Bedst i test: Nuudays kunder er for ottende år i træk koblet på Danmarks bedste mobilnet med landsdækkende 5G-dækning
Hvert år siden 2014 har Teknologisk Institut foretaget målinger i hele landet for at undersøge hvilket mobilnet, der giver brugeren den bedste oplevelse – målt på både samtale, download, upload og videostreaming – og igen i år er det ifølge Instituttets eksperter TDC NET, der samlet set leverer den bedste oplevelse. Undersøgelsen for 2023 konkluderer således, at TDC NET både på landsplan og i de enkelte regioner giver en markant bedre samlet mobilnetværksoplevelse end Telenor, Telia og 3. Og det vækker selvsagt glæde hos Nuuday, hvis brands opererer på TDC NET’s mobilnet:
”Fælles for alle Nuudays brands er, at vi ønsker at skabe en kundeoplevelse i særklasse - uanset prisklasse, behov og geografi. Derfor er vi glade for, at vi leverer den bedste mobilnetværksoplevelse, uanset hvor i landet man bor. Her er et lynhurtigt 5G netværk selvfølgelig afgørende - så det er en absolut kerneydelse, TDC NET bliver målt til at være bedst til”, udtaler CEO hos Nuuday, Jon James.
Hurtigste og mest fejlfri download er “utrolig vigtigt” for YouSees kunder
Hos Nuudays største brand YouSee med mere end 3 mio. kundeforhold er man også begejstret for den stærke måling. Udover at kunne tilbyde den bedste mobildækning, er også den hurtigere og mest fejlfri download vigtig for YouSees kunder, lyder det:
“Som storleverandør af tv- og streamingoplevelser til danskerne er det utrolig vigtigt, at downloadhastigheden er i top. Det kan ødelægge enhver god fodboldkamp eller serie, hvis forbindelsen er ustabil. Vi er derfor rigtig glade for, at vi for 8. år i træk kan fortælle vores kunder, at de med ro i sindet kan nyde film, serier og musik på Danmarks bedste mobilnet. Uanset om man er hjemme eller på farten - og i hele Danmark vel at mærke”, siger direktør for YouSee, Christian Morgan.
TDC Erhverv vil sætte arbejdspladsen fri med 5G
I Nuudays markedsledende B2B forretning, TDC Erhverv, giver målingen et vigtigt afsæt for at lykkes med at levere de bedste løsninger til danskernes hybridarbejdsplads. Her er et hurtigt 5G-netværk, der er tilgængeligt, uanset hvor man er i landet, afgørende for succes:
“Vi vil sætte arbejdspladsen helt fri, så vores kunder og deres medarbejdere kan arbejde optimalt, uanset hvor de befinder sig. Erfaringerne viser, at velfungerende hybridarbejde kan skabe en god work-life balance med mindre stress, øget produktivitet og jobtilfredshed. Men det kræver, at virksomhederne kan tilbyde deres medarbejdere en netværksforbindelse, der er mindst lige så god som på hovedkontoret – overalt i landet. Derfor bider jeg mærke i, at målingen viser, at TDC Erhverv opererer på det eneste netværk, der giver fuldt landsdækkende 5G-dækning”, udtaler John Henriksen, direktør for TDC Erhverv, og henviser til, at Teknologisk Instituts måling viser, at TDC NET’s mobilnet som det eneste netværk er landsdækkende og fuldt udbygget med 5G. TDC NET leverer 99% 5G-dækning, mens de øvrige teleselskaber endnu er i en opbygningsfase. 3 har således 91,6% adgang til 5G-netværk, mens Telenor og Teliahar 57% dækning.
Læs mere:
Se opsummering af resultaterne fra rapporten nedenfor eller læs den fulde rapport her.
Udvalgte resultater fra målingen:
Målingen af mobilnetværksoplevelsen i Danmark, der er gennemført af Teknologisk Institut for TDC NET med 691 målepunkter fordelt over hele landet, viser blandt andet, at:
- TDC NET som det eneste teleselskab har et landsdækkende og fuldt udbygget 5G-netværk med 99% 5D-dækning på landsplan. De øvrige teleselskaber er i en opbygningsfase. 3 dækker 91,6%, mens Telenor og Telia leverer 57% adgang til 5G.
- TDC NET på landsplan leverer en 88% fejlfri mobilnetværksoplevelse. Telia leverer på landsplan en 64% fejlfri mobilnetværksoplevelse, mens Telenor og 3 leverer 58%.
- TDC NET på landsplan og i de enkelte regioner har hurtigere og mere fejlfri download og upload end Telenor, Telia og 3.
- TDC NET har 99,7% fejlfri videostreaming med 5G-mobiltelefon. 3 har 99,6%, Telenor 98,8% og Telia 98,5% fejlfri videostreaming. En væsentlig forklaring på den lille spredning mellem teleselskaberne er, at applikationen tilpasser billedkvaliteten i forhold til den downloadhastighed, der er til rådighed - altså at kvaliteten af videostrømmen løbende tilpasses for at sikre den bedst mulige brugeroplevelse.
- Almindelige mobiltelefonsamtaler er tæt på fejlfri. Der er ikke statistisk målbare forskelle mellem TDC NET, Telenor, Telia og 3. Forskelle i forhold til tidligere undersøgelser kan bero på statistiske tilfældigheder.
Om målingen:
Det er ottende år, hvor Teknologisk Institut gennemfører målingen af den bedste mobilnetværksoplevelse i Danmark. Der er i år grundlæggende benyttet samme metode som tidligere år, hvor instituttets eksperter inden for godt fire uger kører rundt til samtlige målepunkter jævnt fordelt over hele landet – fra tæt by til skov og strand. Fra 2022 til i år er antallet af målepunkter dog øget fra 572 til 691, og tætheden for målinger er forøget i de geografisk mindste regioner.
Set i lyset af de øgede mængder data, som de danske brugere sender gennem mobilnetværkene, er kravet til den gode oplevelse for download og upload sat op af TDC NET, så den gode mobilnetværksoplevelse nu kræver 30 MB downloadet inden for 15 sekunder og uploadet inden for 30 sekunder, hvor det sidste år var 10 MB downloadet på 15 sekunder og uploadet indenfor 8 sekunder. Selvom der således var tale om tre gange så megen data, der skulle downloades i hver måling, steg den gennemsnitlige downloadtid hos TDC NET kun med 0,6 sekunder. For 3 steg downloadtiden med 1,2 sekunder, mens den for Telia steg med 6,2 sekunder og med 10,1 sekunder for Telenor.
Faktaboks:
Den gode mobilnetværksoplevelse er i forbindelse med målingen defineret som:
- 30 sek. fejlfri mobiltelefonsamtale, hvor man kan høre modtageren, betegnes som godkendt. I tilfælde af fejl, er der foretaget genopkald og derefter godkendt, hvis genopkaldet er lykkedes
- 30 MB download indenfor 15 sek. Ligger tiden på 90 sek. eller mere bliver det af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning
- 30 MB upload indenfor 30 sek. Ligger tiden på 90 sek. eller mere bliver det af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning
- 60 sek. DR TV-nyheder på app uden buffering-ventetid. I tidligere undersøgelser blev der streamet den samme YouTube`-video, men for at undgå evt. cache fra test til test, er der skiftet til DR TV.Buffering-ventetid på 0,1-10 sek. er kategoriseret som fejlbehæftet. Buffering-ventetid på mere end 10 sek. er af TDC NET sidestillet med, at videostreaming ikke er mulig.
Kontakter
Mikkel Riis-JørgensenPressechef
Tlf:+45 30 44 22 44mikri@nuuday.dkBilleder
Information om Nuuday
Om Nuuday
Nuuday består af en række stærke brands, der tilsammen leverer innovative digitale services inden for TV, bredbånd, netværk og telefoni til private kunder og virksomheder. YouSee, Telmore, Hiper og eesy servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet. På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv og Relatel. Nuuday beskæftiger omkring 3.700 medarbejdere på tværs af Danmark og har ca. 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.
Læs mere om Nuuday på nuuday.dk.
Følg pressemeddelelser fra Nuuday
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nuuday
Mobilvækst for 17. kvartal i træk og stærke underliggende finansielle nøgletal8.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med en nettotilgang på 9.000 nye abonnenter voksede Nuuday på mobilområdet for 17. kvartal i træk. Samtidig fik Nuuday 15.000 nye fiberkunder i løbet af 3. kvartal. De forbedrede kommercielle resultater ses nu tydeligt i de finansielle nøgletal med vækst i underliggende EBITDA på 7,1% og vækst i underliggende Simple Cash Flow på 3,9%.
Nuuday udnævner Christian Thrane til CEO pr. 1. januar 202523.10.2024 09:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Christian Thrane udnævnes til ny CEO for Nuuday pr. 1. januar 2025, hvor han skal stå i spidsen for den næste fase af virksomhedens transformation. Han overtager efter Jon James, som har stået i spidsen de seneste 3,5 år.
Digital udfordrer når milepæl på 100.000 kunder1.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun fire år efter eesy gik i luften, runder pioneren på lavprismobilmarkedet 100.000 kunder. Det er gået stærkt for den digitale frontløber, der har sat sig for at erobre et marked i benhård konkurrence om kunderne ved at gøre det så enkelt og nemt som overhovedet muligt at være kunde gennem en 100% digital brugeroplevelse.
Nuudays svar på udtalelser i medier om rettighedsbetaling20.8.2024 12:12:29 CEST | Pressemeddelelse
Der er i dag fremført udtalelser i medierne om, at Nuuday ikke betaler for brug af ophavsrettigheder, mens vores uoverensstemmelse med Copydan om modellen for rettighedsbetaling bliver vurderet ved domstolen. Det er ikke korrekt. Nuuday har konsekvent meddelt Copydan, at vi ønsker at betale det fulde beløb for brug af rettigheder, mens vi afventer domstolens afgørelse. Nuuday betaler fortsat alle Copydans fakturaer fuldt ud. Nuuday mener entydigt, at der skal være en fair betaling for rettigheder til danske kunstnere, og gennem årene har Nuuday kanaliseret milliarder af kroner til danske rettighedshavere. Nuuday mener også, at danske forbrugere skal betale en fair pris for brug af rettigheder, hvilket vi ikke mener et tilfældet i dag. Ifølge undersøgelser fra forskellige konsulenthuse er den gennemsnitlige ophavsretsbetaling i Danmark 5-7 gange højere end i de lande, vi normalt sammenligner os med. I løbet af de seneste ti år er kundebasen og tv-seningen faldet betydeligt, mens vores b
Fortsat stærk mobilvækst og all-time high kundetilfredshed13.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en nettotilgang på 12.000 nye abonnenter fortsatte Nuuday væksten på mobilområdet i andet kvartal. Samtidig fortsatte kundetilgangen på fibernettene, hvor der ved udgangen af Q2 var 14.000 flere abonnenter. Styrket af operationelle forbedringer og nye produktlanceringer i både forbruger- og erhvervsforretningen steg kundetilfredsheden til det højeste niveau nogensinde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum