Bedre samarbejde om unge københavneres fremtid

Del
Et styrket samarbejde mellem forvaltningerne i Københavns Kommune skal give udsatte unge københavnere en bedre sagsbehandling og bringe dem tættere på en ungdomsuddannelse eller et job.

Hvis man som ung københavner både er ledig, slås med et misbrug eller et psykisk problem, har problemer på hjemmefronten og ikke har fået taget en uddannelse, så har man med høj sandsynlighed en sag i flere forskellige forvaltninger i København Kommune.

Nu skal et nyt initiativ, kaldet Københavns Ungeindsats, styrke samarbejdet mellem Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen, Børne- og ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen. Det skal give de unge en bedre sagsbehandling som i sidste ende skal munde ud i, at den unge kommer i gang med en ungdomsuddannelse eller tættere på arbejdsmarkedet.

”I en stor kommune som Københavns Kommune er der en risiko for, at de unge føler sig som kastebolde mellem forvaltningerne og sagsbehandlerne, når de har sager flere steder. Derfor skal vi hele tiden arbejde på at gøre tingene enklere og nemmere, så de får en bedre og mere meningsfuld oplevelse. Og det skal dette initiativ bidrage til,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

”De udsatte unge skal opleve én samlet kommune, som - med den rette hånd i ryggen – støtter og hjælper dem videre mod uddannelse og job. Jeg ser frem til, at vi som kommune nu sætter endnu mere ind på, at vi selvfølgelig kan og skal opleves som et samlet hele i arbejdet med de udsatte unge,” siger børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S).

”En koordineret indsats mellem forvaltningerne gør det nemmere for vores unge at få hjælp. Nu skal de netop kun henvende sig ét sted, hvor medarbejdere fra alle tre forvaltninger er med til at skabe en mere helhedsorienteret indsats for de unge, så de hurtigst muligt finder deres egen plads i byens fællesskab”, siger socialborgmester Mia Nyegaard (R).

Koordinering, ungeguide og fælles platform
Den vigtigste effekt af det styrkede samarbejde er en bedre og mere effektiv koordinering og samarbejde om den unge. Samarbejdet understøttes ved, at medarbejdere fra de tre forvaltninger rykker fysisk sammen.

Den nye indsats betyder blandt andet også, at unge med behov allerede fra 8. klasse kan få hjælp fra en såkaldt ungeguide.

Ungeguiden kan for eksempel følge den unge til møder, være tovholder på den unges sag eller hjælpe den unge med at finde ud af, hvor i kommunen hun skal henvende sig med et givent spørgsmål.

Som led i den nye indsats går en ny digital platform i luften, der gør det nemmere for medarbejderne i de forskellige forvaltninger at samarbejde.

Den nye platform sikrer, at medarbejderne i de forskellige forvaltninger kan danne sig et samlet overblik over den unges sager og nemmere finde ud af, hvilke kolleger, der også har kontakt med den unge. Målet er at lave én samlet uddannelsesplan for den unge.

Fakta:

  • Den 1. august lanceres Københavns Ungeindsats (KUI), der er et samarbejde mellem Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen, Børne- og ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen i Københavns Kommune.

  • Initiativet skal bidrage til, at Københavns 2030-målsætning om, at 90 pct. af byens unge ved det 25. år har gennemført en ungdomsuddannelse.

  • Målgruppen er unge, der minimum har en sag i to af kommunens forvaltninger og som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse. Den unge får nu én samlet uddannelsesplan på tværs af forvaltningerne.

Kontakter

Beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V): Pressechef Claus Bøggild, 22 82 84 37/ JW9K@bif.kk.dk


Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S): Stabschef Mark Pelle Noppen, 30169089, jn0r@kk.dk


Socialborgmester Mia Nyegaard (R): Kommunikationschef Petter Åttingsberg, 24448523, HM3E@kk.dk.

Information om Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen



Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Offentliggørelse af whistleblowerordningens konklusionsrapport om forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen26.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som led i varetagelsen af whistleblowerordningen har Borgerrådgiveren i Københavns Kommune modtaget og fulgt op på i alt syv indberetninger vedrørende forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Indberetningerne blev modtaget i perioden 26. januar til 25. februar 2022. De syv indberetninger angik forhold med relation til den daværende beskæftigelses- og integrationsborgmester. Citat fra Henrik Lund, administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune: ”Jeg er glad for, at vi nu har fået undersøgt de forhold, der tidligere har fundet sted i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Rapporten rejser kritik af blandt andet forskelsbehandling og et hårdt og dårligt arbejdsmiljø, som ikke har været sundt, og som ikke skulle have fundet sted. Det er vigtigt, at vi i forvaltningens nuværende ledelse kigger på, hvad vi i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan lære af det forløb, som whistleblowerordningens rapport afdækker, så

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye