Bellagroup A/S

BC Hospitality Group fremlægger 2020-regnskab præget af corona og vedtager kapitaltilførsel fra ny ejerkreds

BC Hospitality Group fremlagde i dag i forbindelse med generalforsamlingen årsregnskabet for 2020, som vidner om et hårdt år præget af corona med nedlukning, aflysninger af store events og markante fald i overnatninger. Samtidig vedtog et flertal af aktionærerne i BC Hospitality Group en rettet emission til en ny dansk ejerkreds af erfarne erhvervsfolk. Dermed får en af Danmarks største koncerner inden for hospitality og konferencer tilført et trecifret millionbeløb i kapital og står nu solidt rustet til fremtiden.

Efter en hård periode, hvor Covid-19 i flere omgange har lukket samfundet ned, står en ny ejerkreds klar til at drive BC Hospitality Group videre. Det blev formelt vedtaget på dagens generalforsamling, hvor over 90 procent af de fremmødte aktionærer stemte for en rettet emission til en ny ejerkreds.

Det seneste år har været i corona-smittens skygge, hvor konsekvenserne af pandemien betød, at konferencer og øvrige events måtte aflyses, og antallet af gæster faldt til under en tredjedel af et normalt år. Corona-pandemien smitter således også af på årsregnskabet, hvor koncernens omsætning i 2020 faldt med 70 pct. til 261 mio. kroner, mens resultatet efter skat endte med et underskud på 460 mio. kroner.

Ny ejerkreds tager over

På grund af coronakrisens konsekvenser, har det stået klart, at der var brug for frisk kapital for at sikre den fremtidige drift og udvikling af BC Hospitality Group. Bestyrelsen har derfor det seneste halve år afsøgt mulighederne for en aftale, der kunne nedbringe koncernens gæld og forpligtelser og fremtidssikre BC Hospitality Group.

Den proces er nu i mål og resultatet stemt igennem på generalforsamlingen. Aftalen lemper BC Hospitality Groups forpligtelser til kreditorer og samarbejdspartnere med et trecifret millionbeløb, og sikrer derudover et yderligere treciftret millionbeløb i likviditet fra de nye ejere.

”Vi har været igennem en stormfuld periode under corona, og selvom vi gerne havde fortsat som aktionærer i BCHG, så har det beklageligvis ikke været muligt på grund af omstændighederne. Derfor har det været vigtigt for os at finde en bæredygtig løsning for virksomheden, kunderne og de mange ansatte. BC Hospitality Group er med Bella Center Copenhagen og hotellerne afgørende for, at København også i fremtiden kan tiltrække store events og turister, der kan skabe aktivitet og arbejdspladser i hovedstadsområdet. Derfor er jeg glad for, at det er lykkedes at finde en løsning, hvor vi overdrager virksomheden til friske kræfter,” siger afgående bestyrelsesformand David Overby.

Den nye danske ejerkreds består blandt andet af tidligere Senior Partner og Global Leader af Travel, Transport & Logistics Sektoren i McKinsey & Co. Christian Riis-Hansen, tidligere COO i ISS med international erfaring fra service- og hospitality-sektoren Martin Gaarn Thomsen samt tidligere EQT partner og mangeårig investor Peter Korsholm. De tre investorer indtræder i bestyrelsen for BC Hospitality Group.

Emissionen foretages desuden med Vækstfonden og koncernens bank, Nordea.

Fakta:

• Investorgruppen bestående af bl.a. Christian Riis-Hansen, Peter Korsholm og Martin Gaarn Thomsen ejer 50,1 procent af aktierne efter kapitaltilførslen, mens Vækstfonden og Nordea ejer de resterende aktier.
  • Som en del af aftalen tilføres koncernen et trecifret millionbeløb i likviditet og samtidig nedskrives et trecifret millionbeløb af koncernens gæld.
  • Regnskabet er underskrevet og indstillet til godkendelse af selskabets eksterne revisor, PWC og er godkendt af generalforsamlingen.
  • Forslaget om emissionen blev stemt igennem med over 90 procent af de fremmødte aktionærer.

Forslaget om emissionen har inden generalforsamlingen været til høring hos Erhvervsstyrelsen, der har givet positivt tilsagn om legaliteten af såvel ejerskiftet som de foreslåede beslutningsforslag på generalforsamlingen.

Pressechef - BC Hospitality Group A/S, Karen Østerbye, kars@bchg.dk / 81884843

Information om Bellagroup A/S

Bellagroup A/S
Center Boulevard 5
2300 Copenhagen S

+45 32 52 88 11https://bellagroup.dk/

Om BC Hospitality Group

BC Hospitality Group er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, messer og hospitality, og den samlede koncern råder over 1.584 hotelværelser, 162 møde- og konferencelokaler og ca. 200.000 m2 konference- og møde- og eventfaciliteter, med plads til over 30.000 personer. BC Hospitality Group består af: Bella Center Copenhagen, Bella Sky Conference & Event, Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Copenhagen Marriott, CIFF, CIFF Showrooms og International House.

BC Hospitality Groups nye i alt 14.000 m2 store multihal, og del af Bella Center Copenhagen, står nu færdig og klar til at huse alt fra kulturbegivenheder til kongresser og udstillinger.

Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.

Det tårnhøje helvede: Crowne Plaza Copenhagen Towers og COPENHELL indgår strategisk partnerskab20.2.2024 08:44:16 CET | Pressemeddelelse

Efter et to-årigt pilotsamarbejde med Smukfest, som havde til formål at øge IHG-hotellets brand awareness i det jyske marked, slår Crowne Plaza Copenhagen Towers nu pjalterne sammen med rock- og metalfestivalen COPENHELL. Formålet er at styrke markedspositionen som Danmarks foretrukne overnatningsmulighed, når de helt store musikoplevelser skal soves ud, forklarer hoteldirektøren.

Copenhagen Gaming Week spillede sig op til en succes for branche og besøgende22.1.2024 11:37:08 CET | Pressemeddelelse

I weekenden 12.-14. januar fandt 12.500 vej til den første udgave af Danmarks nye, tilbagevendende festival for gaming og esport. Med stærk opbakning fra branche, politikere og spilentusiasterne selv går arbejdet nu ind på at bygge Copenhagen Gaming Week endnu større og stærkere i de kommende år. Her skal endnu mere af København inddrages og blikket mod udlandet løftes yderligere.