BEINTA: Nyskrevet symfonisk sangcyklus om en kvindefigur på tværs af tid og rum

Den 1. april 2022 udkommer førsteindspilningen af BEINTA, skrevet af Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsen.
Still from film by RAMMATIK (Rannvá Káradóttir & Marianna Mørkøre)

BEINTA er en stemningsmættet symfonisk sangcyklus for stemme og symfoniorkester, skrevet af de to komponister Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsen. Værket udkommer nu i en indspilning af Aarhus Symfoniorkester og Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð, dirigeret af Andreas Delfs.

Kvindefigur på tværs af tid og rum

Til BEINTA fandt komponisterne inspiration i historien om den sagnomspundne femme fatale Beinta fra 1700-tallets Færøerne. I sin samtid blev hun berygtet for sin kontrastfulde personlighed, der var lige så utæmmelig og uberegnelig som den barske færøske natur der omgav hende.

Værket har navn efter figuren Beinta, men hos Egilstrøð og Madsen rummer og repræsenterer hun mange forskellige kvinder i én figur. En kvindefigur som bevæger sig frit i tid og rum.

Foranderlige landskaber

Mørket og omskifteligheden blev grundstenen for de to komponisters arbejde. Det 40 minutter lange værk er udformet som en række sange med tekster på færøsk og engelsk, om uro, begær, kærlighed, sorg, tab – et vibrerende landskab.

Mens stemmen fortæller ud fra en række sindsstemninger, maler orkesteret et billede af både et jordisk og et sjæleligt landskab, der ligesom det færøske vejr på et øjeblik kan slå om fra lyst til mørkt eller fra indbydende til truende. Ligesom den nordatlantiske natur, er det klanglige landskab stridbart, forladt og letforanderligt.

Et utraditionelt samarbejde

De to komponister har ganske utraditionelt skrevet partituret sammen, og med træk fra både art pop, klassisk og elektronisk musik vidner det om et møde mellem to forskellige kunstneriske baggrunde og musikalske værktøjskasser, der tilsammen formår at løfte den dragende fortælling.

Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsen

Færøske Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð har studeret elektronisk komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium. Hun arbejder på tværs af kunstarter og har komponeret værker til ensembler som Århus Sinfonietta, Vokalgruppen Concert Clemens, Njyd og CRAS. I 2021 modtog hun det treårige arbejdslegat fra den færøske kunstfond, Mentanargrunnur Landsins. Som sanger har Egilstrøð turneret i 25 lande, blandt andet som forsanger i den anmelderroste folktronica gruppe Valravn. Inden for moderne kompositionsmusik har hun bl.a. indspillet Niels Rønsholdts sangcyklus Me Quitte med ensemblet SCENATET.

Allan Gravgaard Madsen har studeret komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium. Hans værker er blevet opført af bl.a. ensemble recherche, Aarhus Symfoniorkester, Duo Åstrand / Salo, DR Symfoniorkestret og JACK Quartet. Han har modtaget talentpriser fra Léonie Sonning Music Fond og Carl Nielsen & Anne Marie Carl-Nielsen Legat, samt arbejdslegater fra Danmarks Kunstfond. Han arbejder på tværs af genrer og er hus-komponist for Aarhus Symfoniorkester indtil 2024.

Udkommer den 1. april 2022

Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð, vokal
Aarhus Symfoniorkester
Andreas Delfs, dirigent