Begejstring over yderligere midler til pressede idrætsforeninger

Dagens sommerpakke giver 50 millioner ekstra til nødlidende foreninger og 50 millioner til foreningsaktiviteter. Det vækker stor begejstring hos DIF.

De seneste dages forhandlinger om en sommerpakke i Erhvervsministeriet er mundet ud i, at foreningslivets corona-hjælpepulje er blevet tilført yderligere 50 millioner kroner ud over de 50 millioner kroner, som blev bevilget tilbage i april.

Af den oprindelige pulje har DIF og DGI sammen administreret de 44 millioner kroner via ’DIF og DGI’s corona-hjælpepulje’ og har i den forbindelse modtaget ansøgninger fra sine foreninger på i alt 258 millioner kroner.

”Jeg havde ikke forventet, at alle klubber kunne blive kompenseret 1-1. Men da vi så, hvor stor søgningen var på puljen, var det tydeligt, at vi havde brug for en yderligere håndsrækning. Den er nu kommet, og jeg vil vi på vegne af vores foreningerne takke partierne bag aftalen hjerteligt for deres forståelse for foreningernes udsatte situation og deres betydning for det danske samfund.

Af aftalen fremgår det også, at der ud over den ekstra bevilling til corona-hjælpepuljen afsættes yderligere 50 millioner kroner til flere forenings- og idrætsoplevelser til danskerne via en pulje, som lokale idrætsforeninger under DIF og DGI og medlemsorganisationer under DUF kan søge.

”Idrætsforeningerne og deres fællesskaber spiller en central rolle for det danske samfund. Jeg er rigtig glad for, at politikerne har blik for det,” siger DIF-direktøren, der også takker DUF, DGI og Firmaidrætten samt Kulturministeriet for samarbejdet med at finde løsninger for foreningerne.

“Foreningerne og idrætslivet i Danmark er fortsat pressede økonomisk på grund af aflyste arrangementer og manglende indtægter. Derfor er jeg glad for, at regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har besluttet at hjælpe foreningsDanmark med yderligere 50 mio. kr., så vi også har et stærkt foreningsliv på den anden side af krisen,” lyder det fra kulturminister Joy Mogensen

I de kommende dage vil DIF skaffe et overblik over praktikken i forhold til de ekstra midler og den nye pulje og herefter orientere foreningerne om dette.

For yderligere kommentarer kontakt:

Morten Mølholm Hansen, direktør, DIF: 21 66 37 74

Kulturministerets pressetelefon:  22 76 51 16

DIF partnere

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.