Bedst i test: Nuudays kunder er for ottende år i træk koblet på Danmarks bedste mobilnet med landsdækkende 5G-dækning

Hvert år siden 2014 har Teknologisk Institut foretaget målinger i hele landet for at undersøge hvilket mobilnet, der giver brugeren den bedste oplevelse – målt på både samtale, download, upload og videostreaming – og igen i år er det ifølge Instituttets eksperter TDC NET, der samlet set leverer den bedste oplevelse. Undersøgelsen for 2023 konkluderer således, at TDC NET både på landsplan og i de enkelte regioner giver en markant bedre samlet mobilnetværksoplevelse end Telenor, Telia og 3. Og det vækker selvsagt glæde hos Nuuday, hvis brands opererer på TDC NET’s mobilnet:
”Fælles for alle Nuudays brands er, at vi ønsker at skabe en kundeoplevelse i særklasse - uanset prisklasse, behov og geografi. Derfor er vi glade for, at vi leverer den bedste mobilnetværksoplevelse, uanset hvor i landet man bor. Her er et lynhurtigt 5G netværk selvfølgelig afgørende - så det er en absolut kerneydelse, TDC NET bliver målt til at være bedst til”, udtaler CEO hos Nuuday, Jon James.
Hurtigste og mest fejlfri download er “utrolig vigtigt” for YouSees kunder
Hos Nuudays største brand YouSee med mere end 3 mio. kundeforhold er man også begejstret for den stærke måling. Udover at kunne tilbyde den bedste mobildækning, er også den hurtigere og mest fejlfri download vigtig for YouSees kunder, lyder det:
“Som storleverandør af tv- og streamingoplevelser til danskerne er det utrolig vigtigt, at downloadhastigheden er i top. Det kan ødelægge enhver god fodboldkamp eller serie, hvis forbindelsen er ustabil. Vi er derfor rigtig glade for, at vi for 8. år i træk kan fortælle vores kunder, at de med ro i sindet kan nyde film, serier og musik på Danmarks bedste mobilnet. Uanset om man er hjemme eller på farten - og i hele Danmark vel at mærke”, siger direktør for YouSee, Christian Morgan.
TDC Erhverv vil sætte arbejdspladsen fri med 5G
I Nuudays markedsledende B2B forretning, TDC Erhverv, giver målingen et vigtigt afsæt for at lykkes med at levere de bedste løsninger til danskernes hybridarbejdsplads. Her er et hurtigt 5G-netværk, der er tilgængeligt, uanset hvor man er i landet, afgørende for succes:
“Vi vil sætte arbejdspladsen helt fri, så vores kunder og deres medarbejdere kan arbejde optimalt, uanset hvor de befinder sig. Erfaringerne viser, at velfungerende hybridarbejde kan skabe en god work-life balance med mindre stress, øget produktivitet og jobtilfredshed. Men det kræver, at virksomhederne kan tilbyde deres medarbejdere en netværksforbindelse, der er mindst lige så god som på hovedkontoret – overalt i landet. Derfor bider jeg mærke i, at målingen viser, at TDC Erhverv opererer på det eneste netværk, der giver fuldt landsdækkende 5G-dækning”, udtaler John Henriksen, direktør for TDC Erhverv, og henviser til, at Teknologisk Instituts måling viser, at TDC NET’s mobilnet som det eneste netværk er landsdækkende og fuldt udbygget med 5G. TDC NET leverer 99% 5G-dækning, mens de øvrige teleselskaber endnu er i en opbygningsfase. 3 har således 91,6% adgang til 5G-netværk, mens Telenor og Teliahar 57% dækning.
Læs mere:
Se opsummering af resultaterne fra rapporten nedenfor eller læs den fulde rapport her.
Udvalgte resultater fra målingen:
Målingen af mobilnetværksoplevelsen i Danmark, der er gennemført af Teknologisk Institut for TDC NET med 691 målepunkter fordelt over hele landet, viser blandt andet, at:
- TDC NET som det eneste teleselskab har et landsdækkende og fuldt udbygget 5G-netværk med 99% 5D-dækning på landsplan. De øvrige teleselskaber er i en opbygningsfase. 3 dækker 91,6%, mens Telenor og Telia leverer 57% adgang til 5G.
- TDC NET på landsplan leverer en 88% fejlfri mobilnetværksoplevelse. Telia leverer på landsplan en 64% fejlfri mobilnetværksoplevelse, mens Telenor og 3 leverer 58%.
- TDC NET på landsplan og i de enkelte regioner har hurtigere og mere fejlfri download og upload end Telenor, Telia og 3.
- TDC NET har 99,7% fejlfri videostreaming med 5G-mobiltelefon. 3 har 99,6%, Telenor 98,8% og Telia 98,5% fejlfri videostreaming. En væsentlig forklaring på den lille spredning mellem teleselskaberne er, at applikationen tilpasser billedkvaliteten i forhold til den downloadhastighed, der er til rådighed - altså at kvaliteten af videostrømmen løbende tilpasses for at sikre den bedst mulige brugeroplevelse.
- Almindelige mobiltelefonsamtaler er tæt på fejlfri. Der er ikke statistisk målbare forskelle mellem TDC NET, Telenor, Telia og 3. Forskelle i forhold til tidligere undersøgelser kan bero på statistiske tilfældigheder.
Om målingen:
Det er ottende år, hvor Teknologisk Institut gennemfører målingen af den bedste mobilnetværksoplevelse i Danmark. Der er i år grundlæggende benyttet samme metode som tidligere år, hvor instituttets eksperter inden for godt fire uger kører rundt til samtlige målepunkter jævnt fordelt over hele landet – fra tæt by til skov og strand. Fra 2022 til i år er antallet af målepunkter dog øget fra 572 til 691, og tætheden for målinger er forøget i de geografisk mindste regioner.
Set i lyset af de øgede mængder data, som de danske brugere sender gennem mobilnetværkene, er kravet til den gode oplevelse for download og upload sat op af TDC NET, så den gode mobilnetværksoplevelse nu kræver 30 MB downloadet inden for 15 sekunder og uploadet inden for 30 sekunder, hvor det sidste år var 10 MB downloadet på 15 sekunder og uploadet indenfor 8 sekunder. Selvom der således var tale om tre gange så megen data, der skulle downloades i hver måling, steg den gennemsnitlige downloadtid hos TDC NET kun med 0,6 sekunder. For 3 steg downloadtiden med 1,2 sekunder, mens den for Telia steg med 6,2 sekunder og med 10,1 sekunder for Telenor.
Faktaboks:
Den gode mobilnetværksoplevelse er i forbindelse med målingen defineret som:
- 30 sek. fejlfri mobiltelefonsamtale, hvor man kan høre modtageren, betegnes som godkendt. I tilfælde af fejl, er der foretaget genopkald og derefter godkendt, hvis genopkaldet er lykkedes
- 30 MB download indenfor 15 sek. Ligger tiden på 90 sek. eller mere bliver det af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning
- 30 MB upload indenfor 30 sek. Ligger tiden på 90 sek. eller mere bliver det af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning
- 60 sek. DR TV-nyheder på app uden buffering-ventetid. I tidligere undersøgelser blev der streamet den samme YouTube`-video, men for at undgå evt. cache fra test til test, er der skiftet til DR TV.Buffering-ventetid på 0,1-10 sek. er kategoriseret som fejlbehæftet. Buffering-ventetid på mere end 10 sek. er af TDC NET sidestillet med, at videostreaming ikke er mulig.
Kontakter
Mikkel Riis-JørgensenPressechef
Tlf:+45 30 44 22 44mikri@nuuday.dkBilleder
Information om Nuuday
Om Nuuday
Nuuday består af en række stærke brands, der tilsammen leverer innovative digitale services inden for TV, bredbånd, netværk og telefoni til private kunder og virksomheder. YouSee, Telmore, Hiper og eesy servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet. På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv og Relatel. Nuuday beskæftiger omkring 3.700 medarbejdere på tværs af Danmark og har ca. 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.
Læs mere om Nuuday på nuuday.dk.
Følg pressemeddelelser fra Nuuday
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nuuday
Nummeroplysningstjenesten 118 lukkes den 1. januar 20265.12.2025 08:59:00 CET | Pressemeddelelse
Nuuday lukker den offentlige nummeroplysningstjeneste 118 den 1. januar 2026 og hjemmesiden 118.dk den 28. februar 2026. Beslutningen følger af et markant fald i brugen af tjenesten gennem en årrække. I 2006 modtog 118-tjenesten omkring 18,5 millioner opkald. I 2024 er tallet faldet til godt 200.000 og forventes at blive endnu lavere i 2025. Samtidig ventes ny lovgivning i 2026 at indføre krav om aktivt samtykke fra slutbrugerne, før deres oplysninger må deles i nummeroplysningsdatabaser. Det vil forventeligt reducere antallet af registrerede numre betydeligt og dermed også kvaliteten af den service, som 118-tjenesten kan levere. Udviklingen betyder, at det ikke længere er bæredygtigt at fortsætte driften af tjenesten. Før oktober 2022 var nummeroplysningstjenesten omfattet af en forsyningspligt, og Nuuday var udpeget som den lovmæssigt forpligtede udbyder af en landsdækkende nummeroplysningstjeneste. Forsyningspligten blev imidlertid ophævet i oktober 2022, hvorefter Nuuday har drevet
Nuuday henter ny Chief Strategy & Transformation Officer22.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nuuday har ansat Thomas Sørensen som ny Chief Strategy & Transformation Officer, der skal lede udviklingen og eksekveringen af selskabets strategi og Nuudays virksomhedstransformation. Thomas Sørensen kommer fra en stilling som Head of Commercial Strategy & Planning hos du TELECOM i Dubai, De Forenede Arabiske Emirater, og har 20 års erfaring fra en række stillinger som leder af strategi og transformation hos internationale teleselskaber, strategisk rådgivning af telekommunikationskunder hos Bain & Company og Kearney, samt en baggrund inden for finans. “Vi er meget glade for at byde Thomas Sørensen velkommen til Nuuday. Han har dyb ekspertise inden for kommerciel strategi, data og digital transformation kombineret med bred erfaring fra både B2C og B2B i den internationale telekommunikationsbranche. Jeg er overbevist om, at han er den rette person til at lede udviklingen og eksekveringen af Nuudays strategi i den næste fase af vores transformation,” siger Christian Thrane, CEO for Nuuda
Nuuday henter international top-profil som ny CTIO10.9.2025 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Nuuday styrker sin digitale transformation med ansættelsen af spanske Carlos Moreno Alonso som ny Chief Technology and Information Officer (CTIO). Han afløser Monika Gullin på posten, der med implementeringen af den nye IT-platform Dawn i YouSee, har færdiggjort første vigtige fase af Nuudays digitale rejse.
Nuuday skærper strategien og fokuserer forretningen med ny organisering26.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nuuday kickstarter næste fase af transformationen med en skærpet strategi og en ny organisering for at accelerere væksten med den nye IT-platform som fundament. Ambitionen er klar: At skabe et profitabelt Nuuday, der vækster ved at skabe langsigtet værdi og øget relevans for kunderne gennem en stærk portefølje af brands, der fremover vil være organiseret i en B2B- og B2C-division for at styrke vidensdeling, krydssælge smartere og vinde markedet gennem partnerskaber, innovation og forenklede arbejdsgange.
Nuuday henter ny erfaren kommunikationsdirektør18.8.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nuuday har ansat Tanja Frederiksen som ny kommunikationsdirektør med ansvar for corporate kommunikation, public affairs og ESG. Hun kommer med 15 års erfaring fra lignende stillinger blandt andet som global kommunikationsdirektør i Carlsberg og chef for Corporate Relations i Tryg A/S. Derudover har hun ti års politisk erfaring fra Christiansborg fra forskellige stillinger som rådgiver og journalist. ”Vi er meget glade for at få Tanja Frederiksen med ombord. Hun kommer med et stærkt mix af kommunikationserfaring, politisk tæft, strategisk ledelse og forretningsforståelse. Jeg er overbevist om, at hun er den helt rigtige til at stå i spidsen for Nuudays fremtidige positionering. Både i forhold til at styrke vores fortælling, vores relationer og vores samfundsansvar", siger Christian Thrane, CEO i Nuuday. ”Nuuday er en spændende tech-virksomhed i rivende udvikling, der gennem kendte brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Hiper m.fl. spiller en central rolle i at forbinde mennesker og vi
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
