSELLER-brand vinder adgang til fremtidens cirkulære materiale

Trommehvirvel: Efter en imponerende præsentation og et vellykket arrangement under Copenhagen Fashion Week er vinderen af BESTSELLERs Circular Design Challenge fundet.

Hele dagen har det summet i Lokomotivværkstedet ved Københavns Sydhavn. Mens der ved indgangen til højre har været travlt med køb og salg af BESTSELLER-kollektioner med næste års forårs- og sommervarer, har indgangen lige frem været befærdet af mere end 100 interesserede i cirkulært design.

Her er dagen gået med ni BESTSELLER-brands, der alle har været i rampelyset: JACK & JONES, LIL’ ATELIER, NAME IT, NOISY MAY, OBJECT, PIECES, SELECTED FEMME/HOMME, VILA. De har hver især præsenteret deres cirkulære capsules foran et dommerpanel bestående af repræsentanter fra Global Fashion Agenda, Zalando og Lifestyle & Design Cluster samt Designskolen Kolding.

Og vinderen er…

Via konkurrencen ’Circular Design Challenge’ har BESTSELLER-kollegaer dystet om at blive dygtigere til og klogere på at designe cirkulært og på samme tid at kunne formidle processer, valgmuligheder, forbedrende tiltag og begrænsninger, når det kommer til cirkulært design, til eksterne interessenter.

Vinderen af BESTSELLERs konkurrence, som netop er fundet, er SELECTED Femme/Homme.

"Det var et meget splittet panel af dommere, der valgte SELECTED som vinder. Vi var imponerede over niveauet af detaljer, samarbejde og tankegang hos alle de præsenterede brands og designs, men vi følte, at SELECTED virkelig viser vejen gennem en omfattende kollektion, som passer til alle kriterierne fra BESTSELLERs Circular Design Guide. Vi håber, at denne oplevelse vil inspirere alle brands til at fortsætte den cirkulære designvej og dele såvel som skalere erfaringer og løsninger internt,” siger meddommer Serena Bonomi, Senior Manager Circular Business Design hos Zalando.

Hun bakkes op af BESTSELLERs Innovation Manager, Camilla Skjønning Jørgensen.
”Dommerne skulle tage et meget svært valg, men der er ingen tvivl om, at SELECTED virkelig har fået sat sig godt ind i principperne for cirkulært design – og ikke mindst fået dem formidlet ud gennem deres capsule og præsentation,” siger hun og fortsætter:

”Det primære fokus har ikke været at finde en vinder, men i stedet at dele viden og lære en masse om cirkulært design, som alle kan få gavn af fremover. Ligesom med vores frit tilgængelige Circular Design Guide. Men med det sagt, så har SELECTED absolut fortjent at kunne fejre sig selv og glæde sig over sin præmie.”

Den umiddelbare reaktion fra vinderen var både glæde og stolthed – og beskedenhed:

"Vi mener virkelig, at vi alle sammen er vindere, da alle brands går hjem med ny viden, der vil skubbe os fremad. Vidensdeling – som vi har gjort i dag – er fantastisk, og det bifalder jeg virkelig. Med det sagt, er vi også meget glade for at tage førstepladsen, og vi glæder os meget til at arbejde med den fremragende førstepræmie,” siger Louise Lund, SELECTED’s Sustainability Manager.

Banebrydende førstepræmie

Foruden æren vinder SELECTED nemlig en flot førstepræmie: Brandet bliver det første til at bruge det banebrydende Cycora®-materiale i en pilot-kollektion. Cycora® er intet mindre end et regenereret alternativ til konventionel polyester fra den LA-baserede innovationsvirksomhed Ambercycle. Det vil med andre ord sige, at Ambercycle konverterer udtjent tekstilaffald fra forbrugere til ny polyester. Faktisk kan deres pionerende processer separere og rense forbrugeres tekstilaffald helt ned på molekylærniveau for dernæst at skabe helt nye højkvalitetsfibre – Cycora® – heraf.

”Ambercycles vision er at bygge et uendeligt økosystem for modecirkularitet, og eftersom BESTSELLERs ultimative ambition er at blive ’circular by design’, mener vi, at det er den perfekte præmie til vinderen af vores Circular Design Challenge. Vi glæder os meget til at se denne innovation sat i spil i en kommerciel kollektion til næste år,” lyder det fra Camilla Skjønning Jørgensen.

Kig forbi og bliv klogere på cirkulært design – helt gratis

De følgende dage, frem til og med fredag den 12. august, vil det være muligt at besøge BESTSELLERs cirkularitetsudstilling, der er åben og gratis for alle interesserede.
Her bliver samtlige Challenge-styles fremvist, mens det på samme tid er muligt at blive klogere på cirkulært design og få et eksemplar af BESTSELLERs Circular Design Guide.

Derudover kan CIFF-messedeltagere ligeledes besøge Lifestyle & Design Clusters udstilling – Circular Fashion & Textile Days i Bella Center – hvor der præsenteres de gode cirkulære eksempler fra danske modevirksomheder, der går foran i den grønne omstilling. Her deltager BESTSELLER-brandet SELECTED som udstiller.

FAKTA: