Beklager at bioraffineringsanlæg ikke realiseres

Landbrug & Fødevarer er ærgerlig over, at planerne om at etablere Danmarks første bioraffinaderi nu bliver opgivet.

Parterne bag et planlagt bioraffineringsanlæg i Maabjerg i Vestjylland har i dag meddelt, at projektet må opgives. Anlægget skulle producere elektricitet, varme, biogas og 2. generations bioethanol på restprodukter fra landbruget.

Landbrug & Fødevarer er ærgerlig over beslutningen, da et bioraffinaderi ville kunne styrke Danmarks stilling som udvikler af grøn teknologi og energi.

- Vi har gennem de seneste år arbejdet målrettet for at få skabt rammerne for et avanceret bioraffineringsanlæg i Danmark, så landbruget kan bidrage endnu mere til den grønne omstilling. Derfor er det utroligt ærgerligt, at det meget interessante projekt i Maabjerg nu ikke kan realiseres, siger Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer.

Til trods for den aktuelle ærgrelse er han dog fortrøstningsfuld i forhold til den fremtidige udvikling.

- Projektet var godt og ambitiøst, men nu må vi kigge fremad og også se på alternative udviklingsmuligheder. Der findes jo andre avancerede biobrændstoffer fx biogas, hvor blandt andet halm også kan anvendes fremover, siger Lars Hvidtfeldt.

Regeringen har i sit lovkatalog, som blev offentliggjort i forgårs, fremlagt et forslag om, at der skal iblandes 0,9 procent avancerede biobrændstoffer i transportbrændstofferne.

- Iblandingskravet indebærer, at der stadigvæk er gode grønne forretningsmuligheder for den danske landbrugs- og fødevaresektor. Det kan være i form af andre danske bioraffineringsprojekter eller ved at bruge mere biogas i transportsektoren. Der er således stadig mange potentialer i området og Landbrug & Fødevarer vil fortsat arbejde hårdt for at understøtte en udvikling af denne meget vigtige sektor, siger Lars Hvidtfeldt.

Yderligere kommentarer fra Lars Hvidtfeldt via pressekonsulent Thyge Hansen, 21818692.