Bedre arbejdsmiljø kan øge beskæftigelsen med 22.500

Ny analyse: Hele 28 procent af alt sygefravær blandt lønmodtagere i Danmark skyldes dårligt arbejdsmiljø. For at genvinde de mange tabte timer foreslår FH en række konkrete indsatser for et bedre arbejdsmiljø. Bl.a. skal Arbejdstilsynet permanent sikres flere penge og alle med ledelsesansvar skal uddannes i psykisk arbejdsmiljø.

Der er kontant samfundsværdi i at forbedre arbejdsmiljøet for danske lønmodtagere – foruden den indlysende livskvalitet for den enkelte ved at være sund og rask.

Nye tal viser, at hvis alle danske lønmodtagere fik et arbejdsmiljø på niveau med det bedste, så ville samfundet genvinde tabt arbejdstid fra sygefravær svarende til 22.500 fuldtidsstillinger.

En stor del – 28 procent – af det samlede sygefravær blandt danske lønmodtagere skyldes nemlig arbejdsmiljø, der ikke er optimalt. Det viser en ny analyse, som er foretaget af Analytics Squared for FH.

Det er først og fremmest det længerevarende sygefravær, der vil kunne nedbringes ved at forbedre arbejdsmiljøet. Således er dårligt arbejdsmiljø skyld i hele 41 procent af det lange sygefravær på over tre uger.

Det betyder i runde tal, at dårligt arbejdsmiljø reducerer beskæftigelsen med 22.500 fuldtidspersoner om året. Det tal afspejler en stor udfordring – men også et tilsvarende stort potentiale ved at forbedre arbejdsmiljøet.

Dårligt arbejdsmiljø alt for dyrt for samfundet

”Politikerne og arbejdsgivere må indse, at arbejdsmiljø er storpolitik. Hver sygedag er jo et tab for virksomheden, medarbejderne og statskassen. Dårligt arbejdsmiljø har store menneskelige omkostninger – og så koster det samfundet milliarder hvert år”, siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard.

Lizette Risgaard pointerer, at det bliver ekstra påtrængende at få forbedret arbejdsmiljøet i de kommende år, hvor voksende årgange af seniorer skal have plads på arbejdsmarkedet.

”Danske lønmodtagere bliver jo ikke automatisk sundere af, at pensionsalderen hæves. Hvis vi skal mindske sygefraværet, er det bydende nødvendigt, at vi sikrer et sundere arbejdsmiljø for alle de lønmodtagerne, der fremover skal blive længere på arbejdsmarkedet”, siger FH-formanden.

17 konkrete forslag fra FH

Som en del af et større reformkatalog med såkaldte ’andengenerationsreformer’ lancerer FH 17 forslag til, hvordan man kan sikre et sundere arbejdsmiljø på danske arbejdspladser.

FH foreslår bl.a. at Arbejdstilsynet sikres en fast bevilling fra 2023, og at bevillingen øges med 100 mio. om året til kontrol med arbejdsmiljø.

Efter mere end 10 års konstante nedskæringer i bevillingerne til Arbejdstilsynets tilsyn, blev der i 2019 ganske vist aftalt en genopretning af tilsynets bevillinger, som er øget fra 2020-22. Men bevillingerne udløber i 2023.

Blandt de øvrige forslag til et bedre arbejdsmiljø, FH foreslår obligatoriske stress- og kompetencekurser til alle med ledelsesansvar.

Læs mere om de 17 forslag

FH savner fokus på dagpenge i regeringens finanslovforslag30.8.2021 11:29:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har fremlagt et stramt forslag til næste års finanslov med få nye prioriteringer. ”Vi er kommet godt igennem coronakrisen, og der er ikke brug for samme økonomiske hjertestarter. Og vi er enige med regeringen i, at vi stadig skal investere i en stærk, grøn økonomi og et sundt og godt arbejdsmarked”, siger formand for FH, Lizette Risgaard. Hun savner dog et bud på, hvordan vi får styrket dagpengene – en af grundstenene i vores fleksible arbejdsmarked.

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.