Belast ikke lægevagten med udløbne recepter

Opdager man i juledagene, at medicinpakken er tom, recepten er udløbet, og lægen har ferielukket? Så kan apoteket hjælpe med p-piller samt medicin mod en række kroniske sygdomme.

Mange har måske i de travle dage op til jul glemt at forny deres recept og opdager nu, at medicinpakken er tom. Så kan der være hjælp at hente på apoteket. Apotekets behandlerfarmaceut kan nemlig forny recepten og udlevere medicin, så man ikke behøver belaste lægevagten eller Akuttelefonen, som er forbeholdt akutte og mere alvorlige henvendelser fra syge borgere.

Apoteket har tilladelse til at genordinere medicin mod forhøjet blodtryk, kolesterol, astma, KOL, allergi og knogleskørhed. Desuden kan man få genordineret p-piller, insulin, syrehæmmende medicin mod for meget mavesyre, forebyggende medicin mod den kronisk tarmsygdom colitis ulcerosa, adrenalin mod anafylaktisk chok, hormonnæsespray mod allergi samt hormoncreme mod eksem og psoriasis.

Man skal have været i stabil behandling med medicinen i mindst et halvt år og have en gyldig ordination fra lægen. Gælder genordinationen p-piller, skal man have brugt dem i mindst et år.

Det koster 21 kr. at få apoteket til at genordinere medicinen, og apoteket kan udlevere den mindste pakning. Man må efterfølgende kontakte sin læge, når klinikken åbner igen efter nytår.

Læs mere om apotekets mulighed for at genordinere medicin: https://www.apoteket.dk/raadgivning/paa-apoteket/behandlerfarmaceut.