Begræns dyre skader: Tjek sommerhuset efter storm og våd vinter

Med stormen Otto og massiv regn kan vinteren have været hård ved dit sommerhus. Et grundigt forårstjek gør, at eventuelle skader ikke udvikler sig.

Kalenderen siger officielt forår og weekenden byder på tørvejr. For mange sommerhusejere betyder foråret, at sommerhuset igen skal tages i brug. Inden man drømmer sig hen til hyggelige stunder på en solbeskinnet terrasse, er det en god idé at gennemgå sommerhuset for skader efter vinteren.

Efter en vinter med hård frost og senest stormen Otto kombineret med en rekord våd januar, kan dit sommerhus have fået skader under vinteren, der kræver din opmærksomhed.

Særligt i år er har vinterstormskaderne vist sig at fylde mere i Region Nordjylland og Region Hovedstaden, hvor Region Midtjylland havde en større andel den foregående vinter.

”Det kribler i mange sommerhusejere for at komme ud og nyde sommerhuset, men det er vigtigt, at du hurtigt danner dig et overblik over, hvordan sommerhuset er kommet igennem vinteren. Et grundigt forårstjek gør, at eventuelle skader ikke udvikler sig,” siger Henrik Bundgaard skadesdirektør i Alm. Brand Group, som Codan er en del af.

Ifølge Codans skadesafdeling ses skaderne især på sommerhuse, der har stået ubenyttet hen hele vinteren.

”Det er en god ide at gå sommerhuset igennem, når vinterens frost og sne er væk. I sommerhuse, der har været uden opsyn hele vinteren, kan skader opstå og udvikle sig over lang tid,” siger Henrik Bundgaard.

Tjek taget efter stormen
Vinteren har budt på kraftigt blæsevejr kombineret med store mængder regn. Det er vigtigt særligt at tjekke sommerhusets tag og tagsten grundigt.

”Med vindstød i orkanstyrke fra stormen Otto er der risiko for, at træer og grene kan have rykket tagsten fri, hvor vand kan trænge ind. Tjek også om der blade og løv, der er faldet ned i tagrenden, og som kan forhindre vand i at komme væk fra huset,” siger Henrik Bundgaard.

Et grundigt forårstjek består både af en ind- og udvendig gennemgang, hvor du kigger efter tegn på forhold, der kan udvikle sig til skader og skadedyr.

”Mange sommerhuse ligger i nærheden af vand og områder med meget vind, der tærer på sommerhusets facader, så det er vigtigt at gennemgå husets ydermur. I mange sommerhusområder er der også mus, der kan ødelægge elinstallationer og øge risikoen for brand, så det er vigtigt, at du gennemgår alle ind- og udvendige arealer,” siger Henrik Bundgaard.

Hvis du skal gøre sommerhuset forårsklar, kan du være ekstra opmærksom på:

Elektriske installationer
Tjek om elinstallationer er blevet påvirket af fugt eller ramt af skadedyr, som fx mus. Test også om HFI/HPFI-relæet fungerer.

Vandrør
Undersøg vandrørene for frostsprængninger. Hvis de ligger ved ydermuren, er der større risiko for frostskader. Se efter synlige tegn på skader og utætheder, inden du tænder for vandet. Hold også øje med vandmåleren det første døgn, du er i sommerhuset for at sikre, at der ikke er et unaturligt forbrug.

Vinduer
Dårligt vedligeholdte vinduer kan give råd og svamp. Tjek derfor, om træværk, maling og fuger er intakte. Er der tegn på råd?

Taget
Et utæt tag kan give vandskader og føre til svamp og råd. Tjek derfor taget for løse tagsten eller -plader, er der buler i taget eller skader på tagrender og nedløbsrør?

Facader og ydervægge
Facaden på et sommerhus er i mange tilfælde lavet af træ. Se efter, om der revner eller sprækker i træet, hvor vand kan trænge ind. Er der fine revner i træværket, skal man give det en behandling med træbeskyttelse eventuel lukker revner, som hindrer fugten i at trænge ind ved revnerne.

Også ved murværk kan revner og sprækker gøre, at vand og fugt kan trænge ind. Tjek derfor murene for revner og tjek også fugerne. De skal være faste og ensartede.

Fundament og sokkel
Soklen er et af de mest udsatte steder på dit hus, og en revne kan medføre, at fugt trænger op i huset. Tjek derfor for revner og mørke områder, der kan være tegn på fugtskader.

Skadedyr
I taget kan der være hvepseboer. Se efter sprækker ved gulv, som mus kan komme indad. Gnaver de i elinstallationer, øges risikoen for brand.

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder.

Se Alm. Brand Groups nyhedsrum